سیاسی

تضاد واقعی بین اروپا و آمریکا برای استفاده به نفع کشور نیست

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی بابیان اینکه اروپا هیچگاه ایران را به آمریکا ترجیح نخواهد داد گفت: تضادی بین آمریکا و اروپا در رابطه با ایران وجود ندارد که عقلای دیپلماسی بخواهند از آن به نفع کشور استفاده کنند.
محمد نبی حبیبی در گفتگو با ندای چناران در خصوص ادامه برجام بدون آمریکا، اظهار داشت: اروپاییان به دلایل مختلف قابل‌اعتماد نیستند.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه اروپا هیچگاه ایران را به آمریکا ترجیح نخواهد داد گفت: این عدم قابلیت اعتماد دلایل متعددی دارد؛ یکی اینکه مراودات اقتصادی اروپاییان با آمریکا بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار در سال است و مراوداتشان با ما در بیشترین حالت ممکن، ۱۵ میلیارد دلار است. بنابراین مراوده ۴۵۰ میلیارد دلاری را با ۱۵ میلیارد دلاری عوض نمی‌کنند.

وی افزود: دوم اینکه نظر اروپاییان راجع به اثرگذاری ما در منطقه غرب آسیا با نظر آمریکایی‌ها هیچ تفاوتی ندارد و آن‌ها با این موضوع که ایران، اثر تعیین‌کننده‌ای در آسیا داشته باشد، مخالف هستند و میزان مخالفت آن‌ها کمتر از آمریکایی‌ها نیست.

حبیبی خاطرنشان کرد: همچنین اروپاییان در بحث توان دفاعی ما، تمایل ندارند توان دفاعی اثرگذاری داشته باشیم. آن‌ها ایرانی ضعیف می‌خواهند که هر وقت مایل بودن کاری را علیه آن انجام دهند بتوانند با ضعف توان دفاعی ما نظرشان را تأمین کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی همچنین عنوان کرد: دوستی اکثر اروپاییان با رژیم صهیونیستی بسیار بیشتر از دوستی‌شان با ایران است و به خاطر رابطه با ما حاضر نیستند دوستی‌شان با آن رژیم را کاهش دهند.

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تأکید کرد: آمریکا و اروپا در رابطه با تقویت رژیم صهیونیستی و برخورد با جهان اسلام با یکدیگر متفق‌النظر هستند.

حبیبی تصریح کرد: هرگاه واقعاً بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تضادی به وجود آمد، عقلای دیپلماسی ما باید از این تضاد احتمالی به نفع کشور استفاده کنند اما الآن این تضاد وجود ندارد.

https://shoma-weekly.ir/zHneu3