بین الملل

تشدید اختلافات در قرارگاه جبهه مخالفان «سوریه»

شاید دنیا روی درگیری میان مخالفان و بشار اسد تمرکز کرده باشد اما در سوریه، جنگ دیگری به همان اندازه مهم، در جریان است. با اینکه به نظر می‌رسد بسیاری آن را نادیده گرفته و یا تلاش می کنند بی اهمیت جلوه دهند اما جنگ دیگر، جنگ در هسته مخالفان سوریه است که در حال فروپاشی این جبهه از درون است. موردی که اکنون همگان از موافق تا مخالف اسد بر روی آن تأکید دارند تنها یک موضوع است و آن اینکه: «مخالفان اسد بر سر مسائل بسیار مهم، دچار اختلاف گسترده ای شده‌اند».
شاید دنیا روی درگیری میان مخالفان و بشار اسد تمرکز کرده باشد اما در سوریه، جنگ دیگری به همان اندازه مهم، در جریان است. با اینکه به نظر میرسد بسیاری آن را نادیده گرفته و یا تلاش می کنند بی اهمیت جلوه دهند اما جنگ دیگر، جنگ در هسته مخالفان سوریه است که در حال فروپاشی این جبهه از درون است. موردی که اکنون همگان از موافق تا مخالف اسد بر روی آن تأکید دارند تنها یک موضوع است و آن اینکه: «مخالفان اسد بر سر مسائل بسیار مهم، دچار اختلاف گسترده ای شدهاند».

 یک نمونه درگیری میان مخالفان

 درگیری بر سر یک تانکر حامل نفت بود که گفته میشود که درگیری در «المسرب»، به خاطر نزاع بر سر یک تانکر حامل نفت آغاز شده است. قبیله بزرگ منطقه به نام «الصف»، از سوی جبهه النصره، سازمانی که با القاعده در عراق مرتبط است و سال گذشته از سوی آمریکا در لیست سازمانهای تروریستی قرار گرفت، متهم به خرید یک تانکر نفتی شده که از صاحبان اصلی آن ربوده شده است. هنگامیکه اعضای «جبهه نصره» و «الصف» به منظور حل و فصل این اختلاف، با یکدیگر دیدار میکنند، بین این دو گروه، درگیری رخ داده و منجر به مرگ رهبر گروه جبهه نصرت میشود.
حملات تلافی جویانه 50 نفر کشته در پی داشت، هنوز بر سر این که چرا این قبیله به رهبر گروه جبهه النصره شلیک کرده و وی را به قتل رساندند، اختلاف نظر وجود دارد. اعضای این قبیله مدعی شدند که جبهه نصره سعی داشت که آنها را با اسلحه تهدید کند؛ جبهه نصره نیز ادعا می
کند این قبیله آنها را فریب داده و در اقدامی پیشدستانه، فرمانده آنها را به قتل رسانده است.

چند دستگی معارضان

درحال حاضر دهها هزار نفر در قالب گروه های مخالف دولت سوریه در این کشور مبارزه مسلحانه انجام می دهند که از آن جمله می توان از گروه تروریستی جبهه النصره که به القاعده نزدیک است نام برد. جبهه النصره که جهتگیری تروریستی اش واضح است، رفته رفته به قدرت خود می افزاید و با ادامه این وضع بایستی این انتظار را داشت که این گروه در دوران پس از اسد در سوریه برای خود نقشی قائل باشد.

از سوی دیگر، گروه جدید دولت اسلامی عراق و شام به الجزیره گفته است درصدد از بین بردن ارتش آزاد سوریه است. این گروه مسئول کشتن افسر ارشد ارتش آزاد سوریه در چند روز پیش است. معلوم نیست ارتش آزاد سوریه چگونه می تواند با این تهدید برخورد کند.

ارتش آزاد سوریه می گویداز طرف گروه دولت اسلامی عراق و شام تهدید به مرگ شده است. این دو گروه در رهبری و ایدئولوژی و نبرد با نیروهای بشار اسد اختلاف دارند اما ژنرال قاسم سعدالدین از شورای عالی ارتش آزاد سوریه می گوید خواهان جلوگیری از جنگ بین دو طرف است.

همچنان در تنشی در داخل جریان ارتش آزاد سوریه، سرهنگ عبدالرحمان سویز از شورای عالی نظامی ارتش آزاد می گوید آنها اگر به ما در مبارزه با رژیم کمک کنند از آنها استقبال می کنیم اما اگر می خواهند درک جدیدی از مذهب را تحمیل کنندو سوریه را تبدیل به افغانستان دیگر کنند،ما اقدام لازم را انجام خواهیم داد.

در این میان خبرنگار شبکه الجزیره انگلیسی در مصاحبه ای گفته است: من بعد از گفتگو با رهبری ارشد ارتش آزاد سوریه متوجه شدم آنها در وضع سختی قرار دارند.آنها تأکید می کنند خواهان دوری از درگیری داخلی هستند زیرا این مسئله آنها را تضعیف می کند. خبرنگار الجزیره انگلیسی همچنین گفت:دولت اسلامی عراق به ما گفته است می خواهند ارتش آزاد سوریه و کسانی را که با غرب همکاری می کنند،پاکسازی کنند.

 با این همه اختلافات بین ارتش آزاد سوریه با گروههای سلفی مانند جبهه النصره از یکطرف و اختلافات داخلی در ائتلاف ملی سوریه از سوی دیگر، باعث شده تا با وجود ارسال تسلیحات و کمک های مالی بسیار، گروههای مسلح مخالف در کسب
پیروزی های قاطع ناکام بمانند.

https://shoma-weekly.ir/vx8URK