بین الملل

ترکیه شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کرد انتشار اخبار انفجار ممنوع

درپی انفجار عصر دیروز در استانبول که چند کشته و زخمی داشت، مقام‌های ترکیه اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و یوتیوب را محدود کرده‌اند.
برخی منابع اعلام کردند که تلگرام نیز به‌طور کامل در ترکیه قطع شده است.
 رادیو، تلویزیون و رسانه‌های ترکیه نیز از پخش هر خبر و فیلمی درباره انفجار منع شده‌اند.

رونمایی از جدیدترین کارشناس ‌اینترنشنال
شبکه سعودی اینترنشنال در برنامه‌ای با دعوت از «سام رجبی» از عوامل بدنام ضدانقلاب که با فحاشی و حمله به اشخاص از جمله پرویز پرستویی و همچنین تعدادی از خبرنگاران بی‌بی‌سی مورد انتقاد اپوزیسیون قرار گرفته بود، از جدیدترین کارشناس خود در حوزه «اعتراضات مردمی» رونمایی کرد.
این درحالی است که مجری ‌اینترنشنال در طول مدت گفت‌و‌گو با رجبی بارها با کنایه‌های مختلف سعی کرد از وی چهره‌ای منطقی نشان دهد. رجبی اما در همین گفت‌و‌گو اذعان کرد که در روش خود(حمله به اشخاص) به دنبال دوقطبی‌سازی و تشدید آن برای مبارزه است!

شاهزادگان سعودی وارد کننده مواد به عربستان

پایگاه خبری «الخلیج الجدید» در گزارشی به افزایش مصرف مواد مخدر در عربستان، دست داشتن شاهزادگان سعودی در واردات مواد مخدر و صادرات آن به کشورهای دیگر پرداخته است. در این گزارش آمده که عربستان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بیش از ۴۵ درصد از کشفیات جهانی ماده مخدر از نوع «آمفتامین»‌ معروف به کپتاگون را به خود اختصاص داده است.

افول آمریکا و افزایش قدرت نظامی چین

وبگاه آمریکایی ۱۹۴۵ در یادداشتی تحلیلی نوشت: در حالی که قدرت نظامی چین در حال افزایش است، قدرت نظامی ایالات متحده در حال کاهش است. این وبگاه می‌نویسد: فرماندهی عالی نیروهای مسلح ایالات متحده به طور فزاینده‌ای از افزایش قدرت نظامی چین و از دست دادن توانایی «مهار» این کشور نگران است. مشکل اصلی کاهش توان رزمی و دفاعی ارتش آمریکا و همچنین نبود سطح مناسب مدرنیزاسیون و کاهش زرادخانه است. با توجه به جاه‌طلبی‌های آمریکا برای تقویت مواضع خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه، احیای توان نظامی‌ـ صنعتی آمریکا کار بسیار دشواری است. پیچیده‌تر کردن وضعیت، عرضه گسترده تسلیحات به اوکراین است که در نتیجه ایالات متحده در حال حاضر کمبود تجهیزات نظامی مانند استینگر و جاولین را تجربه می‌کند. و اگر تایوان هم روی گردن بنشیند، نیروهای مسلح آمریکا کاملاً خفه خواهند شد.

افشاگری دیدار امانوئل مکرون با مصی علی‌نژاد

پیمان عارف، تحلیل‌گر سیاسی ضدانقلاب در یک افشاگری از دیدار امانوئل مکرون با مصی علی‌نژاد گفت: «اصلا این دیدار، دیدار خصوصی علی‌نژاد با مکرون نبوده؛ بلکه دیدار عمومی نهادهای حقوق بشری با رئیس‌جمهور فرانسه بوده است و جنبش تجزیه‌طلب «عدالت برای کُردها» ترتیب این جلسه را داده بود! این جنبش تحت این عنوان خواستار تأسیس کشور کردستان متشکل از بخش‌هایی از ایران، ترکیه، عراق و سوریه است و تحت حمایت لابی اماراتی سعودی فعالیت می‌کند.

ادعای تقلب در رأی‌گیری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا گفت: کارگران حامی دموکرات‌ها درگیر جمع‌آوری آرا برای تحویل آریزونا به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور بودند، این یک کلاهبرداری و تقلب در رأی‌گیری است و هیچ تفاوتی با پر کردن صندوق‌های رأی ندارد. اما نیویورک‌پست یکی از اصلی‌ترین روزنامه‌های محافظه‌کار در ایالات متحده، ترامپ را در صفحه اول خود به دلیل ناموفقیت جمهوری‌خواهان در پیروزی قاطع در کنگره با مقایسه او با هامپتی دامپتی، به سخره گرفت. پس از انتخابات میان‌دوره‌ای که انتظارات از پیروزی بزرگ جمهوری‌خواهان را برآورده نکرد، در ایالات متحده شروع به صحبت درباره ترامپ به عنوان باری بر دوش حزب کردند و به چشم‌انداز آن در صورت تصمیم رئیس‌جمهور سابق برای نامزدی مجدد در انتخابات ۲۰۲۴ پرداختند.

گاف جدید بایدن

احتمالا برای مردم آمریکا عادی شده که رئیس‌جمهورشان هر چند روز یک‌بار گاف جدیدی بدهد؛ از دست دادن و حرف زدن با آدم‌های خیالی تا اشتباه صدا کردن نام کشورها و شهرها. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز شنبه به جای کامبوج به اشتباه از کلمبیا بابت میزبانی نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) تشکر کرد. جو بایدن خطاب به رهبران شرکت‌کننده گفت: می‌خواهم از نخست‌وزیر محترم کلمبیا به خاطر قبول مسئولیت و ریاست ASEAN تشکر کنم!

ادامه موج افزایش قیمت‌ها در آمریکا

اگرچه نرخ تورم در آمریکا طی هفته‌های اخیر کمی کاهش یافته اما همچنان شاهد بالا رفتن قیمت‌ها در این کشور هستیم. آنطور که راشاتودی گزارش داده است، ماه اکتبر و در ادامه روند افزایش قیمت‌ها در آمریکا شاهد بالا رفتن بهای کالاهای مصرفی در این کشور بودیم. سرعت بالا رفتن قیمت‌ها در آمریکا هم‌اکنون در بالاترین میزان ۴۰ سال گذشته قرار دارد و شاهد گسترش افزایش تورم در بخش‌های مختلف آمریکا هستیم. قرار است وزارت کار آمریکا نرخ رسمی تورم در این کشور را طی روزهای آینده اعلام کند اما کارشناسان می‌گویند انتظار می‌رود ماه اکتبر روند رشد قیمت‌ها در این کشورها نسبت به ماه سپتامبر ۵۰ درصد بیشتر باشد. ماه ژوئن نرخ تورم در آمریکا به بالاترین میزان در ۴۰ سال اخیر رسیده بود. اصلی‌ترین پیشران تورم در آمریکا قیمت حامل‌های انرژی و مواد غذایی بوده است. اعلام نرخ واقعی تورم از سوی وزارت کار آمریکا در واقع نقشه راه بانک مرکزی این کشور در محاسبه نرخ بهره را تعیین می‌کند. انتظار می‌رود در ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره در این کشور را 0.5 درصد دیگر افزایش دهد.

https://shoma-weekly.ir/U9mZYN