بین الملل

ترکیه در حال فاصله گرفتن تدریجی از آمریکا است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ، با اشاره به اختلافات ایجاد شده بین رهبران ایالات متحده آمریکا و ترکیه، این اختلاف در ماه های اخیر را به مراتب بیشتر از گذشته دانست.
حسن لاسجردی بر فزونی یافتن اختلافات میان ترکیه و ایالات متحده امریکا اشاره کرد و افزود: بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه به نظر می‌رسد اختلافات این دو کشور به صورت نمایان‌تر آشکار شده است.

وی در مصاحبه با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو، گفت: مسائلی مانند موضوع سوریه، کردها، آزادی‌های اجتماعی در ترکیه و نحوه برخورد دولت ترکیه با مخالفان و کسانی که به ادعای دولت ترکیه در کودتای ۲۰۱۶ در این کشور نقش داشته‌اند از جمله موارد اختلافی آنکارا و واشنگتن است.

لاسجردی ادامه داد: در سال‌های اولیه بحران سوریه، ترک‌ها با سیاست‌های غرب از جمله آمریکا در مورد موضوع سوریه همراه بودند ولی در دو سال اخیر ترکیه در کنار ایران و روسیه در محورروند « آستانه» قرار گرفته و تلاش می‌کند در فرآیندی تحولات سیاسی سوریه نقش داشته باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین با اشاره به دستگیری یک کشیش آمریکایی به اتهام جاسوسی در ترکیه، تصریح کرد: این موضوع نیز اختلافات دو کشور را افزایش ‌داده است، چرا که آمریکایی‌ها خواهان آزادی این کشیش هستند و ترکیه در برابر آن مقاومت کرده است. ترک‌ها معتقدند که آمریکا درصدد برهم زدن نظم اجتماعی این کشور از طریق عوامل نفوذی خود در ترکیه است.

https://shoma-weekly.ir/UZUrtY