بین الملل

ترکیه به دنبال ایجاد رفتار فرصت طلبانه است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: ترکیه کشوری است که به دنبال ایجاد رفتار فرصت طلبانه است و ترک ها لااقل در یک دهه گذشته با پیچ و خم هایی که در مواضع شان داشتند، این را نشان دادند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: به نظر می رسد نوع مواجه آمریکایی ها با دولت و مردم ترکیه در جریان انتخابات و درخواست ترکیه از آمریکا برای استرداد گولن و مقاومت آمریکا، سبب شد مناقشه اختلافات آمریکا و ترکیه جنبه عملیاتی و جدی پیدا کند.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع افزایش تنش در روابط آمریکا و ترکیه و با حضور دکتر حسن لاسجردی کارشناس مسائل ترکیه به روی آنتن رفت.

حسن لاسجردی در آغاز با بیان اینکه موضوع مناقشه آمریکا و ترکیه یکی از مناقشات پر دامنه این هفته بود، گفت: اختلافات بین ترکیه و آمریکا نه خیلی به موضوع کشیش بازداشتی و نه به موضوع فولاد و آلومینیوم مربوط است بلکه مسائل دامنه داری در یک سال گذشته و قبل از انتخابات پارلمانی ترکیه شکل گرفت که تا امروز نیز دامنه آن وسیع تر شده است.

وی افزود: به نظر می رسد نوع مواجه آمریکایی ها با دولت و مردم ترکیه در جریان انتخابات و مداخله جریان گولن در انتخابات و تاثیرات منفی آن در موازنه قدرت و درخواست ترکیه از آمریکا برای استرداد گولن و مقاومت آمریکا، سبب شد مناقشه اختلافات آمریکا و ترکیه جنبه عملیاتی و جدی پیدا کند.

این کارشناس مسائل ترکیه ادامه داد: پس از آن نیز مباحث مربوط به کردها، نحوه مداخله ترکیه و بقیه کشورهای منطقه در مناقشه سوریه و دیگر تحولات بین المللی سبب شد، اختلافات ترکیه و آمریکا به شدتی که امروز شاهد هستیم، برسد به طوری که آمریکایی ها امروز از مذاکره و امتیاز صحبت می کنند.

لاسجردی تصریح کرد: به نظر می رسد مجموعه ای از اختلافات و حوادث و اتفاقات دست به دست هم داده است تا امروز شاهد یک تنش جدی بین آمریکا و ترکیه باشیم. از یک طرف آمریکایی ها و ترک ها در صحنه علنی یکدیگر را با بیان تند خطاب می کنند و از سوی دیگر مذاکرت پشت پرده ای نیز برای حل موضوع در پیش گرفته اند.

وی با بیان اینکه ترکیه و آمریکا در حال حاضر به کوتاه آمدن نیستند، عنوان کرد: نه آمریکایی ها و نه ترک ها حاضر به دادن امتیاز نیستند و حتی تحریم هایی را علیه یکدیگر ایجاد کردند. در واقع هر دو طرف قدم به قدم با یکدیگر جلو می روند و به نظر می رسد فعلا موضوع این مناقضه داغ است و هر روز شاهد افزایش تنش ها باشیم.

این کارشناس مسائل ترکیه در ادامه تاکید کرد: البته نباید فراموش کنیم ترکیه کشوری است که به دنبال ایجاد رفتار فرصت طلبانه است و ترک ها لااقل در یک دهه گذشته با پیچ و خم هایی که در مواضع شان داشتند، این را نشان دادند.


https://shoma-weekly.ir/WD2t0V