بین الملل

ترور سفیر روسیه کارکرد داخلی برای ترکیه داشت

کارشناس مسائل بین المللی گفت: ترکها به گونه ای دستگاه مهندسی افکار و تبلیغاتی جامعه خود را به پیش بردند، که روسیه را مقصر اصلی نا کامی ها در سوریه بدانند.
کارشناس مسائل بین المللی گفت: ترکها به گونه ای دستگاه مهندسی افکار و تبلیغاتی جامعه خود را به پیش بردند، که روسیه را مقصر اصلی نا کامی ها در سوریه بدانند.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با خبرنگار هفته نامه شما در خصوص ترور سفیر روسیه در ترکیه و تاثیر آن بر آینده روابط این دو کشور، گفت: در ارتباط با قتل سفیر روسیه در ترکیه به نظر می رسد، این اتفاق بسیار مهم سیاسی- امنیتی در روابط دو کشور و اهمیت آن به این دلیل است که سفیر نفر اول یک کشور در کشور دیگر است.

وی ادامه داد: سفیر حلقه ارتباط، پیام رسان و شکل دهی به افکار عمومی در بین دو کشور است و از مهمتر اینکه از طریق ذهنیت و فعالیتهای او است که یک کشور نسبت به کشور دیگر حسن ارتباط، کاهش ارتباط و نوسانات ارتباط خواهد داشت.

کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به اینکه به نظر می رسد این ترور با توجه به اینکه اعلام شده است این فرد جزو نیروهای امنیتی بوده است، ادامه داد: این اتفاق بسیار مهمی در روابط دو کشور است.

لاسجردی تاکید کرد: بدین خاطر که ترکیه سال گذشته هواپیمای روسی را ساقط کرد و در مقابل روسیه لغو اعزام توریست را انجام داد و روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور تا مدتی پیش کاهش یافت.

وی افزود: فکر می کنم برای بررسی این ترور، باید چند موضوع را مد نظر داشت، نکته اول نوع رفتار حکومت ترکیه در رابطه با سوریه است، در هر صورت مجموع اتفاقاتی که در ترکیه افتاده، تلاشی که ترکیه در نقش آفرینی در سوریه انجام داده است، آنها اصطلاحا دچار نوسانات و اعوجاجات رفتاری هستند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اصطلاحا با این اقدامات، داده های خاصی به جامعه ترکیه دادند، که می تواند جامعه سنتی ترکیه را مورد چالش قرار دهد، نکته دیگر جامعه ترکیه با توجه به مجموع اقدامات اردوغان و تیم آن در دوره های مختلف که انجام دادند، لااقل در لایه بندی های خود به نظر می رسد، لایه های جدیدی را تجربه می کند.

وی خاطر نشان کرد: چرا که این لایه بندی برخواسته از محیط پیرامونی و درونی ترکیه است و به صورت مشخص این اتفاق نشان می دهد، برخی افراد در داخل جامعه ترکیه آماده هستند برای آنچه که خود فکر می کنند درست است، هر اقدامی را انجام دهند.

لاسجردی ادامه داد: این میسر نیست، مگر اینکه افراد داخل جامعه ترکیه با گروههای تروریستی مرتبط باشند، افراد یا بخشهایی از جامعه را از نظر ذهنی آماده کنند که جان انسانها را به هر قیمتی شده است، بگیرند، به نظر من این یک زنگ خطر در لایه بندی داخلی جامعه ترکیه است، اتفاق مهمتر اینکه، این ترور نشان داد، ترکها روسیه را مقصر اصلی شکستهای خود می دانند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: این ترور نشان می دهد، مجموع کسانی که در داخل دستگاه در حقیقت تبلیغاتی، جهت دهی افکار عمومی و مهندسی جامعه ترکیه قرار دارند، بر این باور هستند، که روسها رقیب مهم آنها در تحولات سوریه به شمار می آیند.

وی افزود: بویژه این ترور در حالی صورت گرفت که حلب تقریبا آزاد شده بود و نقش روسیه در آزاد سازی حلب بسیار مهم بود، لذا به نظر می رسد، ترکها در مجموع، به گونه ای دستگاه مهندسی افکار و تبلیغاتی جامعه خود را به پیش بردند، که روسیه را مقصر اصلی نا کامی ها، شکستها و نرسیدن به اهداف خود در سوریه بدانند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: در دو دهه گذشته جامعه ترکیه بسیار تلاش کرد، که سطح دانش، آگاهی، اطلاعات عمومی، زندگی و رفاه مردم را ارتقا دهد، تا بتواند به استانداردهای جهانی نزدیک شود و با جامعه جهانی هماهنگ شود، فکر می کنم این اتفاق جامعه ترکیه را مقداری به عقب انداخت.

لاسجردی بیان داشت: بلوغی که باید در رفتار مدنی افراد در داخل جامعه ترکیه باشد، وجود ندارد، که خود یک آسیب بزرگ است، چون نشان دهنده هیجان کور در افکار عمومی جامعه ترکیه و زاییده افکار ناسیونالیستی است.

وی در پایان گفت: به نظر می رسد با این اتفاق نقش ترکیه در تحولات منطقه کم رنگ تر شود و دست آنها را پایین تر نگه دارد، در عین حال با توجه به اینکه روسها بسیار تلاش کردند، ترکیه را تحمل کنند، از این به صراحت رفتاری در روابط ترکیه و روسیه در مسائل مختلف منطقه ای و فرا منطقه ای ملاحظه خواهیم کرد.

https://shoma-weekly.ir/PpIh58