بین الملل

تروریست های داخلی سوریه با تغییر ظاهر مبارزه خواهند کرد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:مجموعه اظهار نظر هایی که تا کنون توسط مقامات ترکیه شده است نشان می دهد که این ها از گذشته خود پشیمان هستند و دنبال راه کار هایی برای حل بحران سوریه می گردند.
موفقیت های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در شکست تروریست های تکفیری در حلب، ادامه دارد، اما جنگ روانی تروریست ها و شبکه های رسانه ای عربی و غربی حامی آن ها، شکست این گروه ها را پنهان می کنند. همزمان سازمان ملل در اقدامی تأمل برانگیز درخواست آتش بس در حلب داده است.

عملیات در چه مرحله ای است؟ دلیل درخواست آتش بس سازمان ملل چیست؟ آیا رویکرد جدید ترکیه به مسئله سوریه را باید جدی گرفت؟ و...
حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی
نما به این سؤالات پاسخ می دهند

باتوجه به عملیات ارتش سوریه در حلب پیش بینی شما درباره این عملیات چیست؟آیا به پاک سازی کامل شهر می انجامد یا خیر؟

چون عملیات حلب تاثیر مستقیمی بر تحولات ایرانی و هم راهبردی سوریه دارد به نظر می رسد که اصل خود عملیات می تواند تاثیر خیلی مهمی روی آینده ی مذاکرات سیاسی و فرآیند تحولات داخلی سوریه و در نهایت تعیین تکلیف نزدیک به فرجام تحولات سوریه باشد، اما اینکه این عملیات می تواند به پایان جریان تروریسم و خاتمه یافتن جریان های تروریستی بی انجامد باید بگویم چون بخش مهمی از تروریست ها از خارج آمده اند این موضوع برای دیگران تعیین تکلیف خواهد شد ولی بخشی از نیروهایی که به عنوان مخالف در داخل سوریه فعالیت می کنند به صراحت اینها ریشه کن نخواهند شد بلکه تغییر ظاهر خواهند داد. به نظر می رسد تکمیل شدن عملیات حلب تاثیر بسیار مهمی روی فرآیند سیاسی داخلی سوریه دارد اما به نظر میرسد که این کار به پایان بن مایه های تروریسم در سوریه خیلی کمک می کند ولی به ریشه کنی آن کمک نمی‌کند.


با توجه به دیدار اردوغان با پوتین آیا سیاست های ترکیه در مقابل سوریه تغییر می‌کند؟ و آیا به حل بحران سوریه کمک می کند یا خیر؟

اینکه بتوان گفت این دیدار بتواند این پرونده را به پایان برساند افق روشنی پیش رو نیست اما آنچه که مسلم است این است که مجموعه اظهار نظر هایی که تا کنون توسط مقامات ترکیه شده است نشان می دهد که این ها از گذشته خود پشیمان هستند و دنبال راه کار هایی برای حل بحران سوریه می گردند. به نظر می رسد با توجه به مجموعه اختلافاتی که ترکیه با عربستان و قطر داشته است شاید بتواند از اطلاعات ترکیه استفاده کند و چون ترکیه محل گذر گروهک های تروریستی به سوریه بوده است این مسئله بسیار می تواند به توقف ورود و خروج تروریست‌ها از مرز ترکیه کمک کند و نکته مهم تر این است که به دلیل همسایگی ترکیه با سوریه،این کشور بسیار تاثیر گذار بوده و با فاز جدید ترکیه به طور حتم روند تحولات مسالمت آمیز در سوریه بیشتر به چشم می آید و مثبت خواهد بود.

موضوع آتش بس که از سوی سازمان ملل متحد اعلام شد چه اهدافی را پشت پرده دارد؟
بله، در پاسخ این سوال باید دید که این اتش بس از سوی کدام طرف اعلام می شود، اگر مانند دفعه گذشته که آتش بس از طرف غربی ها اعلام شد، آنها از این اتش بس جهت تقویت و رساندن سلاح و نفس گرفتن گروه های تروریستی استفاده می کنند. اما نکته ی مهم این است که دولت سوریه چند بار عفو عمومی اعلام کرده و در برخی موارد توانست توسط حمایت های نیروهای مقاومت توقف جنگ را اعلام کند.تا کنون آتش بس هایی که توسط غربی ها اعلام شده و بعضاً توسط کشورهای عربی حمایت شده صرفا جهت تقویت تروریست ها بوده است.

دیدار اخیر وزیر امور خارجه با سران ترکیه آیا از نظر شما درست بوده و چه فایده ای در امور سوریه دارد؟

به نظر من هنر دستگاه دیپلماسی استفاده از فرصت هاست.با توجه به تغییر و تحولاتی که در ترکیه روی داده است و آنها اعلام کردند که علاقه‌مند هستند با ایران، روسیه، لبنان و عراق و هر کشوری که تا کنون بر خلاف و علیه آنها رفتار می کردند روابط مناسب تری را داشته باشند و رفتار آنها گویای این است که از رفتار گذشته ی خود پشیمان هستند، به نظر می رسد که این سفر ، سفر مثبتی است و تاثیر خود را بر تحولات سوریه خواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/T056ex