سیاسی

ترقی: با درایت رهبری از اندیشه امام فاصله نگرفته ایم

عضوشورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان این که مهمترین بعد شخصیتی حضرت امام نگاه ایشان به سیاست از منظر دین است، گفت: در بین علما و شخصیت های دینی در طول تاریخ معاصر که نقش فعالی در تحولات و انقلابها داشته اند نمی توان کسی را یافت که مانند امام خمینی به سیاست از منظر دین نگاه کرده باشد.
حمید رضا ترقی در گفت وگو با ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی (س)، اظهار داشت : این بعد از شخصیت حضرت امام موجب شد که از ایشان نه تنها یک چهره کاریزماتیک و مقدس بلکه یک چهره تاثیرگذار در تحولات جهانی ساخته شود.

وی در پاسخ سوالی مبنی بر این که به نظر شما نقش امام خمینی در بیداری اسلامی چقدر بود؟ پاسخ گفت: آنچه در منطقه توسط رهبری امام خمینی پدید آمد درواقع جرقه بیداری در بین امت های اسلامی بود وحضرت امام با ارائه یک نگاه و یک قرائت جدید نسبت به اسلام سیاسی توانستند، ذهن های خفته جهان اسلام را نسبت به توانایی انقلاب اسلامی بیدار کنند.

وی همچنین گفت: حضرت امام، اسلامی را ارائه دادند که قادر به مدیریت همه جانبه کشور، امید بخش نسبت به آینده و قدرت محرک سیاسی و دفاعی واقتصادی و فرهنگی برای تعالی جامعه را به همراه داشت که این مسئله موجب بیداری جهان اسلام شد و ملت های اسلامی متوجه شدند که با تکیه بر این قرائت می توانند در عرصه بین المللی به حقوق از دست رفته خود برسند.

رئیس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی نقش امام در پیروزی انقلاب اسلامی را نیز بسیار پررنگ دانست و تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی جریان های سیاسی متعددی با رژیم ستم شاهی مبارزه می کردند که از این جریان ها می توان جریان های چپ کمونیست و جریان التقاطی و ملی گرارا نام برد که با رژیم ستم شاهی در حال مبارزه بودند ولی تنها روش و مشی سیاسی و ایده ای که توانست این مبارزه را به پیروزی برساند ایده اسلام سیاسی حضرت امام بود.

وی افزود: خط امام و روحانیت در واقع توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند و آن را به عنوان یک جریان مقاوم برای مقابله با استکبار جهانی و رژیم شاه درآورد. اگر مشی سیاسی و مدیریت امام نبود قطعا انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید.

ترقی در پاسخ به این سوال که جهان و ایران بعد از امام خمینی را چگونه می بینید، افزود: امام با نظامی که در این منطقه از جهان مستقر کردند به شخصیتی تبدیل شدند که توانست یک عصر را از خود متاثر کندو لذا ما باید ورود امام خمینی به حیات سیاسی کشور را "عصر امام خمینی" بدانیم و دوران حیات سیاسی ایشان را به سالهای 57 تا 68 محدود نکنیم.

وی با بیان این که سیره و اندیشه امام زنده است، گفت : در حال حاضر اندیشه امام مورد استفاده الگوی جنبش ها و انقلاب های منطقه قرار می گیرد و معتقدم که حتی پس از رحلت حضرت امام راه ایشان توسط خلف صالح او امام خامنه ای مد ظله العالی ادامه پیدا کرده و ذره ای از جایگاه ولایت فقیه در افکار عمومی مردم ایران و جهان کاسته نشده است.

این نماینده سابق مجلس همچنین گفت: هجمه زیادی در زمان حیات امام خمینی و حتی پس از رحلت ایشان علیه اندیشه های راهبردی ایشان در بین مخالفین و حتی بعضی نزدیکان وی وجود داشت که سعی داشتند نقاط استراتژیک اندیشه امام را نفی یا کم رنگ سازند. وآنچه بیشتر از دیگر شاخصه های اندیشه امام مورد هجمه و حمله قرار گرفت، در وهله اول تئوری و اندیشه ولایت فقیه و در مرحله بعدی فرایندترسیم شده برای انقلاب اسلامی بود که سعی میشد این فرایند طی نشود.

وی فرایند انقلاب اسلامی را دارای چندین مرحله دانست و افزود: فرایندی که مورد نظر امام خمینی بود چند مرحله داشت، مرحله اول انقلاب اسلامی ، مرحله دوم ایجاد جامعه اسلامی، مرحله سوم الگو شدن جامعه اسلامی برای جهان اسلام و مرحله آخر جهانی شدن اسلام . که همیشه سعی بر این بوده است که این فرایند مورد هجمه قرار بگیرد و از مرحله ای به مرحله بعدی نرسد .

ترقی ادامه داد:امابا درایت مقام معظم رهبری این فرایند کاملا پیگیری شد و به نظر نمی رسد از اندیشه های امام خمینی فاصله گرفته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که به نظر شما طرح کدام بخش از اندیشه های امام بیش از دیگر بخش ها برای جهان امروز ضروری تر است، گفت: آنچه برای جهان امروز بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد، ابتدا ضرورت وحدت سیاسی جهان اسلام و امت اسلامی است. بنده معتقدم علاوه بر تلاش هایی که برای انسجام اجتماعی صورت می گیرد وحدت سیاسی امت اسلامی اولی بر دیگر وحدت ها برای نجات جهان اسلام از توطئه های استکباراست وحدتی که در آن ضدیت با استکبار و آمریکا و صهیونیسم و ارتجاع وتروریسم تکفیری کاملا قوی باشد.

ترقی اضافه کرد: نکته بعدی بحث تلاش در جهت رفع اشغال از فلسطین و تشکیل دولت مستقل براساس اراده مردم ساکن و آواره فلسطین به پایتختی قدس و محو رژیم جعلی صهیونیسم است .و ی ترویج و الگو سازی از حکومت مبتنی بر قوانین دینی در جامعه ذیل ولایت فقیه عادل را به عنوان استراتژی مهمی دانست که می تواند اسلام را به قدرت جهانی آینده برساند .

https://shoma-weekly.ir/CtWUWH