سیاسی

تربیت شده روحانیت و مورد عنایت وی‍ژه‌ مراجع بود

آقای عسگر اولادی تربیت شده روحانیت بود. گرچه ایشان ملبس به لباس روحانیت نبود ولی تمام آداب یک روحانی وارسته را در زندگی داشت و رعایت می کرد.

محمد خرسند، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌وگو با « شما»‌با اشاره به اهتمام مرحوم عسگراولادی به اتصال به مراجع و علما گفت:‌ آقای عسگر اولادی تربیت شده روحانیت بود. گرچه ایشان ملبس به لباس روحانیت نبود ولی تمام آداب یک روحانی وارسته را در زندگی داشت و رعایت می کرد.

وی افزود: خود ایشان بارها تاکید می‌کرد که امام بارها به ما توصیه می کردند که هر وقت دچار بحران می شوید و در مشکلات گیر می افتید به قم بروید و خدمت مراجع برسید، عرض حال کنید و نصایح آنها را عمل بکنید و لذا معمولا ایشان به مناسبت‌های مختلف به قم می ‌رفتند و یا در استان‌ها و سفرهایی که می رفتند و با تواضع کامل خدمت علما می‌رسیدند.

عضو شورای مرکزی موتلفه ادامه داد:‌با وجود اینکه آن مرحوم هم دروس حوزوی را خوانده بودند و هم بر امر تفسیر قرآن متخصص بودند و کار کرده بودند اما نسبت به علمای بلاد با تواضع کامل برخورد می کردند. من بارها می دیدیم که دست مراجع را ایشان می بوسید و این موضوع نشان از تدین و تربیت درست و همچنین تبعیتی که ایشان از سخنان امام داشتند، بود.

خرسند با بیان اینکه مرحوم عسگراولادی یک الگو برای همه مدیران نظام است، اظهار داشت: سیاسیون و مدیران در این زمینه آقای عسگر اولادی را به عنوان یک الگو قرار دهند.

وی با اشاره به زندانی بودن مرحوم عسگر اولادی به مدت 14 سال در زمان طاغوت بیان داشت:خود‌ آن مرحوم بیان می کرد که من فکر می کردم که فلسفه زندان رفتم ما چیست؟ و خود ایشان پاسخ می دادکه خداوند ما را به زندان انداخت که تربیت بشویم برای آینده انقلاب. لذا آن مرحوم در زندان گذران وقت نکردند اما ایشان زندان را به یک پرورشگاهی برای خودشان تبدیل کردند و از جمله اقداماتشان در زندان بهره‌مندی از محضر علما در بحث تفسیر بود. تمام سخنرانی‌های ایشان بدون استثنا با تفسیر یکی از آیات قرآن کریم و تطبیق مسائل روز به آن آیه شریفه آغاز می‌شد و این ثمره همان زمانی بود که در زندان در محضر علما و روحانیت بودند.

عضو شورای مرکزی موتلفه افزود:‌درواقع آقای عسگر اولادی اسلامیت نظام را باور داشت و می دانست اسلامیت نظام یعنی اتکای نظام به ولایت فقیه و مرجعیت و به حوزه‌های علمیه. کسانی دیگر هم هستند که دم از اسلام می زنند اما خیلی پایبند به ولایت و مرجعیت و حوزه ندارند و می‌گویند هر کسی برای خود برداشتی از اسلام دارد و برداشت های انحرافی و التقاطی دارند اما مرحوم عسگر اولادی تنها برداشت صحیح از اسلام را برداشت روحانیت و مرجعیت می دانست.

خرسند با بیان اینکه مراجع هم نسبت به مرحوم عسگر اولادی توجه داشتند، گفت:‌ من وقت بسیاری از ملاقات‌های ایشان با مراجع را خودم هماهنگ می‌کردم،‌می دیدم که سیاسیون دیگر به قم می‌آمدند و اصرار می‌کردند. اقایون علما وقت ملاقات نمی داند و یا اینکه با شرایطی می‌دادند اما ما هر کجا که می‌رفتیم نام ان مرحوم را می آوردیم علما عنایت داشتند و با هیچ در بسته‌ای مواجه نمی‌شدیم.

وی افزود: حتی برخی از مراجعی که ورد به مسائل سیاسی کمتر دارند و یا با احتیاط بیشتری در این زمینه برخورد می کردند آقای عسگر اولادی در بیوت آنها رفت و آمد داشت و مطالبی را منتقل می کرد و مطالبی را می شنید و حتی پیام هایی را از جانب علما به مسئولین نظام منتقل می‌کرد.

این فعال سیاسی ادامه داد:‌اعتقاد آن مرحوم به روحانیت یک اعتقاد راسخ و واقعا اعتقادی بود و این موضوع من باب احترام به جایگاهی که امروز علما در جمهوری اسلامی دارند، نبود. واقعا مرحوم عسگر اولادی از صمیم قلب و از عمق باورش نسبت به روحانیت اظهار علاقه می کردند.

خرسند با اشاره به توجه مرحوم عسگراولادی به مشکلات طلبه‌ها و حوزه‌های علمیه گفت:‌ آن مرحوم به مشکلات طلبه ها و حوزه‌های علمیه توجه داشت و خیلی از آنها به آقای عسگر اولادی نامه می نوشتند و مشکلاتشان را با ایشان در میان می گذاشتند و آن مرحوم با احترام در حد توانشان این مسائل را حل می کردند و در بحث خدمات به حوزه‌های علمیه بسیار فعال بودند و در زمینه‌های خانه‌هایی که برای طلبه ها در قم احداث شد، ایشان بسیار توجه داشتند و حتی یاد دارم از برخی از مراکز پول قرض می کرد برای این مساله تا خانه سازی برای طلبه‌ها متوقف نشود؛ یعنی خودش را مقروض می‌کرد تا در این زمینه خرج کنند و این از امتیازات آن مرحوم بود.

وی با اشاره به ماجرای ملاقات مرحوم عسگر اولادی با یکی از مراجع اظهار داشت:‌ من یادم هست که آقای عسگراولادی درخواست ملاقات با مرحوم شیخ جواد تبریزی داشتند که ایشان از مراجع اعلم و بزرگان آن زمان بود و خوب در تابستان گرم قم قرار داشتیم و برنامه‌های مرحوم شیخ جوادتبریزی برای آن روز پر بود. وقتی به ایشان اطلاع دادیم که آقای عسگر اولادی درخواست ملاقات دادند ایشان وقتی در زمان 3 الی 4 بعدازظهر در گرمای تابستان داد و فرموده بودند که فلانی را نمی شود که ما نبینیم و یک وقت خارج از مقرری را تعیین کردم.

عضو شورای مرکزی موتلفه افزود:‌ در همراهی مرحوم عسگر اولادی ملاقات‌هایی با آیت الله وحید خراسانی داشتیم که احترام آیت الله وحید خراسانی را نسبت به ایشان مشاهده کردم و برخی از مسائلی که مربوط به مسائل فرهنگی کشور بود را بنابراعتمادی که داشتند به ایشان منتقل کردند و آن مرحوم نیز این مسائل را پیگیری کردند.

خرسند ادامه داد:‌ آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی و آیت الله شبیری زنجانی عنایت وی‍ژه‌ای به آن مرحوم داشتند و در تمام این ملاقات ها من نیز حاضر بودم و احترام فوق‌العاده‌ای همه این بزرگواران نسبت به آقای عسگر اولادی داشتند.

وی در پایان با بیان اینکه احترام به روحانیت از عمق وجود و باطن مرحوم عسگر اولادی شرچشمه می‌گرفته است، گفت:‌ ایشان تربیت شده روحانیت بود و بهره‌هایی هم که ادب اسلامی داشت اینها همه بهره هایی بود که از علما، روحانیت و مراجع و بوی‍ژه حضرت امام (ره) برده بود.

https://shoma-weekly.ir/2esqZ9