بین الملل

ترامپ به دنبال نشان دادن قاطعیت خود بود

دولت ترامپ، مایل بود ضرب شستی را به دولت سوریه و حامیانش نشان دهد و این کار را هم کرد، حالا کنار می‌نشیند و در روزهای آینده، نتایج ضربه‌ای را که زده، نظاره و واکنش‌ها، عکس‌العمل‌ها و جوانب کاری را که کرده، ارزیابی می‌کند
آمریکا از حمله به پایگاه نظامی در سوریه، چه هدفی را دنبال می‌کند؟ و آیا این حملات ادامه خواهد یافت؟ دکتر حسن لاسجردی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با «شهروند»، از چرایی و هدف این حمله می‌گوید. لاسجردی معتقد است که ترامپ، مایل بود قاطعیت خود را درموضوع سوریه نشان دهد و این کار را هم کرد و حالا به نظاره عکس‌العمل‌ها خواهد نشست.


به نظر شما، انگیزه حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه، - نظر به این‌که دولت ترامپ حمله شیمیایی ادلب را دلیل این بمباران موشکی می‌داند، چه بوده است؟
در رابطه با چرایی این حمله، باید بگویم که دولت اوباما و بعد از آن، دولت ترامپ مدت زیادی است که درحال سنجش و ارزیابی اوضاع سوریه هستند و آقای ترامپ، همچنان که پیشتر هم اعلام کرده بود که حکومت سوریه را به مردم این کشور واگذار کند؛ و خصوصا بعد از حمله اخیر شیمیایی به خان شیخون که تلفات زیادی به غیرنظامیان وارد شد؛ ترامپ، از این فرصت استفاده کرد تا نشان دهد که قاطعیت و جدیت زیادی برای تصمیم خود دارد. او تصور می‌کند که قاطعیت خود را با حمله به پایگاه‌های نظامی یا مکان‌هایی که درمعادلات سوریه نقش دارند، می‌تواند ثابت کند.
اما نکته مهمی که در این تحولات به چشم می‌خورد، این است که مسئولیت بمباران شیمیایی که در خان شیخون اتفاق افتاد را هنوز کسی برعهده نگرفته و هیچ منبع موثق یا طرف مطلعی نیز نتوانسته ثابت کند که این اقدام، توسط چه کسی انجام شده است. اما آنچه که در واقعه خان شیخون مسلم است، این است که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که بمباران مواضع شورشیان سوری و خصوصا یکی از پایگاه‌های آنان توسط ارتش سوریه که در آنجا سلاح شیمیایی وجود داشته، موجب پخش مواد سمی و کشته‌شدن غیرنظامیان شده است. گرچه معارضین و شورشیان نیز دولت را متهم می‌کنند که از بمب شیمیایی استفاده کرده، اما آنچه که درمجموع و با توجه به همه این خبرها قابل برداشت است، این است که نمی‌توان نظر قطعی در این رابطه داد، اما یک مسأله در اینجا وجود دارد؛ این‌که دولت بشار اسد، نمی‌توانسته حمله شیمیایی صورت دهد، چراکه به دنبال تحولات ‌سال ٢٠١٣، دولت سوریه، خلع سلاح شیمیایی شده است. بنابراین، من گمان می‌کنم که دولت ایالات متحده آمریکا که همواره از گروه‌های معارض و شورشیان حمایت کرده، می‌خواسته اقدامی پیش‌دستانه به منظور حمایت ازشورشیان داشته باشد و به نوعی، ضربِ شستی به نیروهای دولتی سوریه و حامیان آن نشان دهد.


گمان می‌کنید که امکان ادامه‌یافتن این بمباران‌ها ازسوی آمریکا وجود داشته باشد؟
به زعم من، با درنظر گرفتن شرایط فعلی، یعنی شرایطی که بحث مذاکرات و آتش‌بس مطرح است و خصوصا این‌که کشورهای مختلف، خصوصا روس‌ها، مواضع سختی را درقبال این موشک‌باران گرفته‌اند و نظر به این‌که دولت ترامپ، مایل بود ضرب شستی را به دولت سوریه و حامیانش نشان دهد و این کار را هم کرد، حالا کنار می‌نشیند و در روزهای آینده، نتایج ضربه‌ای را که زده، نظاره و واکنش‌ها، عکس‌العمل‌ها و جوانب کاری را که کرده، ارزیابی می‌کند.


درنهایت، فکر می‌کنید که اقدام آمریکا دربمباران این پایگاه هوایی، درمیان حامیان و مخالفان اسد، به نفع چه کسی خواهد بود؟
به طور حتم، درحال حاضر هر نوع اقدامی که بخواهد شرایط شکننده آتش‌بس را مختل کند، به نفع گروه‌های تروریستی- مشخصا هر گروهی که سلاح در دست گرفته و علیه دولت و مردم می‌جنگد، اعم از داعش، النصره و شورشیان مسلح- خواهد بود؛ چراکه گروه‌های تروریستی، به دنبال شرایطی می‌گردند که بالانس قدرت به نفع آنها بچرخد و از به هم‌ریختگی شرایط، درجهت پیش‌روی و قدرت‌گرفتن، استفاده کنند. خصوصا این‌که معارضین دولت اسد هم، نتوانسته‌اند از فضای مذاکرات، استفاده خوبی بکنند و امتیازهایی را به نفع خود بگیرند.

https://shoma-weekly.ir/Om8sOf