سیاسی

تخریب عسگراولادی از 57 تا 92

امام(ره): آقای عسگراولادی را خوب میشناسم که ایشان هم نظیر آقای عراقی از اول نهضت همراه بود و زحمت کشید و من او را مرد بسیار صالح و فداکاری می دانم
سید حامد حسینی - خودش را اینگونه معرفی می  کند: بنده ای که کوشا در وظیفه می  خواهد باشد و می خواهد که توفیق شکر نعمت های فراوان خداوند را داشته باشد، چون من را در شرایط مختلفی خداوند چرخاند و چرخاند، بسیار نعمت به من داد. عاجزم از شکر، جویای وظیفه، استدعای توفیق شکر و مغفرت.

حبیب الله عسگراولادی
از 1341 نماینده حاج آقا روح الله در دریافت وجوهات شد و همزمان رابط امام با دیگر مراجع بود.
از 43 تا 55 در زندان بود و بعد از آزادی از زندان در کنار دیگر مبارزین فعالیت را ادامه داد و در روزهای حضور امام در پاریس، با پیام شهیدان بهشتی و مطهری به دیدار امام در پاریس رفت.
برای برگشت به ایران امام به او فرمودند بمانید با هم بر می گردیم؛ پس از آنکه دو هواپیما برای برگشت به ایران یکی شد، ناچار به حذف تعدادی از افراد بودند. او و شهید عراقی هم در فهرست حذف شدگان بودند. عراقی با ناراحتی این موضوع را به عسگراولادی گفت و عسگراولادی هم پاسخ داد من نگرانی ندارم، چون امام به من گفته بود بمانید با هم بر می گردیم و با خنده شهید مواجه شد که خوش خیالی.
اما عصر همان روز بود که عراقی دوباره آمد. این  بار خوشحال بود؛ امام به تنظیم کنندگان برنامه برگشت فرموده بود من کاری به فهرست مسافران ندارم فقط این دو نفر(عسگراولادی و عراقی) باشند. و اینگونه بود که در جمع مسافران پرواز 12 بهمن 57 قرار گرفت.
اما چرا یاد عسگراولادی و این حرف ها افتادیم.
پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی  کتاب خاطرات خانم فاطمه طباطبایی همسر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی را چاپ کرده است که در بخشی از کتاب در باره پاریس 57 از قول وی آمده است: " در همین گیر و دار عده زیادی نزد امام می آمدند و آمدن امام (ره)را به ایران خطرناک می  دانستند. یک روز شنیدم آقای عسگر اولادی از طرف آقایان بهشتی و ... به همین منظور به پاریس آمد و با امام(ره) مفصل صحبت کرد. استدلال علمای ایران را توضیح داد. با آقای خویینی ها که موافق رفتن امام(ره) به ایران بود صحبت کرد..."
علاوه بر آنچه در بالا درباره پاریس آمد، عسگراولادی در این باره می  گوید: "از باب توضیح عرض می  کنم همانطور که سرکار خانم طباطبایی فرمودند این مطلب را شنیده اند ، این شنیده مطابق با واقع نیست.
واقعیت آن است که رفتن بنده به پاریس بعد از تشکیل کمیته استقبال از امام(ره) بود. بنده حامل چند پیام از سوی علمای ایران از جمله شهید مطهری و شهید بهشتی بودم .یکی از آن پیامها این بود که همه چیز آماده مهیای استقبال از شما در تهران است.
نه پیام علما این بود که امام (ره) به ایران نیایند و نه بنده از سوی خود چنین حرفی به امام(ره) زدم.
امام (ره) مقداری پول و هدایا مرحمت فرمودند که بین اعتصابیون توزیع کنم چون فرودگاه مهرآباد بسته شده بود، اینجانب از محضر ایشان استخاره کردم که از کشورهای عربی مجاور،زمینی وارد شوم و پاسخ پیام ها را برسانم ، بعد امام (ره) فرمودند؛ نمی  خواهد از مرزهای عربی وارد ایران شوید. بمانید ان شاء الله با هم به ایران می  رویم. بعد هم بحمدالله بنده و شهید عراقی همراه امام (ره) از پاریس به تهران آمدیم.
همچنین بنده به یاد ندارم با آقای خویینی ها در این باره (بازگشت امام به تهران) سخن گفته باشم."

جریان برانداز و تخریب
در دفتر نخست وزیر
عسگراولادی که در دولت شهید رجایی به نخست وزیری شهید باهنر، وزیر بازرگانی بود، پس از شهادت این دو نفر و در دولت بعد هم در همین جایگاه ماند. اما خودش می  گوید میر حسین موسوی از روزی که برای نخست وزیری رای آورد سعی کرد که کار ما را در وزارت بازرگانی فلج کند.
اما قبل از آن خاطره ای از شهید آیت دارد از زمانی که موسوی برای وزارت امور خارجه مطرح شد و در جلسه داخلی حزب جمهوری اسلامی  عسگراولادی به او رای داده بود.
در آن جلسه شهید آیت پس از مخالفت با وزارت موسوی به عسگراولادی گفته بود تو به موسوی رای دادی، اولین کسی که قربانی این موسوی می  شود تو هستی.
عسگراولادی به دلیل کارشکنی هایی که در فعالیت های او در وزارت بازرگانی می  شد و همه آنها از دفتر نخست وزیر مدیریت می شد، برای اینکه فشار این اختلاف های سیاسی به مردم نیاید، پس از مشورت با امام(ره) از وزرات بازرگانی استعفا داد و امام(ره) هم در نخستین دیدار هیات دولت پس از این استعفا درباره عسگراولادی فرمودند: " آقای عسگراولادی را خیلی خوب می  شناسم که ایشان هم نظیر آقای عراقی از اول نهضت همراه بود و زحمت کشید و من او را مرد بسیار صالحی، بسیار فداکاری می  دانم."
ایشان سپس درباره استعفای عسگراولادی فرمودند: "و مقتضای صلاح هم همین است که وقتی دیدند که مثلا بین دولت و آنها خیلی هماهنگی نیست، خوب، این پست را رها کنند یک پست دیگری بپذیرند و دولت را بگذارند که آن طوری که می  خواهد عمل بکند."
غرض از یادآوری این مطالب هم مصاحبه ای بود که هفته نامه اصلاح طلب آسمان ماه گذشته با حجت الاسلام امام جمارانی انجام داده بود و وی در آن مصاحبه مدعی شده بود: " وزیر بازرگانی دولت دوره جنگ خبر داد که سیلوهای گندم ما خالی شده است. اصلا گندم و آرد نداریم و احتمال تعطیلی نانوایی ها وجود دارد، امام وقتی خبر را شنیدند بسیار ناراحت شدند. امام دستور داد بلادرنگ این وزیر را برکنار کنید. بعد افرادی را خواستند و به آنها دستور دادند ظرف یک هفته باید مطمئن شوم که سیلو ها از گندم پر شده است. آن افراد رفتند، گندم وارد کردند و سیلوها ظرف یک هفته پر شد بعد خبر دادند که هم گندم داریم و هم آرد و هم نانوایی ها تامین است. آن افرادی که خلاصه برکنار شدند شروع به حاشیه سازی کردند و علیه نخست وزیر وقت صحبت کردند که او کمونیست است. امام خیلی ناراحت شدند و ..."
عسگراولادی در این باره همچنین می  گوید: " مطالبی را که آقای جمارانی از اختلافات درون دولت پس از شهید رجایی مطرح می  کنند نوعی تحریف تاریخ است و از ایشان چنین توقعی نبود و ثبت مستندی برای آن وجود ندارد. بنده بارها در این خصوص توضیح دادم و اکنون نمی  خواهم تکرار کنم.
خلاصه واقعیت قضیه این است که بنده خدمت امام (ره) عرض کردم؛ "کشتی های حامل گندم در بندر روی آب پهلو گرفته اند. بسیج اقتصادی زیر نظر نخست وزیری مسئولیت آوردن گندم ها به داخل را دارد اما در این امر تعلل می  کند."
امام (ره) دستوراتی دادند و این مشکل حل شد. همچنین امام(ره) مسئولیت تعزیرات نانوایی ها را به نخست وزیر دادند. بنده بعد از این حادثه مدتی هم وزیر بودم.
بنده از پست وزارت برکنار نشدم بلکه به همراه آقای توکلی و جمعی از دوستان در کابینه آقای موسوی استعفا دادیم تا دولت یکدست شود و بتواند به مسئولیت های خطیر خود در شرایط دفاع مقدس عمل کند."

چرا عسگراولادی؟
هفته نامه آسمان چندی قبل از این مصاحبه نیز در گزارشی به بهانه بررسی عملکرد کمیته امداد امام خمینی(ره) که عسگراولادی نمایندگی ولی فقیه در آن را به عهده دارد مطالب خلاف واقعی درباره وضعیت جسمی  و فعالیت های عسگراولادی منتشر کرد.
به نظر می  رسد با توجه به اینکه در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری قرار داریم و با توجه نقش عسگراولادی در آرامش بخشی به فضای سیاسی جامعه و فعالیت هایی که وی در مقابل فتنه 88 داشت، از هم اکنون تخریب وی در دستور کار قرار گرفته است. به ویژه آنکه  وی چندی قبل اعلام کرد: حزب موتلفه اسلامی  در انتخابات آینده ریاست جمهوری حضور مستقل خواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/jFaHoR