بین الملل

تحولات منطقه متأثر از جنگ نظریات "خاورمیانه بزرگ" و "مقاومت" است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه به دنبال تحمیل خود نیست و در بسیاری مناطق تنها نقش الهام‌بخش را دارد.
حسن لاسجردی کارشناس مسائل خاورمیانه در نشست بررسی تحولات یمن که در خبرگزاری نسیم برگزار شد، گفت: اگر تحولات اخیر در کشورهای عربی را مشاهده کنیم تقریبا همه کشورها دچار تغییر شده‌اند. باید مشخص شود که انقلاب در کشورهای عربی یک واقعیت است یا یک واقعه مدیریت شده از سوی برخی کشورها.

وی با بیان اینکه در کشورهای عربی پس از تحولات پیروزی انقلاب اسلامی، زمینه‌ای به وجود آمد تا تحرکات اجتماعی شکل بگیرد، یادآور شد: ملت‌های عربی با مقایسه سه دهه گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که شرایط کنونی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای آنها باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، رهبری را یکی از موارد توجه انقلاب‌های عربی خواند و اظهار داشت: امروز نخبگان جهان عرب به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی باید این جنبش‌ها را هدایت کنند، اما این موضوع هنوز به بلوغ نرسیده و در سال‌های آینده بالغ‌تر خواهد شد.

لاسجردی ادامه داد: امروز همه کشورهای عربی احساس می‌کنند که در یک نابرابری اجتماعی قرار دارند و جنبش‌های اجتماعی شکل گرفته، خود را در مقام مطالبه‌گر می‌دانند و در جهان عرب مطالبات اجتماعی بیشتر از مطالبات اقتصادی مطرح است.

وی در خصوص یمن نیز با بیان اینکه طی 15 سال گذشته سه قدرت در این کشور حضور و نفوذ داشته‌اند، گفت: زیدی‌ها یا جریان مذهبی 4 امامی در شمال، القاعده که بخش مهمی از جنوب و جنوب غرب را از گذشته در اختیار داشته و حکومت مرکزی، این سه قدرت را شامل می‌شوند که کشمکش بین آنها طی 15 سال گذشته جریان داشته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به نقش حاشیه‌ای جریان القاعده در تحولات کنونی یمن گفت: آنها جلو نمی‌آیند، چرا که جریان روانی منطقه این گروه را همراهی نخواهد کرد. در یمن القاعده فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند، اما به طور آشکار اقدامی نمی‌کند تا زمینه بروز و ظهور آن با به ثمر رسیدن انقلاب مردمی فراهم شود و پس از آن برای سهم‌خواهی به میدان خواهد آمد.

لاسجردی در خصوص تغییر وضعیت منطقه با حضور حوثی‌ها در قدرت نیز اظهار داشت: تکثیر جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که اتفاقی در حال رخ دادن است که نظام‌بندی جدیدی را شکل می‌دهد و مخالفان و موافقان خود را دارد.

وی ادامه داد: جنبش‌های اجتماعی در منطقه آغاز شده، اما چون قدرت‌های منطقه نمی‌توانند آینده آنها را پیش‌بینی کنند، لذا تلاش دارند آنچه در ذهنشان وجود دارد را در این کشورها پیاده کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تغییر چهره منطقه از سال 2000 تاکنون یادآور شد: پس از سال 2000 دو مشرب فکری بروز یافت یکی دموکراسی آمریکایی و خاورمیانه بزرگ و دیگری اندیشه مقاومت.

لاسجردی در خصوص احضار سفرای عربی و غربی از یمن نیز گفت: شرایط امنیتی در یمن و حضور انصارالله در مراکز مهم دولتی که از آن به کودتا یاد می‌کنند و نیز وجود تسلیحات زیاد در بین مردم یمن، آینده تحولات را مبهم کرده و بر همین اساس سفرا به کشورهای خود بازگشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تحولات یمن باید از فضای جنگ سرد خارج شد و تنها عنصر تاثیرگذار را عربستان ندانست، یادآور شد: امروز عربستان، اردن، قطر، عراق، ایران و برخی کشورهای غربی در یمن نقش‌آفرین هستند و فضا دوقطبی نیست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه در تحولات منطقه چند موضوع مهم تغییر کرده است، اظهار داشت: امروز کلیه مراکز پژوهشی در غرب بر این باورند که با اندیشه شیعی راحت‌تر می‌توان کنار آمد تا اندیشه سلفی؛ چرا که منطقی‌تر است.

لاسجردی ادامه داد: برخی اتفاقات مهم مانند جریان 11 سپتامبر غرب را به این نتیجه رساند که یک توازن قدرت بین اهل سنت و شیعیان در منطقه ایجاد کنند تا آنها خودشان قدرت را متوازن کرده و غربی‌ها تنها این جریان را مدیریت کنند. تا سال 2000 نگاه غرب این بود که کلیه تحولات منطقه را می‌توان با اهل سنت حل کرد، اما پس از آن توازنی در نگاه غرب حاصل شد که نقش شیعیان به رسمیت شناخته شد.

وی در خصوص نقش ایران در تحولات یمن نیز گفت: در برخی موارد مانند سوریه به صراحت اعلام کردیم که حضور و استراتژی منطقه‌ای ایران روشن است، اما در برخی کشورها جمهوری اسلامی حضوری ندارد، بلکه اهرم‌ها و دامنه انقلاب اسلامی تاثیرگذار است. جمهوری اسلامی در منطقه به دنبال تحمیل خود نیست و در بسیاری مناطق تنها نقش الهام‌بخش دارد.

https://shoma-weekly.ir/dtfwEy