سیاسی

تحلیل های مضحک و متضاد اصلاح طلبان

اصلاح طلبان در مواضع داخلی و خارجی دچار بدترین بحران هستند. مواضع این جریان غربزده با مواضع مستقل نظام جمهوری اسلامی مغایرت دارد و بالاتر اینکه با تحولات جهانی و تغییر معادلات بین المللی تضاد دارد.

آنها در تحلیل های خود دچار تناقض، ضد و نقیض گویی و سر در گمی هستند. ولی می خواهند با آب و تاب و بازی با کلمات و دادن چهره ی واقعگرایی به تحلیل، مواضع غلط خود را جا بیندازند.
مشکل بزرگ آنها، همخوانی این جریان در این مواضع با تحلیل های آمریکا و اروپا و رسانه های بیگانه ی غربی است.
ملت ایران می داند که بی بی سی، رادیو آمریکا و رسانه های غربی، ضد انقلاب اسلامی و استقلال ایران و در کارشکنی نسبت به ایرانیان هستند و دلسوزی آن ها، ظاهری و از دشمنی عمیق آنهاست و فریبی بیش نیست.
از این رو تحلیل های اصلاح طلبان دچار چندگانگی، سردرگمی، تضاد و ابهام است و گاه مخاطب از این همه تعصب و اصرار بی دلیل در تحلیل های آنها به خنده و پوزخند می رسد.
از جمله ی این موارد، اکثر مطالب و تحلیل های قربان جاوید اوغلی در روزنامه ی شرق است که معمولا به صورت سرمقاله یا مقاله ی اصلی به چاپ می رسد.
در تحلیل چندی قبل روزنامه شرق درباره ایران و جنگ اوکراین، تناقض به قدری زیاد است که نمی توان به همه ی آنها اشاره کرد.
پایه ی تحلیل غلط است. می نویسد ایران حل و فصل بحران هسته ای و مذاکرات احیای برجام را به نتیجه جنگ اوکراین و رویارویی روسیه با غرب سنجاق کرده است.
می نویسد قرار گرفتن در کنار یکی از دو طرف منازعه (آمریکا- روسیه) خسارت های جبران ناپذیری در پی دارد.
تهاجم روسیه را تجاوز نظامی و توسل به زور برای اشغال یک سرزمین مستقل می داند اما آمریکا و ناتو و قرار گرفتن اوکراین در حلقه ی ناتو را نادیده می انگارد.
بعد می نویسد ایران سه اصل دارد:
1- با گسترش ناتو و دخالت های غرب در روابط دو همسایه مخالف است
2- جنگ را راه حل ندانسته و خواستار توقف درگیری هاست
3- تحریم از طرف کشورهای غربی کمک به پایان درگیری ها نیست.
این دو نظر را با هم مقایسه کنیم که در یک تحلیل کوتاه آمده است؛ مشخص است که تحلیل گر تا چه اندازه دچار خطا و اشتباه و تحلیل وارونه است که در آغاز ایران را در کنار یکی از دو طرف یعنی روسیه مطرح می کند و سپس سه اصل ایران را که خلاف نظر او در کنار یکی از دو طرف قرار گرفتن است بیان می کند.
این تحلیلگر روزنامه ی شرق، در بیان روابط ایران و روسیه می نویسد: این تحولات ایران را خواسته یا ناخواسته به یکی از متحدان روسیه تبدیل کرده است و همچنان در بر پاشنه ی دشمن انگاشتن آمریکا می چرخد!
بعد نتیجه گیری می کند که اولویت در بحران اوکراین تحلیل یکسان و اتخاذ مواضع واحد از سوی کشور است ولو جانب روسیه را بگیرند که قطعا به ضرر ایران است. که البته همین دو موضوع  با سه اصلی را برای ایران ذکر می کند مغایرت دارد.
درباره این تحلیل غلط باید گفت ایران متحد روسیه نیست. ایران بر اساس منافع و مصالح خود و ارزیابی آنچه در صحنه ی بین الملل اتفاق می افتد و با توجه به زیاده طلبی استکباری آمریکا در اروپا، سیاست مستقل خود را دارد و غلط است که بگوییم ایران ناخواسته متحد روسیه شده است. 
قطعا آمریکا از دشمنی با ایران هیچ کوتاهی ای ندارد. آمریکا دشمن ماست و تحریم را برای دشمنی با ایران ادامه می دهد.
همچنین ایران در مسئله ی اوکراین موضع واحد و مستقل خود را دارد و این نوع نگاه نویسنده مقاله شرق براساس ذهنیت غلط اوست و مقاله او را دچار همین خطای تحلیلی کرده و می کند.
تحلیلگر مذکور در تحلیل جنگ اوکراین همان موضع آمریکا و غرب را دارد که غرب روسیه را در اوکراین به دام انداخته و تا از پای افتادن روسیه آن را ادامه خواهد داد.
و تسلیحات پیشرفته غرب ضربات سهمگینی را به ارتش روسیه وارد می کند.
و بعید به نظر می رسد که غرب پروژه ی مهار روسیه را از طریق دام اوکراین ناتمام بگذارد.
این تحلیل را اگر کسی دقیق بخواند متوجه می شود این غرب است که برای مهار روسیه و بردن روسیه به باتلاق، جنگ اوکراین را شروع و ادامه داده است. و خواسته ناتو را در اروپا در همسایگی روسیه گسترش دهد و سوئد را هم اضافه کرده است.
و این وحشت و نگرانی آمریکا را از قدرت گرفتن روسیه با سیاست های سیاستمدارانه پوتین نشان می دهد.
پوتین بارها به آمریکا اخطار کرد و به اوکراین نیز هشدار داد که اوکراین را پایگاه آمریکا و ناتو نکند و مستقل بماند.
آمریکا و رئیس جمهور بی سیاست اوکراین توجه نکردند و روسیه در یک اقدام پیشگیرانه 25 درصد از نقاط مرزی اوکراین با روسیه را در اختیار گرفت ولی آمریکایی ها، رئیس جمهور اوکراین را با وعده ها و کمک های تسلیحاتی به ادامه ی جنگ و ویران شدن هر چه بیشتر اوکراین همراهی کرده اند.
ارتش روسیه، در جنگ اوکراین بخش محدودی را وارد درگیری کرده است و تسلیحاتش را هم خود تولید می کند و ضربات سهمگین تا کنون پس از چند ماه نداشته است.
و غرب و اوکراین است که با وجود بحران شدید اقتصادی و ورشکستگی آمریکا بیشترین ضرر را خواهد کرد.
می شود یک شوخی هم با شرق داشت که نکند شرق می خواهد که آمریکایی های گرفتار شده در باتلاق آمریکا با این تحلیل کمی روحیه بگیرند.

https://shoma-weekly.ir/zElOKO