سیاسی

تحلیل رهبری از حماسه حضور انتخاباتی مردم در اسفند 90

انتخابات سرنوشت کشور را برای چهار سال به منتخبین مردم واگذار می کند لذا آثار آن گذرا نیست و درازمدت است و نه تنها چهار سال قانون گذاری را در بر می گیرد بلکه تا وقتی که قوانین مصوب آن چهار سال در کشور اجرا شود اثر آن انتخاب تلقی می گردد، لذا اگر مردم در انتخاب خود دقت نکنند اثر کارشان فقط متوجه به زمان کوتاه وکالت نمی شود بلکه سالها این اثر باقی خواهد ماند، چه اثر منفی باشد و چه اثر مثبت.
 * اهمیت انتخابات:
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تحلیل و ارزیابی حضور گسترده و معنی دار مردم در انتخابات 12 اسفند سال 90 ابتدا به اهمیت انتخابات در ایران به لحاظ سیاسی و اجتماعی پرداخته و اهمیت آن را چنین برشمردند:
1ـ انتخابات یک حادثه ی گذرا نیست بلکه یک حادثه اثرگذار است.
2ـ انتخابات رکن مهم نظام مردم سالاری دینی است.
3ـ انتخابات معیار مشهود اندازه گیری تکیه ی به مردم در نظام اسلامی است.
4ـ شرکت در انتخابات نشانه اعتقاد صادق و وظیفه مند به نظام اسلامی است.
براساس نکات فوق الذکر از سوی مقام معظم رهبری انتخابات چون سرنوشت کشور را برای چهار سال به منتخبین مردم واگذار می کند لذا آثار آن گذرا نیست و درازمدت است و نه تنها چهار سال قانون گذاری را در بر می گیرد بلکه تا وقتی که قوانین مصوب آن چهار سال در کشور اجرا شود اثر آن انتخاب تلقی می گردد، لذا اگر مردم در انتخاب خود دقت نکنند اثر کارشان فقط متوجه به زمان کوتاه وکالت نمی شود بلکه سالها این اثر باقی خواهد ماند، چه اثر منفی باشد و چه اثر مثبت.
رکن مردم سالاری تلقی شدن انتخابات از نگاه رهبری بخاطر نقشی است که اسلام و نظام اسلامی در قانون اساسی به مردم در اداره کشور داده است. و تنها معیاری که می توان میزان تکیه به مردم را در نظامهای سیاسی سنجید انتخابات است، بنابراین حضور مردم در انتخابات یک وظیفه دینی و اعتقادی و ملی تلقی می گردد و ربطی به گله و شکایت افراد از مجریان ندارد، کما اینکه در این انتخابات هم مردم گله های خود را در دستگاههای اجرایی و قانون گذاری در حضورشان پای صندوقهای رأی دخالت ندارند ولی در نوع انتخابشان تأثیر دادند.

* آثار انتخابات12  اسفند
انتخابات 12 اسفند سال 90 آثار متعددی داشت که مهمترین آثار مورد تأکید مقام معظم رهبری عبارت بودند از:
1ـ توهم زدایی از دوست و دشمن
سیلی بیدار کننده و هوشیار کننده مردم در انتخابات بصورت دوستان نادان و دشمنان خیال پرداز، موجب شد که از توهماتی که در آن غوطه ور بودند خارج شوند، این توهمات عبارت بودند از:
الف)ـ توهم نسبت به آینده نظام اسلامی
ب)ـ توهم نسبت به اصل نظام جمهوری اسلامی
ج)ـ توهم نسبت به وفاداری مردم به نظام
د)ـ توهم نسبت به توطئه های دشمن.
این دشمنان و دوستان نادان تصور می کردند که دیگر مردم از نظام اسلامی برگشته اند و نظام اسلامی آینده ای ندارد. آنها تصور می کردند  فشارها و تحریمها و تهدیدات دشمن کارساز شده و مردم و مسئولان را ترسانده و مجبور به عقب نشینی از مواضع خود هستند ولی این توهمات همه بی پایه و اساس بود و با حضور گسترده مردم خنثی شد.
2ـ تقویت اعتماد مردم به نظام:
دومین اثری که انتخابات داشت این بود که نشان داد مردم به نظام اسلامی اعتماد دارند، علی رغم حادثه سال 88 انتخابات و تلاش دشمن برای سلب اعتماد مردم نسبت به دولت و نظام اسلامی، ولی مردم با این حضور اثبات کردند که به نظام اعتماد دارند و از اعتمادشان به نظام در اثر تهمت و دروغ تقلب کاسته نشده است.
3ـ ورود با بصیرت و تحلیل مردم در انتخابات
رهبر معظم انقلاب اسلامی سومین اثر این انتخابات را ورود با بصیرت و تحلیل مردم در عرصه انتخابات دانستند و فرمودند، مردم با تحلیل وارد انتخابات شدند و رأی دادند، معنی این انتخابات برخلاف گذشته تحت تأثیر تبلیغات پر زرق و برق قرار نگرفت و افراد شرکت کننده با مطالعه و تحقیق و بررسی و تحلیل رأی دادند.

*روش قدردانی منتخبین از مردم:
رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئولیت سنگین مجلس برآمده از انتخابات مردم را که تجلی مردم سالاری دینی است تبیین و تشریح کرده و از منتخبان مردم خواستند با خردمندی و تدبیر وظائفشان را انجام بدهند. انجام این وظائف که به مانند شکر نعمت، قدردانی منتخبین از مردم را میسر می سازد عبارتند از:
1ـ قانونگذاری راهگشا و مطابق با نیاز جامعه
معظمٌ له فرمودند: اهمیت کشور به تنظیم قوانین آن است، ما در همه مسائل احتیاج داریم به قانونهای راهگشا، نمایندگان مجلس حقیقت را نگاه کنند، نیاز را بشناسند، بر طبق نیاز درست آن درمان لازم را برای هر درد و هر شکایتی جلوی پای مسئولین بگذارند.
قانون باید راهگشا باشد، قانونی که راهها را ببندد، کارها را مشکل کند، یا قابل اجرا نباشد، یا مشکلات فراوان درست کند یا دچار تناقض باشد فایده ندارد، صرف اینکه بنشینیم یک قانونی تهیه و تنظیم کنیم کافی نیست بدانیم که قانون بایستی راهگشا باشد، مدبرانه باشد. این رهنمود حاکی از وجود قوانین متعددی در کشور است که نه تنها راهگشا نیست بلکه ناقص یا فاقد قابلیت اجرا است.
2ـ دقت  در گزینش دولتمردان
اینکه چه کسی را برای چه مقصودی و با چه مزایا و خصوصیاتی باید انتخاب کرد و مورد اعتماد قرار داد وظیفه مجلس است. این دقت براساس نظر مقام معظم رهبری باید همراه با انصاف و هوشمندی و اخلاص باشد. و موشکافی هایی که در رأی اعتماد دادن به وزرا و یا سئوال از آنها صورت می گیرد و به بی انصافی منتهی می شود خلاف وظیفه است.
3ـ رعایت اسلام در تنظیم قوانین
مفهوم مردم سالاری دینی این است که مردم انتخاب می کنند و وارد صحنه می شوند ولی در تنظیم قوانین، در گزینش افراد از اسلام هیچ تخطی ای صورت نمی گیرد. زیرا اسلام لُب و محتوا و ماده ی اصلی حرکت نظام ماست و شکل و قالب مردم سالاری است و البته این مردم سالاری هم از خود اسلام سرچشمه گرفته است وبا مردم سالاری غربی هم در روش و هم در نتیجه متفاوت است  .


https://shoma-weekly.ir/8fqs7G