بین الملل

تحلیل اندیشکده بروکینگز از انتخابات ریاست جمهوری ایران

در تدوین سیاست‌های داخلی و خارجی کشورهای غربی، اندیشکده‌ها نقش مهمی دارند. اندیشکده‌ها مجموعه‌ای از متفکرین را در حوزه‌های مختلف تحت‌پوشش خود دارند که به تولید فکر می‌پردازند. برخی از تولیدات این نهادهای علمی، به‌صورت محرمانه در اختیار تصمیم‌گیران قرار می‌گیرد و برخی نیز علنا منتشر می‌شود.
در تدوین سیاستهای داخلی و خارجی کشورهای غربی، اندیشکدهها نقش مهمی دارند. اندیشکدهها مجموعهای از متفکرین را در حوزههای مختلف تحتپوشش خود دارند که به تولید فکر میپردازند. برخی از تولیدات این نهادهای علمی، بهصورت محرمانه در اختیار تصمیمگیران قرار میگیرد و برخی نیز علنا منتشر میشود.

اندیشکدهها مواضعی که اتخاذ میکنند میتواند مهم تلقی شود. با توجه به جایگاه این نهادهای علمی در خدمت قدرت، بعید است که در خصوص وقایع مهم ایران از جمله انتخابات ریاستجمهوری، اظهار نظری نکنند.

«سوزان مالونی» نویسنده مقاله «ایران بار دیگر شگفتی ساز شد» که در اندیشکده «بروکینگز» منتشر شده است با اذعان به حیرت انگیز بودن انتخابات ایران برای جهانیان اذعان می کند انتخابات ایران در سلامت کامل و به دور از تخلف برگزار شده است.اندیشکده «بروکینگز» با اذعان به حضور گسترده و چشمگیر ملت بزرگ ایران در انتخابات اخیر میافزاید: «پس از آنکه نفس همگان در سینه حبس شده بود تا ببینند چه اتفاقی در انتخابات ایران خواهد افتاد، روز جمعه جهانیان بار دیگر دیدند که ایران شگفتی آفرید و همه جانیان را بهت زده کرد.» تحلیلگر «بروکینگز» در ادامه اذعان می کند که انتخابات کاملاً سالمی برگزار شده و در اینباره میافزاید: «انتخابات کنونی ایران در سلامت کامل برگزار شد و احتمال تخلف در آن وجود نداشته است.» این تحلیلگر در ادامه با اشاره به بازتاب انتخابات ایران در رسانه ها میافزاید: «برگزاری انتخابات در ایران توجه تمامی رسانههای بینالمللی را بهسوی خود جلب کرد و بسیاری از کاربران اینترنتی در شبکههای اجتماعی نیز در سطح گسترده ای به این موضوع پرداختهاند.» نویسنده به دولت آمریکا توصیه می کند تا با توجه ویژه به انتخابات ایران اقدامات مناسب را بهعمل آورد و در اینباره میافزاید: «برای واشنگتن اینک لحظه ای تاریخی فرا رسیده است. پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران دولت آمریکا باید در مورد طرح های خود پیرامون تحریم های بین المللی علیه ایران تجدیدنظر نماید.»

https://shoma-weekly.ir/MM43On