سیاسی

تحزب و تشکیلات شرط لازم مردم سالاری است

اگر قبول کردیم که جمهوری اسلامی بر پایه مردم‌سالاری است، شرط لازم آن وجود تشکیلات است . در تشکیلات است که فکر، برنامه، آموزش و راه‌کار خلق می‌شود. اگر مسئولی در کشور در تشکیلات تربیت‌نشده باشد به مشکل می‌خورد
نفیسه زارعی- هشت سال از عروج حبیب امام و رهبری مرحوم حبیب الله عسگراولادی می گذرد؛ روزهایی که نبود این مجاهد صادق بیش از هر زمان دیگری در سپهر سیاسی کشور مشخص است؛ مردی که راه و یادش توأم با محرومیت زدایی و مجاهدت و تلاش در راه کسب رضای خداوند است؛ میراث ارزشمندی چون کمیته امداد امام خمینی(ره) را از خود برجای گذاشت تا چهره زشت فقر را از ساحت جامعه اسلامی بزداید؛ اما حبیب الله عسگراولادی برای مجموعه حزب مؤتلفه اسلامی همواره نامیراست؛ چرا که مؤتلفه به همت او و یارانش و با انفاس حق امام خمینی(ره) در روزهای تاریک طاغوت؛ بارقه های امید را روشن نمود و با این همت بالا به حیات خود برای حفظ ارزش ها و آرمان ها ادامه می دهد؛ حزب مؤتلفه اسلامی به پاسداشت مقام استاد عسگر اولادی در یادمان شهدای هفتم تیر، با حضور جمعی از یاران و همراهان و همچنین علاقمندان به مکتب مجاهد صادق، یادبود او را برگزار کرد. در این مراسم دکتر اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد حبیب الله عسگراولادی و شهدا و درگذشتگان مجموعه و انقلاب اسلامی، از حضور مدعوین و برگزاری این مراسم قدردانی کرد.

وی گفت: آقای عسگراولادی حق بزرگی به گردن انقلابیون دارد .وی در دهه چهل پا به پای انقلابیون در نهضت امام خمینی(ره)حضور داشت.

سیدمصطفی میرسلیم:

شرط لازم مردم سالاری وجود تشکیلات است

سید مصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در هشتمین سالگرد ارتحال مرحوم حاج حبیبالله عسگراولادی که در یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد با بیان مهمترین ویژگیهای حیات اجتماعی دبیر کل فقید مؤتلفه اسلامی او را فردی انقلابی برشمرد و گفت: مرحوم عسگراولادی در دوره جوانی رهبر خود را انتخاب کرد و پای تشخیص خود ایستاد، مبارزه دائمی با انحراف و توجه به شگردهای دشمن توسط شخصیتهایی نظیر ایشان میتواند امروز با دقت مورد استفاده قرار بگیرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص شگردهای دشمن و اهمیت شناخت این ترفندها گفت: ترفندهای آنها این است که مشکلات به حدی زیاد شود که اعتقادات و مسائل معنوی مردم کمرنگ و ابعاد فرهنگی انقلاب فراموش شود. دشمنان صریح گفتند که اگر جمهوری اسلامی با مشکلات اقتصادی مواجه شود، جمهوری اسلامی نمیتواند به جنبههای معنوی و فرهنگی خود برسد.

مانند مرحوم عسگراولادی باید شگردهای دشمن را بشناسیم

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: سؤالی که مطرح میشود این است انقلاب چگونه ضربه میخورد و ما چگونه باید برای حفظ نظام جانفشانی کنیم؟

وی ادامه داد: اول باید تشخیص دهیمکه دشمن چه در سر دارد، دقیقه مانند مرحوم عسگراولادی باید شگردهای دشمن را بشناسیم.

دایره انقلاب و جمهوری اسلامی نباید تنگ شود

میرسلیم درباره دایره دوستان و یاران سیاسی مرحوم عسگراولادی گفت: دوستان او بزرگانی چون مقام معظم رهبری، مرحوم بهشتی، مرحوم مهدوی کنی و شهدای گرانقدری چون باهنر و رجایی بودند که برای استقرار نظام جمهوری اسلامی تلاش و جانفشانی کردند ولی این دایره دوستان باعث نشد او دیگران را فراموش کند و آنها را رها کند و او در سالهای آخر عمر با اظهار اینکه میخواهد از حزب مرخصی بگیرد تا جداشدگان از کاروان انقلاب را به مسیر بازگرداند معتقد بود که دایره انقلاب و جمهوری اسلامی نباید تنگ شود. این از درسهایی بود که ما از او آموختیم.

کمیته امداد نباید جایگزین کمکهای مردم به خودشان شود

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ویژگیهای اجتماعی مرحوم عسگراولادی گفت: او با فرمان امام (ره) کمیته امداد را سازماندهی کرد. به کمیته امداد به گونه دیگری نگاه میکرد و کار جالبی را انجام داد. این نبود که به اطرافیان بگوید کسانی که نیازمند هستند را به کمیته امداد معرفی و آشنابازی کنند، معتقد بود کمیته امداد نباید جایگزین کمکهای مردم به خودشان شود.

رییس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: با وجود اشرافی که بر بسیاری از مباحث قرآنی داشت اما همواره دیگران را به شکل تشویقی به تفسیر قرآن و تدبر و تفکر در این کتاب آسمانی وادار میکرد.

اصرار مرحوم عسگراولادی به کادرسازی و جانشین پروری

وی کادرسازی و جانشین پروری را از دیگر ویژگیهای مرحوم عسگراولادی برشمرد و گفت: ایشان به این کار اصرار داشت. مصلحت جمع را به منافع خودش ترجیح میداند. مرحوم عسگراولادی سرشار از امید بود و مفهوم انتظار را از عمق وجود باور داشت.

نماینده خانه ملت درباره ویژگیهای تشکیلاتی دبیر کل فقید حزب مؤتلفه اسلامی گفت: مرحوم عسگراولادی از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۳ دبیر کل حزب موتلفه و بعد از آن رئیس جبهه پیروان امام و رهبری بود و او از این توان برخوردار بود که حزب، تحزب و تشکیلاتی بودن را محترم بشمارد و فرهنگ تشکیلاتی را تقویت کند از همین رو موافق و مخالف مرحوم عسگراولادی به دو خصیصه اعتقاد به تشکیلاتی بودن و تحمل منتقد، مخالف و مدارا و میانهروی او اعتراف دارند.

ما باید چگونه در جمع کار کردن را در احزاب یاد بگیریم

این یار و همراه مرحوم عسگراولادی ادامه داد: اگر قبول کردیم که جمهوری اسلامی بر پایه مردمسالاری است، شرط لازم آن وجود تشکیلات است . در تشکیلات است که فکر، برنامه، آموزش و راهکار خلق میشود. اگر مسئولی در کشور در تشکیلات تربیتنشده باشد به مشکل میخورد و همکارانش را نه از کادر ورزیده حزبی که حتی با حسن نیت از افرادی استفاده میکند که اعتقادی به این مهم ندارد و حتی حزب و تشکیلات را ضد ارزش میدانند، عسگراولادی دقیقا در نقطه مقابل این تفکر بود. لذا ما باید چگونه در جمع کار کردن را در احزاب یاد بگیریم.

حزب به کادرش میآموزد که چگونه خوب حکمرانی کند

رییس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در پایان یادآور شد: در حکمرانی حسن نیت تنها کافی نیست. باید بدانیم تشکیلات و تحزب راهحل ارائه میدهد. حزب به کادرش میآموزد که چگونه خوب حکمرانی کند. اینها را ما از حاج حبیبالله عسگراولادی آموختیم.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز:

باید نقش احزاب در مدیریت سیاسی کشور مشخص شود

همچنین حجتالاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با تجلیل از مقام بزرگ مرحوم حبیب الله عسگراولادی گفت: برای صحبت در خصوص مرحوم عسگراولادی این شخصیت بزرگوار، نستوه و حکیم طبعاً باید از انقلاب سخن گفت زیرا این شخصیت با انقلاب درهمآمیخته است.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز که در یادمان هشتمین سالگرد درگذشت مجاهد صادق، مرحوم حبیب الله عسگراولادی سخن می گفت، افزود: شخصیتهایی نظیر عسگراولادی معلمان تاریخ و شاخصه برای رسیدن به زندگی متعادل هستند و راه و نام آنها جاودان و راهگشا است.

مقاومت در مسیر جزء شاخصههای ویژه مرحوم عسگراولادی

وی تصریح کرد: مرحوم عسگراولادی از ایمان و توکل عمیق برخوردار بود و در رفتار و گفتار و تصمیمات بهخوبی باور و توکل او دیده میشد و از این حیث این شخصیت چهره شاخصی بود، تلاش ایشان حرکت در صراط مستقیم بود، مقاومت در مسیر جزء شاخصههای ویژه مرحوم عسگراولادی قبل و بعد از پیروزی انقلاب است.

پورمحمدی بابیان اینکه مرحوم عسگراولادی چهرهای متفکر و متعبد در تاریخ پرتنش انقلاب اسلامی بود، افزود: در انقلابها معمولاً هیجان و احساسات از حجم تأمل و تفکر و دوراندیشی میکاهد اما شخص عسگراولادی در حوادث سیاسی متأمل و متفکر بود و تصمیمات وی با تأمل ویژه و در خط رهبری اتخاذ میشد.

بدون تردید مدیریت اجتماعی به سعهصدر نیازمند است

وزیر اسبق دادگستری خاطرنشان کرد: حلم و سعهصدر ویژگی دیگر ایشان بود بدون تردید مدیریت اجتماعی به سعهصدر نیازمند است و متأسفانه آستان تحمل ما در برخی جاها کم شده و از همین رو آسیبپذیر هستیم؛ آقای عسگراولادی حلیم بود و حلم و صبوری وی را اهل تعامل و گفتگو کرده بود پرهیز از قهر و کنار زدن دیگران و خواستن عرصه برای نزدیکان هرگز در زندگی ایشان دیده نمیشد. عسگراولادی نگاه بارز و روشنی داشت و از افراطوتفریط بهدور بود.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز فقدان ذهن منسجم و انضباط تشکیلاتی را بهعنوان یکی از آسیبهای جدی کشور برشمرد و با نگاهی به زندگی استاد عسگراولادی در این زمینه یادآور شد: با اینکه آقای عسگراولادی نماد یک جریان سنتی بود ولی از فعالیت تشکیلاتی که ویژگی دنیای مدرن بود بهخوبی بهره میبرد و در تصمیمگیری و برنامهریزی گذشته و حال و آینده را در نظر میگرفت.

مرحوم عسگراولادی اهل مواسات

وی با اشاره به خدمات آن مرحوم در کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) گفت: مرحوم عسگراولادی چهره خدوم و دلسوز و نگران و دستگیر محرومان و طبقه ضعیف اجتماعی بود، حضور این چهره سیاسی فعال کمیته امداد و فرصت گذاری بهفرمان امام و با خلوص نیت خود از ایشان انسان اهل مواساتی ساخت.

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: مجموعه این موضوعات در دو ویژگی خلاصه میشود. عسگراولادی حکیم بود و این تنها به حکمت نظریمنتهی نمیشود هرچند ایشان در این زمینه نیز بهره داشت و او یک ایثارگر بزرگ بود و قبل و بعد از پیروزی انقلاب این چهره او بهخوبی نمایان شد. بخشی از آیات سوره بقره ناظر بر کسانی است که درراه خدا انفاق میکنند و فریب شیطان را نمیخورند که به آنها زمزمه میکند در صورت انفاق گرفتار فقر میشوید این آیات ناظر بر زندگی مرحوم عسگراولادی است که از نعمت حکمت و تفکر بهره برد.

نباید مغلوب شبهات و القائات و جنگ روانی شویم.

پورمحمدی بابیان اینکه انقلاب دستاوردهای بسیاری داشته که نباید آنها را نادیده گرفت افزود: باید در حوادث و فرازو فرودها و نوسانات اجتماعی و سیاسی فضاسازی نادرست بر واقعیات غلبه نکند و نباید به خاطر کمبودها، دستاوردهای انقلاب به فراموشی سپرده شود و مغلوب شبهات و القائات و جنگ روانی شویم، باید حواسمان جمع باشد تا درست تصمیم بگیریم.

پورمحمدی با تشریح بخشی از دستاوردها نظام مقدس جمهوری اسلامی اظهار کرد: عدهای جسورانه به انکار واضحات میپردازند و از خلأ عدمحمایت ما از دستاوردها استفاده میکنند. فضای کمبود نگاه، ایده و اطلاعاتی که باید به جامعه داده شود سبب تشدید این امر شده است.

نشانگر آزادی بیان

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: اگر در ابتدای انقلاب از آزادی، امنیت و حمیت ملی سخن گفتیم در حد ممتازی آن را به دست آوردیم بهطور نمونه در فضای کنونی کشور اگر انتقاداتی به دولت سیزدهم میشود با وجود عمر کوتاه این دولت و عدم انطباق این انتقادات خود نشانگر آزادی بیان است.

نباید نقدها موجب تضعیف عملکرد قوا شود

وی ضمن تأکید بر اینکه دستاوردهای نظام اسلامی در حوزه آزادی قابل قیاس با پیش از انقلاب نیست، اظهار داشت: اکنون قوه قضائیه بااقتدار و آزادی مقابل متخلفین میایستد و مجلس نیز به همین ترتیب البته انتقاداتی وجود دارد اما نباید این نقدها موجب تضعیف عملکرد این نهادها و قوا شود.

پورمحمدی افزود: استقلال در کشور ما بسیار زیاد است بهطوریکه امروز به خاطر حفظ استقلال در حوزه بینالملل مورد نقد قرار میگیریم، مردمسالاری دینی از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب است اکنون تحریمهای ظالمانهای توسط جهان سلطه بر جمهوری اسلامی اعمال میشود و مشکلاتی نظیر ضعف در تصمیمگیری داخلی و... نیز ما را با مشکلاتی روبرو ساخته اما نباید دستاوردهای نظام را کوچک شمرد و مشکلات را بزرگنمایی کرد.

همه برای حل مشکلات به میدان بیایند

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ارزیابی دولت سیزدهم با نگاهی به مشکلات پیش روی آیتالله رئیسی و هیئتوزیران به اهمیت همفکری و کمک به دولت اشاره کرد و افزود: هر فرد با هر رویکرد و جناح سیاسی برای حل مشکلات به میدان بیاید، دولت قصد انجام مسئولیت خود را دارد و همه باید به او کمک کنیم البته برخی از عزل و نصبها موردپسند نیست اما نباید از کمک به دولت غافل شد تا دولت از این مراحل سخت عبور کند دولت هم باید در تصمیمگیریها از خرد جمعی و تجربه پیشینیان بهره ببرد و در کنار جوانگرایی از تجربه و همفکری پیشکسوتان استفاده کند.

دولت با اتکا به همبستگی ملی وارد مذاکرات شود

وی همچنین تصمیم دولت در حوزه مذاکرات برجام بهعنوان فرصتی برای استفاده از منافع حداقلی در این سند بینالمللی یادکرد و گفت: ما باید در مقابل ظلم و جنایت فاحش طرف مقابل بایستیم. در حال حاضر اختلاف و تردید افکنی و القاء شبهه سمی در برابر دولت برای حضور در مذاکرات است دولت باید با اتکا به همبستگی ملی وارد مذاکرات شود و قوانین مجلس در این زمینه نیز بر همین محور باید صورت بگیرد.

پورمحمدی بابیان ظلمهای ابرقدرتها در برجام؛ خواستار عدم اختلافافکنی در مسیر مذاکرات شد و افزود: نباید برخی از القائات سبب ایجاد مشکل در مسیر مذاکرات و احقاق حق مردم شود، برجام در حکم انتخاب بین بد و بدتر است و یک مجموعه هوشمند باید جسارت انتخاب بد را داشته باشد تا گرفتار بدتر نشود.

مشارکت پایین در انتخابات اخیر جای تأمل دارد

این فعال سیاسی از مردمسالاری دینی به دستاورد بزرگ نظام یادکرد و با آسیبشناسی کنشهای سیاسی در هنگام انتخابات تأکید کرد: کنش سیاسی جامعه ما معیوب است و به همین علت بعد از انتخابات افراد معمولاً مطالبه از سوی جریانها از آنها صورت نمیگیرد و اینیکی از مشکلات مبنایی ماست. اعتماد عمومی و آرامش سیاسی صورت میگیرد اما در ایران انتخابات در پارهای از موارد امیدوارکننده نیست، مشارکت پایین در انتخابات اخیر جای تأمل دارد.

کار تشکیلاتی نماد مردمسالاری است

وی افزود: باید نقش احزاب در مدیریت سیاسی کشور مشخص شود کار تشکیلاتی نماد مردمسالاری است که بهصورت شکل و یا بدیل آن باید صورت بگیرد؛ اکنون وجود و شکلگیری احزاب گوناگون نوعی آشفتگی درکنش سیاسی است و کشوری که مبتنی بر رأی مردم است باید از استحکام اجتماعی و امید برخوردار باشد و اکنون باید نسبت به تحقق آن در کشور اقدام کرد.

عقلانیت باید در فضای کشور اشباع شود

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در پایان با آسیبشناسی رفتارهای سیاسی نظیر عدم پاسخگویی افراد در قبال تصمیمات و فعالیتهای خود در امور اجرایی و مانند آن بهضرورت حضور احزاب دارای سابقه و بهویژه مؤتلفه اسلامی در میدان تأکید کرد و گفت: انقلاب اسلامی قرار بود در قله تفکر و عقلانیت حرکت کند این عقلانیت باید در فضای کشور اشباع شود و این نقیصهای است که باید با امید و صبر آن را محقق ساخت.

https://shoma-weekly.ir/YW50zd