بین الملل

تحریک احساسات عمومی گامی مهم در نابودی آل سعود است

حکومت عربستان با تحریک احساسات عمومی گام بزرگی در جهت نابودی خود برداشته است که اعدام آیت الله نمر می تواند این گام بزرگ را به هدف نهایی خود برساند.
مهدی کاشی – درست در بحبوحه عزاداری سالار شهیدان در سراسر جهان اسلام خبری تلخ قلب مسلمین رابه درد آورد. در پی حمله به عزاداران حسینی در روز عاشورا در منطقه "احسا" عربستان سعودی هفت نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۳۰ نفر نیز مجروح شدند. عاملان این حرکت ضد انسانی عزاداران حسینی را هدف تیراندازی خود قرار دادند و شهدای این حرکت تروریستی هم غالبا کودکان و خردسالان بودند. واکنش های مختلفی نسبت به این عمل ضد انسانی انجام شد که سید حسن نصرالله در سخنرانی روز عاشورا به عنوان نخستین محکوم کننده این جنایت را غیر انسانی دانست.مرضیه افخم وزیر امورخارجه کشورمان هم خواستار برخورد دولت عربستان با خاطیان این جنایت شد. "عبدالعزیز آل شیخ" مفتی عربستان هم ضمن "وحشیانه" خواندن حمله تروریستی به مجلس عزاداری عاشورا در منطقه "احساء"، گفت: هدف از این حمله، نابودی وحدت عربستان است. این حملات با توجه ادامه در بند بودن ایت الله نمر رهبر شیعیان عربستات سعودی بهانه ای شد تا به سراغ جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

جعفرقنادباشی در گفتگو با شما در خصوص این حادثه تروریستی اظهار کرد: حمل سلاح در عربستان سعودی ممنوع است و با توجه به فضای امنیتی داخل عربستان در ایام محرم و صفر و زیر نظر گرفتن عزاداری سالار شهیدان توسط دولت عربستان انگشت اتهام در وهله اول به سمت این کشور متمایل می شود.

دولت عربستان متهم ردیف اول

وی افزود: فرض وجود تکفیری ها هم در این جنایت بازهم دولت عربستان را در این خصوص تبرئه نمی کند زیرا گسترش این گروه ها در همه جای دنیا زیر نظر دستگاههای امنیتی عربستان سعودی صورت می گیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: حتی اگر این گونه عملیات ها در پاکستان هم اتفاق می افتاد کما اینکه بارها اتفاق افتاده است بازهم دولت عربستان متهم ردیف اول به شمار می رفت.

هدف طراحی اعمال تروریستی برای عزاداران سالار شهیدان

قنادباشی با بیان این مطلب که " تروریست ها به دنبال بالا بردن هزینه شرکت در مراسم عزاداری سالار شهیدان هستند" خاطرنشان کرد: عاملان این جنایت تروریستی چه دولت عربستان باشد و گروههای تکفیری بازهم هدف بالابردن ریسک شرکت در مراسم عزاداری سالار شهیدان و محدود کردن گردهمایی های شیعیان است.

شناخت ناقص تروریست ها از تفکرات شیعی

وی با اشاره به شناخت ناقص تروریست ها از تفکرات شیعی تصریح کرد: شهادت شیعیان در چنین مجالسی نه تنها ان ها را محدود نمی کند بلکه دامنه حرکت های ضد استکباری آن ها را افزایش می دهد.

آسیب پذیری عربستان نسبت به شیعیان

این کارشناس مسائل خاورمیانه شرایط عربستان را آسیب پذیر دانست و عنوان کرد: اهل بیت(ع) در میان اهل سنت هم مورد احترام هستند و اعمال تروریستی در مجالسی که برای بزرگداشت آن ها برپا می شود شرایط حکومت عربستان را آسیب پذیرتر از قبل خواهد کرد.

قنادباشی اضافه کرد: حکومتی که در برابر عزادارای سالار شهیدان آسیب پذیر باشد محکوم به مرگ است.

تاثیر جنایت تروریستی عاشورا بر آزادی آیت الله نمر

وی آزادی آیت الله نمر را مهم ترین دغدغه شیعیان و قسمت اعظمی از اهل سنت عربستان تلقی و بیان کرد:آیت الله نمر شخصیت بزرگی است که جرمی را مرتکب نشده و به غیر از شیعیان در میان اهل سنت عربستان هم مورد احترام است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: در شرایط فعلی مهم ترین دغدغه بخشی زیادی از ملت عربستان آزادی ایشان است زیرا شخصیت هایی مانند آیت الله نمر در هیچ کجای دنیا محکوم نمی شوند.

قنادباشی حرکت تروریستی روز عاشورا تاثیر گذار بر آزادی آیت الله نمر دانست و گفت: آزادی آیت الله نمر در حرکت های مبتنی بر عاشورا و سالار شهیدان بیش از بیش مطالبه خواهد شد و این اقدام تروریستی این مسیر را هموارتر کرد.

وی در پایان گفت: حکومت عربستان با تحریک احساسات عمومی گام بزرگی در جهت نابودی خود برداشته است که اعدام آیت الله نمر می تواند این گام بزرگ را به هدف نهایی خود برساند.

https://shoma-weekly.ir/qTpVUr