بین الملل

تحریم‌های آمریکایی؛ بحران‌های اروپایی

انگار مدیران «رنو» قصد ندارند با طناب سیاه کاخ سفید به چاه بروند و از بازار پرمخاطب ایران چشم‌پوشی کنند؛ موضوعی که یک روزنامه فرانسوی دیگر درباره آن نوشته است: «برخلاف پژو، شرکت رنو حاضر نیست بازار پرسود ایران را از دست بدهد. بازار ایران برای این شرکت بسیار جذاب است. به گفته مقامات رنو آن‌ها توانسته‌اند مشکلات را دور زده و معاملات خود را به انجام برسانند.»
مهدی خانعلی زاده- «با تحریم ایران، پژو بهشدت به پای خودش شلیک کرد.» این جمله، تعبیر یکی از مخاطبان فرانسوی سایت خبری «فرانس ۲۴»، تلویزیون دولتی فرانسه است؛ جملهای که شاید در نگاه اول اغراقآمیز به نظر برسد؛ اما نگاهی به خیابانهای تهران و تورق رسانههای فرانسوی مشخص میشود که این جمله یک واقعیت بسیار صریح و شفاف است.

اوضاع این سالهای شرکت عظیم خودروسازی «پژو» به قدری وخیم است که حتی برخی از تحلیلگران بازار خودرو از پایان عصر طلایی پژو خبر میدهند؛ عصری که با انتخاب «پژو ۴۰۵ جی ال ایکس» بهعنوان خودروی سال اروپا در دهه ۹۰ میلادی آغاز شد و اکنون، با اعمال فشار کاخ سفید برای نادیدهگرفتن مهمترین مشتری محصولات پژو به پایان رسیده است.

نشریه فرانسوی «مدیا لیبر (رسانه آزاد)» در شماره اخیر خود پرونده ویژهای برای پژو تدارک دیده و درباره اوضاع این روزهای نماد خودروسازی این کشور و خباثت آمریکا در حق فرانسه، نوشته است: «خبرهای بد برای شرکت پژو پشت هم ردیف میشوند. شرایط بد باعث شده است تا این شرکت ۲۵۰۰ پست شغلی را در آزمایشگاهها و ۸۰۰۰ مورد را در کارخانههای مختلف خود ملغی اعلام کند. اینها همه بهدلیل همسویی فرانسه با سیاستهای ضدایرانی ایالات متحده است. شرکت پژو هر ساله در حدود ۷۰۰ هزار اتومبیل را در بخش صادرات به فروش میرساند. از این میزان تعداد ۴۵۸ هزار خودرو در سال ۲۰۱۱ در ایران فروخته شده است. صادرات این شرکت تنها در شش ماه اول سال ۲۰۱۲ تعداد ۲۰۰ هزار خودرو کاهش داشته و چشم پوشی شرکت پژو از بازار پرسود ایران صرفاً بهدلیل همسویی با سیاستهای نومحافظهکاران آمریکایی در واشنگتن بوده است؛ باز هم نومحافظهکاران آمریکایی!»

این نشریه فرانسوی اضافه کرده است: «پژو که در سال ۲۰۱۰ سود فراوانی برد و در سال ۲۰۱۱ در حدود ۲۰۰ میلیون یورو را میان سهامداران خود توزیع کرد، امروز بهدلیل افول بازار اروپا، بهویژه اسپانیا و ایتالیا، با وضعیت خطرناکی مواجه شده است. این شرکت در ماه فوریه تصمیم گرفت از ماه مارس به بعد ارسال محمولههای خود به مقصد ایران را به حال تعلیق درآورد. این تصمیم خطرناک میتواند منجر به از میان رفتن ۸۰۰۰ پست شغلی در این شرکت صنعتی بزرگ شود.»

شرکت آمریکایی جنرال موتورز زمستان سال گذشته 7درصد از سهام شرکت پژو را خریداری کرد. جنرال موتورز در سال ۲۰۰۸ تا مرز ورشکستگی پیش رفت و مجبور شد از دهها میلیارد دلار یارانه دولت استفاده کند؛ یعنی هم اکنون ۳۲ درصد سهام جنرال موتورز متعلق به دولت آمریکا است.

اما سرنوشت رقیب پژو چگونه است؟ انگار مدیران «رنو» قصد ندارند با طناب سیاه کاخ سفید به چاه بروند و از بازار پرمخاطب ایران چشمپوشی کنند؛ موضوعی که یک روزنامه فرانسوی دیگر درباره آن نوشته است: «برخلاف پژو، شرکت رنو حاضر نیست بازار پرسود ایران را از دست بدهد. بازار ایران برای این شرکت بسیار جذاب است. به گفته مقامات رنو آنها توانستهاند مشکلات را دور زده و معاملات خود را به انجام برسانند.»

https://shoma-weekly.ir/jUULLf