سیاسی

تحریم غرب با بودجه بدون نفت ممکن است

حضرت امام خامنه ای بارها فرموده اند که رابطه نفت با بودجه قطع شود.لذا اگر ما بتوانیم این رابطه را قطع کنیم ، طبیعتا با هیچ نگرانی می توانیم از این قدرت خومان در جهان استفاده کنیم. متاسفانه هم اکنون ما امکان استفاده از قدرت خودمان را نداریم همانند کسی که در مقابل حمله گرگ چوبدستی دارد ولی دستش آسیب دیده است و نمی تواند از این وسیله به خوبی استفاده کند .
عبدالرضا مصری رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شما در رابطه با سخنان مقام معظم رهبری در جمع مردم غیور تبریز مبنی بر تحریم نفت و گاز اظهار داشت: طبیعی است که هر کشوری از قدرتی برخوردار است که در مناسبات جهانی از آن استفاده می کند. این قدرتها قدرتهای متفاوتی هستند . یک کشوری قدرت سیاسی دارد و دیگری اقتصادی و یا حتی برخی قدرت اجتماعی دارند و برخی هم از قدرت مجازی برخوردارند.
وی افزود: استفاده از قدرت طبیعی است . همانند کسی که در بیابانی مورد حمله گرگها قرار گرفته است بالاخره مجبور است که با هر وسیله ای که دارد از خود دفاع کند حال با چوبدستی اش باشد یا با اسلحه به هر جهت برای دفع آن خطر و حمله از هر وسیله و قدرتی استفاده می کند. لذا به اعتقاد بنده یکی از توانمدی های ما قدرت انرژی است .
مصری خاطر نشان کرد: حضرت امام خامنه ای بارها فرموده اند که رابطه نفت با بودجه قطع شود.لذا اگر ما بتوانیم این رابطه را قطع کنیم ، طبیعتا با هیچ نگرانی می توانیم از این قدرت خومان در جهان استفاده کنیم. متاسفانه هم اکنون ما امکان استفاده از قدرت خودمان را نداریم همانند کسی که در مقابل حمله گرگ چوبدستی دارد ولی دستش آسیب دیده است و نمی تواند از این وسیله به خوبی استفاده کند .
وی تصریح کرد: یکی از اشکالات ما این است که چون بودجه ما هرساله وابسته به نفت بوده است، همانند کسی که نمی تواند به خوبی از قدرت خود استفاده کند. اگر بخواهیم از اهرم قدرت که همان اهرم انرژی است استفاده کنیم به علت وابستگی و عدم ایجاد زیر ساختها نمی توانیم استفاده کنیم . البته لازم به ذکر است که این فرمایش معظم له درمقطع کنونی گفته نشده است بلکه ایشان در چندین سال گذشته به این نکته اشاره داشته اند، لذا برای اجرای فرمایش ایشان باید چند باب را انجام دهیم .
مصری ادامه داد: ابتدا باید از خام فروشی پرهیز کنیم، زیرا همین که ما خام فروشی کنیم، عاملی برای کاهش وابستگی کشورهای دیگر به کشور ما می شود. زیرا آنها به دنبال نفت خام می گردند و اگر این جا نتواند بیابد در جای دیگر هم به دست نمی آورد حال اگر ما این ظرفیت را در فرآورده های نفتی داشتیم و چند کشور نیازمند فرآورده های نفتی ما بودند، اگر یک روز آن فرآورده به آنها نمی رسید زندگی روزمره شان را مختل می کرد؛ آن وقت بود که می توانستیم از اهرم تحریم انرژی در مقابل آنها استفاده کنیم و یا حتی در واقعی ما شروع کننده تحریم بودیم.
وی افزود: بنابراین برای ایجاد تحریم ها باید زمینه و بستر آن را آماده کنیم تا بتوانیم از آن به خوبی استفاده کنیم. در دنیای رقابت هم این چنین است هر کس برای غلبه بر حریف خود از هر حربه و ظرفیت خود استفاده می کند به جهت آمریکاییها از قدرت خود استفاده می کند و ماهم باید از ظرفیتهای خود به خوبی استفاده کنیم . البته قبل از آن باید زمینه آن را به وجود آوریم.

https://shoma-weekly.ir/FWISRb