سیاسی

تحریم ایران مخالفت با مدل حکومت اسلامی

برنامه هسته ای ایران بهترین بهانه برای دشمنان بود چرا که هنوز ایران به فناوری هسته ای دست پیدا نکرده بود و رسیدن به این چرخه هم زمان مناسب را در اختیار جبهه استکبار قرار می داد تا بتواند به نحو کامل تبلیغات گسترده ای علیه کشورمان در این زمینه انجام دهد، اجرای سیاست ایران هراسی در منطقه در همین راستا و با محوریت ایران هسته ای اجرا شد و در نهایت منجر به تصویب چند قطعنامه تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل و همچنین از سوی اتحادیه اروپا علیه کشورمان شد.
احمد جان نثاری -  انتخابات آمریکا انجام شد و حالا باز هم آمریکایی ها فرصت دارند که بحثهای مربوط به ایران را مثل 2 ماه پیش پیگیری کنند. زمزمه ها و تبلیغات  لازم برای تصویب تحریمهای گسترده تر هم به گوش می رسد.
از سوی دیگر تاریخ مذاکرات زنجیره ای 1+5 با ایران نیز اعلام شده و قرار است این دور از مذاکرات در تهران برگزار شود، اما آیا به راستی ایران برای دسترسی به فناوری هسته ای دچار چنین تحریم هایی شده است؟
بعد از انقلاب اسلامی ایران اولین بار آمریکا در واکنش به تسخیر سفارت این کشور و گروگانگیری دیپلمات‌ها در سال 1980  میلادی تحریم های گسترده اقتصادی علیه ایران وضع کرد. اگرچه این اقدام خلاف عرف دیپلماتیک بود اما به هر صورت با کشف اسناد جاسوسی در سفارت این کشور رویکرد استکباری آمریکا بیش از پیش افشا می شد و این همان چیزی است که بیش از هر مسئله ای آمریکایی ها را نگران می کرد، آنها تلاش می کردند که خود را کشوری خیرخواه مردم جهان و دولتها نشان دهند و حالا این حادثه در ایران ثابت می کرد که اینگونه نیست.
در جریان جنگ تحمیلی، آمریکا تحریم های فروش اسلحه علیه ایران را وضع کرد، این در حالی بود که از سوی آمریکایی ها به صورت قوی از عراق حمایتهای اطلاعاتی، نظامی و تسلیحاتی در برابر ایران می شد.
در سال ۱۹۸۷ به‌دنبال اتهام «حمایت از تروریسم» آمریکا علیه ایران، رونالد ریگان تحریم‌های کامل تری علیه ایران وضع کرد. این در حالی بود که تقریبا جنگ نظامی علیه کشورمان بی نتیجه مانده بود و حالا رویکرد جبهه استکبار جهانی ضد انقلاب اسلامی به سوی مقابله اقتصادی با ایران در حرکت بود.
در سال 1995 بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا اقدام به وضع تحریم هایی کرد که به موجب آن شرکت‌های نفتی آمریکایی از سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز ایران منع شده بودند. همچنین روابط بازرگانی با ایران نیز یک‌جانبه قطع شد در واقع در این مقطع آمریکایی ها شاهد بودند که 8 سال جنگ تحمیلی نتوانست موتور محرک انقلاب اسلامی را از کار بیاندازد و با گذشت چند سال از جنگ حالا رو به پیشرفت است و پیشرفت انقلاب اسلامی به معنای موفقیت اسلام در عرصه حکومت برای آنها خیلی گران تمام می شد و برای همین بود که چنین تحریم هایی را علیه کشورمان وضع می کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در واکنش به این تحریمهای آمریکایی ها می فرمایند: امروز قدرت استکباری امریکا می‏خواهد بر سرِ استقلال جمهوری اسلامی معامله کند مضاف بر این جمهوری اسلامی را به تحریم و محاصره اقتصادی هم تهدید می‏کند جمهوری اسلامی استقلال خود را با مبارزه به دست آورده است و با مبارزه هم آن را حفظ خواهد کرد این ملت در تاریخ صد سال گذشته خود قبل از استقرار جمهوری اسلامی آثار شئامت بارِ تسلّط بیگانه را در کشورش با همه وجود لمس کرده است لذا این استقلال برای ملت ایران خیلی ارزشمند است .... جمهوری اسلامی با مبارزه به وجود آمد ملت ایران با مبارزه توانست دست دشمنان را قطع کند و با مبارزه هم این استقلال را حفظ خواهد کرد تحریم و محاصره اقتصادی از سوی رژیم ایالات متّحده امریکا و هر رژیم دیگری ملت ایران را متزلزل نمی‏کند نظام جمهوری اسلامی را متوحّش نمی‏سازد و بر زندگی مردم ما هیچ اثری نمی‏گذارد ملت ما ملتی بیدار زنده مستقل و متّکی به نفس است چگونه می‏توانند چنین ملتی را با این تهدیدها بترسانند.(3خرداد 1375)
بعد از گذشت چند سال از اعمال تحریم‌های به اصطلاح گسترده علیه ایران از سوی آمریکا، آنها متوجه این موضوع شدند که تحریم های یکجانبه ضد ایران نمی تواند به هیچ وجه خللی در مسیر حرکت ملت انقلابی ما ایجاد کند و به همین دلیل لازم بود تا با دیگر کشورها برای چنین تحریم هایی هم پیمان شده و جبهه مقابله با پیشرفت انقلاب ایران و مدل حکومت اسلامی تشکیل دهند، این جبهه ابتدا باید یک محور مخالفت با ایران پیدا می کرد تا بتواند با مانور بر روی آن تشکیل شده و خود را به این صورت تقویت کند.
برنامه هسته ای ایران بهترین بهانه برای دشمنان بود چرا که هنوز ایران به فناوری هسته ای دست پیدا نکرده بود و رسیدن به این چرخه هم زمان مناسب را در اختیار جبهه استکبار قرار می داد تا بتواند به نحو کامل تبلیغات گسترده ای علیه کشورمان در این زمینه انجام دهد، اجرای سیاست ایران هراسی در منطقه در همین راستا و با محوریت ایران هسته ای اجرا شد و در نهایت منجر به تصویب چند قطعنامه تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل و همچنین از سوی اتحادیه اروپا علیه کشورمان شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم شیراز می فرمایند: ما از تحریم به نفع پیشرفت خودمان استفاده کردیم یک روزی بود که ما احتیاج به ابزارهای نظامی داشتیم ساده‏ترین ابزار نظامی را به ما نمی‏فروختند و می‏گفتند تحریم ما توانستیم از این تحریم استفاده کنیم امروز ملت ایران توانائیهایی به دست آورده که همان تحریم‏کنندگان دیروز امروز از این‏که ملت ایران دارد به قدرت اول نظامی منطقه تبدیل می‏شود دارند دست و پا می‏زنند خب این بر اثر تحریم شما بود این تحریم به ما ضرر نزد ما از این تهدید توانستیم یک فرصت به وجود بیاوریم امروز هم همین‏جور است ما از تحریم غرب نمی‏ترسیم ملت ایران به حول و قوه‏ی الهی در مقابل هر تحریمی و هر محاصره‏ی اقتصادی‏ای آنچنان تلاشی از خود نشان خواهد داد که پیشرفت او را مضاعف و چند برابر خواهد کرد این‏جور نگاه کلان به انقلاب یعنی نگاه به انگیزه‏ها و زمینه‏ها و عوامل بالادستی انقلاب و تشکیل نظام و نگاه به عاملِ محوری انقلاب یعنی مردم و ایمان دینی آنها و نگاه به هزینه‏ها موجب می‏شود که ما در هر شأنی که هستیم و در هر جا که هستیم به مسائل جزئی و کوچک خیلی اهمیت ندهیم به عظمت انقلاب و حرکت عمومی انقلاب نگاه کنیم که بحمداللَّه در طول این سی سال با قدرت و قوّت ادامه داشته است و ملت ایران هر روز بهتر از گذشته با این‏که توطئه‏ها و تلاش دشمن هم بیشتر شده به پیش حرکت کرده است.

https://shoma-weekly.ir/ktc8WK