سیاسی

تبیین پیام های حضرت زینب(س) بصیرت افزا خواهد بود

مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی - آموزشی ستاد اربعین با اشاره به حضور گسترده بانوان در مراسم اربعین حسینی از نخستین حضور مبلغان زن، راویان زن واقعه عاشورا و کربلا، پاسخگویان به سوالات و شبهات، برپایی تجمع زنان عاشورایی و اربعینی ها در مراسم راهپیمایی اربعین امسال خبر داد.
در آن غروب خون آلود، هنگامی که خنجر شقاوت ها و نامردی ها، گلوی آخرین مبارز را درید، آن گاه که زنان و فرزندان داغدیده در میان رقص شعله های آتش خیمه هایشان، به سوگ مردان در خون غلتیده خود نشسته بودند، دشمن به جشن و سرور ایستاد، خیابان ها و کاخ ها را برای جشن ها مهیا ساخت و به انتظار ماند تا در میان دل های چون لاله پر خون اسرا به برپایی جشنی تمسخرآمیز بپردازد.

اما زینب، این ستون پابرجای کاروان اسرا همه چیز را به گونه ای دیگر رقم زد. به راستی چه کسی می داند چگونه زینب با وجود سنگینی کوهی از مصائب بر شانه هایش، بغض غم ها را فرو داد و قدم بر قله رفیع عزت و آزادگی گذاشت.

با سخنان زینب، کربلا به بلوغ رسید و خون شهدا جوشید و جوشید تا آن جویبار خونی که در غریبانه ترین حالت ممکن بر زمین جاری شده بود، در اربعین حسینی، رودی خروشان شد. چهل روز بود که یزیدیان جز رسوایی و بدنامی چیزی ندیده بودند و بزم و شادی شان آلوده به شرم و ندامت شده بود. چهل روز بود که درخت اسلام ریشه در خون شهدا، استوارتر و راسخ تر از همیشه، به سوی فلک قد می کشید.

اربعین است، هنگام میثاق و پیمان دوباره؛ کاروان به مقصد می رسد... .

چند سالی است که اربعین حسینی با شور و اشتیاقی وصف نشدنی برگزار می شود. زائران و عاشقان امام حسین علیه السلام از سرتاسر دنیا با قلب های آکنده از نور بصیرت با پای پیاده عزم حرم حسینی می کنند. ستاد مرکزی اربعین از ماه ها قبل برنامه ریزی و فعالیت های خود را برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم پیاده روی اربعین آغاز کرده است. تشکیل کارگروه بانوان ذیل کمیته آموزشی و فرهنگی این ستاد، از جمله اقداماتی است که برای نخستین سال شاهد شکل گیری آن در ستاد مرکزی اربعین هستیم. لاله افتخاری، مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی-آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در خصوص اهمیت تشکیل چنین کمیته ای گفت: رسالت بانوان در اربعین، با حضور حضرت زینب(س) مدیریت و به تبلیغ و نشر پیام کربلا منجر شد. بنابراین، تعریف و تبیین رسالت برای حضور بانوان در پیاده روی اربعین لازم به نظر می رسد.

نخستین حضور زنان مبلغه و راویان واقعه عاشورا در رابعین حسینی

وی با اشاره به اینکه سهم چشمگیری از جمعیت حضور 25 میلیونی در مراسم پیاده روی اربعین به بانوان اختصاص دارد و در کشور ما هم از حدود دو میلیون زائر اربعین حدود 500 هزار نفر را بانوان تشکیل می دهند، افزود: برنامه ریزی برای خانم هایی که از داخل و خارج از کشور در این همایش عظیم و بی نظیر انسانی تاریخ بشریت شرکت می کنند، بر ضرورت سازماندهی کارگروهی در بانوان نیز می افزاید.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اربعین به دلیل قداست زمان و مکان آن، فرصت مناسبی برای برنامه ریزی زندگی شخصی و دنیا و آخرت افراد است. از این رو، سازماندهی و برنامه ریزی خاص به ویژه برای بانوان در موسم اربعین لازم است؛ چنانکه مقام معظم رهبری نیز به بررسی و برنامه ریزی مسائل مربوط به بانوان از دیدگاه خود آنان تا کید کرده اند. بر این اساس با خلاء این امر مهم در سال های گذشته، این اقدام ارزشمند و نگاه واقع نگر از سوی بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت، مطرح و کارگروه بانوان نیز ذیل کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین تشکیل گردید.

وی در خصوص خلاء های موجود در اربعین سال های گذشته خاطرنشان کرد: این خلاء ها را در دو بخش داخل کشور و خارج از کشور قابل طرح است. ریحانه بودن خانم ها اقتضای برنامه-ریزی در جهت ملاحظات بیشتر در نحوه اعزام و اسکان آنان را دارد. این امر نیازمند اطلاع رسانی به بانوان زائر است. توصیه ما به ایشان، حضور با محارم یا حضور در قالب گروه، دسته ها و هیئات در مراسم پیاده روی اربعین است تا ضمن بهره مندی بیشتر و مناسب تر از شرایط و امکانات موجود، از پیامدهای سوء سفرهای انفرادی مصون بمانند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی از دیگر کاستی های محسوس در سال های گذشته را عدم حضور مبلغان، فرهیختگان و سخنرانان خانم در بین بانوان زائر برشمرد و ادامه داد: بهره مندی از حضور این افراد، نیازمند برنامه ریزی و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و جلساتی برای تبیین پیام های حضرت زینب(س) است که نتیجه این پیام ها بصیرت افزایی، دشمن شناسی و تبیین راه های خنثی سازی نفوذهای دشمن خواهد بود. چنانچه اجرای این برنامه ها با برنامه ریزی و اجرای خود بانوان انجام شود تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

این فعال مدرس دانشگاه افزود: از دیگر ضعف های پیاده روی سال های گذشته از دست رفتن فرصت ها در موکب های بانوان مستقر در کربلا و دیگر مناطق در مسیر بود. این فرصت ها نیازمند برنامه ریزی جهت زمینه سازی برای هم اندیشی بانوان ، الگوگیری آنها از حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه (س) و ارائه محتواهایی چون درس های کربلا برای زن مسلمان و محورهای مورد تاکید مقام معظم رهبری مانند سبک زندگی اسلامی و تقویت روحیه مقاومت است.

حضور کودکان همراه بانوان زائر نیز از دیگر مواردی بود که در سال های گذشته مورد توجه خاص قرار نگرفت و در این خصوص نیازمند برنامه ریزی های دقیق تری هستیم.

گفتنی است نهادها و ارگان های مختلفی برای برنامه ریزی و اجرای امور مربوط به بانوان در مراسم های پیشین اربعین دخیل بوده اند. اما به دلیل فعالیت های پراکنده این نهادها و ارگان-ها، نیازمند یک حلقه واصل بین این نهادها و همسوسازی برنامه ریزی های آنها و جلوگیری از موازی کاری ها هستیم. از این رو، وجود کارگروهی مختص در ستاد بانوان اربعین ضروری است تا ضمن ساماندهی، هدفمندسازی و همسوسازی فعالیت های پراکنده، ظرفیت های بالفعل را همسو کند و با شناسایی ظرفیت¬های بالقوه موجود در جامعه اعم از موقوفات و خیرات برای اربعین و دیگر مسائل آموزشی و فرهنگی، اقدامات لازم در جهت به فعلیت رساندن آنها صورت گیرد.

برنامه ریزی در جهت منسجم کردن پیاده روی جاماندگان کربلا

با توجه به حضور جمعیت چشمگیری از بانوان ایرانی و غیرایرانی در مراسم پیاده روی اربعین، ترویج و گسترش این فرهنگ در اقصی نقاط کشور و جهان امری لازم و ضرروی است. ناگفته نماند برپایی دسته های پیاده روی در برخی شهرهای کشور در روز اربعین برای ترویج این فرهنگ، نیز از اقدامات ارزشمند در سال های اخیر بوده است، ولی نیاز است این اقدامات به صورت حرکتی منسجم تر صورت گیرد و علاوه بر راهپیمایی، در قالب تجمعات و حرکت های بصیرت بخش برای حضور بانوانی که امکان شرکت در مراسم پیاده روی اربعین را ندارند، برنامه ریزی و اجرا شود تا ضمن بهره مندی آنان از فضای معنوی اربعین، آموزش های لازم به بانوان زائر نیز صورت گیرد.

مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در خصوص برنامه های این کارگروه برای پر کردن این خلاء ها، گفت: دوره های آموزشی برای زنان مبلغ، برنامه ریزی کرده ایم که در این کلاس ها آموزش هایی را در خصوص احکام، شناخت مخاطب، اربعین شناسی، اعتقادات، پاسخ گویی به شبهات فرا می گیرند.

همیچنین دوره های روایتگری واقعه کربلا، آموزش هایی در بصیرت افزایی بانوان درباره وظیفه امروز جامعه برگزار خواهیم کرد. کارهایی در بحث تجمعات و همایش هایی که قرار است برگزار شود صورت گرفته که اطلاع رسانی خوبی صورت بگیرد از جمله این همایش های می توان به همایش زنان عاشورایی و اربعینی ها اشاره کرد.

در ایران برگزاری نشست هایی را در جمع فرهیختگان جامعه، با عنوان حضرت زینب (س) بانوی فضیلت برنامه ریزی کرده ایم که در این نشست های تخصصی بحث های علمی در جهت تبیین شخصیت حضرت زینب (س)به عنوان شخصیتی انقلابی، مجاهد، بصیر و بصیرت بخش و نمونه ای از زن تربیت شده درمکتب وحی و الهام بخش برای همه افراد صورت خواهد گرفت .

طرحی داریم در جهت حفظ یاد و خاطره شهدا در پیاده روی اربعین حسینی علیه السلام تحت عنوان "نائب الشهید" که هر کدام از زائران می توانند با شرکت در طرح نائب الزیاره یک شهید در اربعین حسینی باشند.

محور فعالیت های بانوان نیز تحقق حضوری زینب گونه در اربعین است

افتخاری در ادامه با بیان اینکه شعار امسال اربعین حسینی علیه السلام « «انی احامی ابدا عن دینی» است، افزود: از آنجا که در رسالت بانوی مسلمان تربیت یافته در مکتب اهل بیت(ع) که در اوج آن حضرت زینب(س)قرار دارد، حمایت از دینی است که حضرت اباعبدالله(ع) جان خود و عزیران را در راه آن تقدیم می کنند و چنین دینی تمام مصایب و سختی های عظیم و سهمگین را در چشم حضرت زینب (س) زیبا و ایشان در برابر این مصایب «ما رایت الا جمیلا» فرمودند.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که محوریت سیاست ها و برنامه های کارگروه بانوان نیز چنین حرکتی در دفاع از دین است و با تبیین نقش بانوان، هدایت این افراد و تبیین جایگاه تاثیرگذاری آنان، سعی در استفاده از ظرفیت و فرصت اربعین حسینی به عنوان یکی از بخش های تاریخ ساز، درخشان و تاثیرگذار دین، در راستای حمایت از دین و ثبات قدم در آن را دارد، گفت: با توجه به شعار «انی احامی ابدا عن دینی» ثبات قدم در دین مورد هدف است و شوری مقطعی، موردی و برگرفته از احساس نیست و حرکتی از روی آگاهی، بصیرت، شناخت مخاطب، متناسب با زمان و مکان را منجر می شود، چنانکه در رسالت حضرت زینب(س) نیز چنین حرکتی بوده است و محور فعالیت های بانوان نیز تحقق حضوری زینب گونه در اربعین است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حضوری که به جهت توجه بر وظایف و حقوق همسری، همراهی ولی امر از شرایط ازدواج این بانو قرار می گیرد و سختی های این سفر وی را از امر به معروف و نهی از منکر جدا نمی کند و با بصیرت و موقعیت شناسی، تمامی توان و خانواده را با رعایت حدود و شرایط الهی، در خدمت دین قرار داده و فرزندان خود را فدای آن می کند. لذا حضرت زینب الگوی کامل دفاع از دین هستند که با رعایت تمامی شرایط زمانی، مکانی و مخاطب، رسالت خود را به بهترین شکل به انجام رساندند؛ در خرابه شام به نوعی، در بازار به نوعی دیگر و در طی مسیر اسارت نیز شاهد ایثار، شجاعت، بصیرت، شهامت، فصاحت، بلاغت و دفاع از دین توسط ایشان هستیم که درواقع لطافت زنانه را در خدمت مردانه ترین رسالت قرار داده‌اند.

مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی-آموزشی ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: چون رسالت امام حسین(ع) در روز عاشورا و رسالت حضرت زینب (س)چیزی جز تحقق «انی احامی ابدا عن دینی» نبوده است، سرلوحه تمامی فعالیت ها و برنامه های کارگروه بانوان دفاع از دین با استفاده از تمامی ابزارها و امکانات حقیقی و مجازی است که در دفاع از دین، دفاع از ولایت، دفاع از جایگاه انسانیت، دفاع از جایگاه زن، دفاع از عفاف و حجاب، دفاع از حقوق بشر که آگاهی بخشی به مخاطب از مهم¬ترین مصادیق دفاع از حقوق بشر است نیز نهفته می باشد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که اربعین حسینی الگوی تمام نمای همبستگی اسلامی و کارکرد واقعی همبستگی و وحدت اسلامی می باشد در خصوص نقش اربعین در تحولات منطقه و جهان، گفت: اربعین حسینی نمونه‌ای از وحدت مسلمانان، اعتماد پیروان ادیان الهی به یکدیگر، امنیت در منطقه و حس همبستگی، نادیده گرفتن مرزهای جغرافیایی در عین احترام به مرز جغرافیای و تمامیت ارضی کشورها و عدم تعرض به کشورهای دیگر است.

اربعین حسینی الگوی تمام نمای همبستگی اسلامی

وی ادامه داد: امروزه شاهد تعرض و تعدی برخی کشورها بدون مجوز عقلی، شرعی و قانونی و از روی خودخواهی به دیگر کشورها هستیم که مراسم پیاده روی و حضور گسترده و جهانی در اربعین، حاکی از قرار گرفتن کشورهای مختلف در کنار یکدیگر و هم افزایی ضمن حفظ حرمت، حریم و استقلال و تمامیت ارضی یکدیگر است. از سوی دیگر لطف و توجه مردم عراق در میزبانی این حرکت و حضور گسترده و جهانی با وجود مشکلاتی چون حضور داعش، دخالت های بیگانان در این کشور، پذیرش و پذیرایی از مردمی که بعضا هم آئین و هم مذهب و هم زبان آنان نیستند را شاهد هستیم.

افتخاری عنوان کرد: به نوعی حضور مخلصانه و گسترده مردم از اقصی نقاط جهان حول محور اربعین و ترسیم بزرگترین راهپیمایی تاریخ بشریت، نشان از این دارد که اگر کار مسلمانان به خود آنان واگذار شده و دخالت های بیگانگان و استکبار جهانی نباشد، تامین امنیت و آرامش توسط خود آنان به بهترین شکل صورت می گیرد. نتایج این دخالت ها و مدیریت استکبار جهانی را در حرمین شریفین با حضور فقط درصدی از جمعیت پیاده روی اربعین و سال ها تجربه در اجرای مراسم حج، با بزرگترین فاجعه انسانی در منی شاهد بودیم، ولی در مراسم پیاده-روی اربعین که از چند سال اخیر به این گستردگی آغاز شده، شاهد تامین بالاترین امنیت علی رغم تمام تلاش ها و توطئه های دشمنان، هستیم.

مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی - آموزشی ستاد اربعین خاطرنشان کرد: اربعین حسینی الگوی تمام نمای همبستگی اسلامی و کارکرد واقعی همبستگی و وحدت اسلامی است و شاهد حضور مردم از ادیان، اقشار، مذاهب و زبان های مختلف در کنار یکدیگر با حفظ آرامش و با نگاه انسانی و در نتیجه بهره مندی هر کس از فضای معنوی پیاده روی اربعین هستیم و امید اینکه این حرکت عظیم تمرینی برای حضور در دولت جهانی عدل مهدوی(عج)باشد.

https://shoma-weekly.ir/l1CMGZ