سیاسی

تبلیغ اصلح با عبور از جاه طلبی

تبعیت از هوای نفس و حب جاه و شهرت‌طلبی در فرهنگ اخلاق اسلامی مذمت شده است.

حبیب‌الله عسگراولادی- تبعیت از هوای نفس و حب جاه و شهرتطلبی در فرهنگ اخلاق اسلامی مذمت شده است.

در سوره مبارکه یوسف (ع) آمده است «وما ابرئ نفسی ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحم ربی» و باید دانست که حب جاه باعث فساد در دین و از بین رفتن ارزشهای اسلامی و کمالات اخروی در انسان است. در روایت است که آخرین رذیلهای که از دل مؤمن خارج میشود «حب جاه» است.

امام صادق (ع) فرمود: «ملعون من ترأس، ملعون من هم بها، معلون کل من حدث نفسه بها». هر کس ریاستطلبی کند ملعون است. کسی که در راه رسیدن به ریاست و یا در فکر ریاستطلبی باشد در حالی که صلاحیت آن را ندارد از رحمت خدا به دور و ملعون است. (اصول کافی جلد 2 صفحه 298)

همچنین امام موسی بن جعفر (ع) میفرمایند: زیان دو گرگ خطرناک که به جان گلهای بیچوپان افتادهاند، از ضرر و زیان ریاستطلبی و حب جاه برای دین مسلمان بیشتر نیست. (کافی جلد 2 صفحه 297)

امام رضا (ع) نیز میفرماید: ریاست جز برای اهلش صحیح نیست. کسی که ریاستطلبی کند درحالی که اهلش نیست هلاک خواهد شد. (بحارالانوار جلد 2 صفحه 308)

بیش از 600 نفر در ایام مهلت ثبتنام به وزارت کشور رفتهاند و آمادگی خود را برای تصاحب منصب ریاست جمهوری اعلام کردهاند.

بیتردید شمار زیادی از آنها اهلیت این مقام را با توجه به شروط مندرج در اصل 115 قانون اساسی ندارند.

آن دسته از افراد که آن شروط را در خود احراز کردهاند بیش از 30 نفر هستند. اضلاع رقابت انتخابات آینده هر کدام با بیش از یک نفر به این عرصه آمدهاند. تکثر و تعدد نامزدها از ویژگیهای مهم این دور از انتخابات است. روی سخن بنده با کسانی است که در مقوله احراز صلاحیت در محکمه وجدان خود رأی به تأیید داده و رفته و ثبتنام کردهاند.

1- تشخیص این معنا که عزم برای نامنویسی و در معرض رأی مردم قرار گرفتن برای شهرتطلبی، جاهطلبی و ریاستطلبی نیست و صرفاً برای انجام تکلیف خدمت به اسلام و نظام است، چگونه دست داده است؟ اگر صحیحالعمل باشیم، در این معنا اندیشه خواهیم کرد. از صحت این تصمیم جز خدا و تصمیمگیرنده کسی خبر ندارد. اگر درست عمل نکرده باشید مورد لعن خدا قرار خواهید گرفت. آثار و نتایج این لعن در ایام انتخابات، روز رأیگیری و پس از اعلام نتایج -چه رأی بیاورید چه نیاورید- خود را نشان خواهد داد. بحث قیامتی آن هم آتشی است که هیچ چشمی آن را ندیده و هیچ جسمی آن را تحمل نکرده و هیچ گوشی فریادهای فرد ملعون را نشنیده و باید از شدت مجازات آن فقط به خدا پناه برد.

همه اضلاع رقابت و نامزدهای به میدان رقابت آمده باید این دغدغه را داشته باشند که آیا مرز بین ادای تکلیف و ریاستطلبی و حب جاه را درست دیدهاند؟ آیا اطمینان دارند که جز ادای تکلیف هیچ انگیزهای نداشتهاند؟ این زاویه دید میتواند به توفیق آنها در همه مراحل کمک کند.

2- تردیدی نیست اصولگرایان که با پرچم دغدغه حفظ نظام و انقلاب و پایبندی به ولایت فقیه، خط امام(ره) و رهبری و قانون اساسی به میدان رقابت آمدهاند باید بیش از دیگر اضلاع رقابت، دغدغه رعایت مرز ادای تکلیف و جاهطلبی و حب ریاست را داشته باشند.

به همین دلیل در مواضع خود بارها زنگ همگرایی و ائتلاف را به صدا در آوردهاند و ساز و کارهایی هم برای رسیدن به آن تعریف کردهاند.جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری افتخار دارد که پیشگام در این امر باشد و یک نفر را از میان خود برای گفتگو و ائتلاف با دیگر اضلاع برگزیند. ائتلاف سهگانه هم قرار است با همین آهنگ یک نفر را انتخاب کند و هر دو ائتلاف پذیرفتهاند نظر جامعتین را گردن نهند. حتی در ضلع پایداری بارها دوستان فرمودهاند: «گفتمان انقلاب باید با یک پرچم به میدان بیاید» و یا «اگر افراد احساس کردند که حضور آنها باعث شکسته شدن رأی و موجب رأیآوری فردی میشود که به مصلحت انقلاب نیست، وظیفه دارند از عرصه کنار روند و میدان را به فردی از میان خود که بیشترین مقبولیت و کارآمدی را دارد بسپارند.» این نشاندهنده یک هوشمندی است تا پس از انتخابات خدای ناکرده در اثر عدم توفیق دست تحسر به هم نساییم.

3- عقلانیت سیاسی حکم میکند برویم به سوی «خرد جمعی اصولگرایان.» این رویکرد پرسشهای بسیاری را در اضلاع اصولگرایان که تاکنون بیپاسخ مانده است جواب میدهد.

اکنون با شفافشدن معادله اضلاع رقابت، عقل جمعی حکم میکند تکثر و تعدد نامزدها در اردوگاه اصولگرایان به مصلحت نیست. این تکثر باعث شده برخی مؤمنین به غیبت بیفتند و بر پیشانی برخی نامزدها برچسب «حب جاه» و «ریاستطلبی» بزنند. نامزدها نباید کاری کنند که در موضع غیبت و تهمت قرار گیرند.

مکانیسمهای رسیدن به اصلح خیلی پیچیده و مبهم نیست. کافی است ما مرز «ادای تکلیف» و «ریاستطلبی» و «حب جاه» را در درون خود پیدا کنیم و از سوراخی که رقبای ما چندبار گزیده شدند، گزیده نشویم. نکته مهم این است که قرار نیست کسی به نفع اصلح کنار برود و برود خانه بنشیند بلکه باید در میدان بماند و اصلح را تبلیغ و ترویج کند. این یعنی عبور از جاهطلبی و ادای تکلیف واقعی!

4- بحمد الله تاکنون مقدمات شکلگیری یک حماسه سیاسی با حضور همه گروهها و احزاب وجمعیتها و هیجانی که در اقشار گوناگون مردم وجود دارد، پدید آمده است. مردم با هوشمندی و عقلانیت سیاسی و انقلابی به پای صندوقهای رأی میآیند تا پاسخ روشن و کوبندهای به دشمنان نظام بدهند. آنها مصمم هستند با رأی قاطع خود پایههای اقتدار و امنیت ملی کشور را بیش از پیش مستحکم کنند.

ما یک انتخابات پرشور و حضوری حداکثری را تجربه خواهیم کرد. خوشبختانه همه نامزدها پایبندی به قانون و التزام عملی به نهادهای قانونی مسئول در انتخابات را اعلام کردهاند. لذا فرصت توطئه و دسیسهچینی از سوی سرویسهای جنگ نرم دشمن را گرفتهاند و هر کس که بخواهدبا قانونستیزی آب به آسیاب دشمن بریزد انگشتنما خواهد شد و مردم صریحاً و سریعاً او را در جای خود خواهند نشاند لذا هیچ نگرانیای وجود ندارد. باید با اعتقاد به اینکه «میزان رأی ملت است» به نتایج انتخابات -هرچه شد- ملتزم باشیم و رأی ملت را محترم بشماریم.

https://shoma-weekly.ir/VFZp5Y