سیاسی

تبدیل نشدن ایران به قطب آینده را در مذاکرات دنبال می کنند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اعضای تیم مذاکره کننده علاوه بر قدرت دیپلماتیک نیازمند تسلط به جزئیات دانش هسته‌ای است و در مذاکرات قبل نیز خلاء وجود دانشمند هسته‌ای در تیم مذاکره کننده احساس می شد. این نگرانی باید از طریق ترمیم تیم یا کسب مشاوره لازم قبل از مذاکره برطرف شود.
محمدمهدی اسلامی در گفتگو با خبرنگار احزاب «خبرگزاری دانشجو«، با اشاره به در پیش بودن دور جدید مذاکرات هسته‌ای به سرپرستی محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان اظهار داشت: به نظر می‌رسد که غرب، روسیه و دیگر طرف‌های مذاکره کننده، تبدیل نشدن ایران به عنوان نماینده قطب جهان اسلام در نظم جدید جهانی را به عنوان هدف در فرآیند مذاکرات دنبال می‌کنند.

مدیر موسسه مطبوعاتی شما با بیان اینکه یکی از الزامات تبدیل شدن ایران به قدرت بزرگ، توسعه دانش، پیشرفت در عرصه اقتصاد و قوی شدن در مسائل فرهنگی است، ادامه داد: دانش هسته‌ای نمادی از بحث دانش موجود در کشورمان بوده است که برخلاف آنچه تبلیغ می‌شود تأثیرمستقیم در توسعه علم اعم از رشته‌های مختلف دارد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد طرف غربی آنچه که مورد هدف قرار داده، پیشگیری از رسیدن ایران نسبت به این سطح از دانش است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر بعید بودن نتیجه بخشی مذاکرات، تصریح کرد: رسیدن به توافق برد- برد یک توهم است اما در این مقطع لازم دیده شد تا مذاکرات همچنان انجام شود تا سقف باور عمومی نسبت به واقعیت‌های موجود در جهان عینیت یابد و مردم درک کنند که علی رغم وجود مذاکرات و پایبندی کامل ایران به تعهداتش، طرف‌ آمریکایی به بهانه‌های گوناگون تحریم‌های جدیدی اعمال می‌کنند و تعهدات خود را نقض می‌کنند.

اسلامی یادآور شد: این رفتار مزورانه و دوگانه غربی‌ها در موارد دیگری هم در منطقه به ظهور و وقوع رسیده است به عنوان نمونه اخیراً اسنادی منتشر شده که آمریکا کمکهایی به داعش جهت سرنگونی اسد کرده است و حالا از اتحاد برای سرنگونی داعش صحبت می‌کند که به نظر می‌رسد این رویکرد دوگانه درمورد ایران هم دنبال می‌شود و هر زمان اقضاء کند بدون در نظر گرفتن هیچ قیدی به سرعت تغییر رویه در رفتار خود خواهند داد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به بیانات رهبر معظم انقلاب و تاکیدات ایشان جهت دستیابی به ۱۹۰هزار سو غنی سازی اشاره کرد و با بیان این مطلب که این تاکید مقام معظم رهبری با توجه به نیازهای علمی کشور مطرح شده است، ادامه داد: نیاز کشور برای راکتور سنگین اراک و دیگر مراکز تحقیقاتی و صنعتی همچون تهیه رادیو دارو‌ها نیازی واقعی است که باید تأمین گردد و قطعا تیم مذاکره کننده خط قرمزهای نظام را فراموش نخواهد کرد.

اسلامی تاکید کرد: به نظر می‌رسدکه طرف غربی تمام سعی خود را جهت مانع شدن این فرآیند انجام می‌دهند کما اینکه در مورد راکتور اراک حساسیت‌های ویژه‌ای نشان داده شده و سخن از بازطراحی آن گفته می شود؛ در حالی که آن یک مرکز موثر برای ایران در زمینه‌های رادیو دارو وغیره بوده که باید هرچه سریعتر جایگزین رآکتور فرسوده تهران شود.

وی به تلاش غربی‌ها نسبت به توقف دانش هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: طرف غربی تلاش می‌کند، دانش هسته‌ای موجود به شکل ویترین و دکور وجود داشته باشد و کاربردی و عملیاتی نگردد. به همین منظور در روند خواسته‌ها و مطالبات آن‌ها بر روی نقاطی انگشت گذاشته می‌شود که دقیقا درهای پژوهش و توسعه صلح آمیز دانش هسته‌ای ما است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: اعضای تیم مذاکره کننده علاوه بر قدرت دیپلماتیک نیازمند تسلط به جزئیات دانش هسته‌ای است و در مذاکرات قبل نیز خلاء وجود دانشمند هسته‌ای در تیم مذاکره کننده احساس می شد. این نگرانی باید از طریق ترمیم تیم یا کسب مشاوره لازم قبل از مذاکره برطرف شود تا به علت فقدان دانش تخصصی کافی، تیم مذاکره کننده ما در مقابل غربی‌ها دچار نقصان نشود.

اسلامی با ذکر نمونه‌ای افزود: رسانه های غربی در بحث راکتور آب سنگین اراک به این علت ما را مورد هجمه قرار می‌دهند که پلوتونیم تولید شده در این راکتور را قابل تبدیل شدن به بمب هسته‌ای معرفی می کنند. در حالی که به لحاظ فنی جداسازی پلوتونیم تولید شده از سایر زباله‌های رادیواکتیو مستلزم ابزار و تجهیزات پیشرفته‌ای است که ساخت و راه اندازی آن‌‌ مستلزم زمانی معادل فاصله خروج ایران از تعهدات تا رسیدن به اورانیوم با غنای 90 درصد است.

وی تاکید کرد: تسلط علمی تیم مذاکره کننده می تواند پاسخ مستدل در برابر بهانه تراشی‌های نامعقول طرف مقابل را مهیا کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برای متوقف نشدن صنعت متکی بر دانش ما هوشمندی در مذاکرات مورد نیاز است.

https://shoma-weekly.ir/pM4cCg