سیاسی

تبدیل مضرات صنایع تولیدی تهران به فایده نیازمند هدایت است

نامزد انتخابات شورای اسلامی شهر تهران گفت: به عنوان کسی که برای اصلاح مدیریت در کلانشهر تهران هم گام هایی برداشته، می‌بینم که امروز پارک های پایتخت ایران، پر از جوان هایی است که بهترین ساعات عمر خود را در بیکاری می گذرانند و در این شرایط، دولت فعلی به آنها «یارانه» داده که عملاً«صدقه» است و جوان‌ها اگر یک شغل با حقوق 100 هزار تومان داشته باشند، بسیار خوشحال تر از زمانی هستند که یارانه 45 هزار تومانی دریافت می کنند!
نامزد انتخابات شورای اسلامی شهر تهران گفت: به عنوان کسی که برای اصلاح مدیریت در کلانشهر تهران هم گام هایی برداشته، میبینم که امروز پارک های پایتخت ایران، پر از جوان هایی است که بهترین ساعات عمر خود را در بیکاری می گذرانند و در این شرایط، دولت فعلی به آنها «یارانه» داده که عملاً«صدقه» است و جوانها اگر یک شغل با حقوق 100 هزار تومان داشته باشند، بسیار خوشحال تر از زمانی هستند که یارانه 45 هزار تومانی دریافت می کنند!

اسدالله عسگراولادی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از نامزدهای ریاست جمهوری خواست تا معاول اول، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر خارجه خود را معرفی کنند، چرا که این 3 رکن تأثیر زیادی در مناسبات اقتصادی کشور دارند و میتوانند سطح تعاملات کشور را ارتقاء بخشند، در حالی که بسیاری از نامزدها حتی مشاوران اقتصادی خودشان را هم اعلام نکردهاند.

عسگراولادی گفت: در حال حاضر در کلانشهری نظیر تهران دو مشکل بزرگ وجود دارد، یکی اشتغال جوانان و دیگری وجود صنایع تولیدی در این کلانشهرهاست که میتواند ابعاد مفید یا مضری داشته باشد که نیازمند هدایت لازم است.

وی در خصوص برنامههایی که نامزدهای ریاست جمهوری برای مسکن مهر اعلام کردهاند، گفت: مسکن مهر فقط ساختن یک واحد آپارتمانی نیست و باید مسائلی نظیر آموزش، بهداشت، سرویس ، خدمات و امنیت نیز در آنها رعایت شود. باید مشکلات حمل و نقل ، امنیت  و همچنین خدمات شهری در آن فراهم شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

من هم معتقدم که مسکن مهر به کشور خدمت کرده است، اما این روند هنوز کامل نشده است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در واکنش به اینکه یکی از نامزدهای ریاست جمهوری اعلام کرده است سالی یک میلیون شغل ایجاد میکنم، گفت: چنین چیزی امکانپذیر نیست، چرا که ایجاد شغل در کلانشهرها برای هر نفر 60تا 70 میلیون تومان، در روستا 15 تا 20 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 20 تا 50 میلیون تومان هزینه سرمایهگذاری لازم دارد، از طرفی دیگر من معتقدم اگر هماهنگی لازم بین ارگانهای مختلف وجود داشته باشد و همچنین قانون کار نیز اصلاح شود و سرمایهگذاری لازم صورت گیرد، میتوان مشکل بیکاری را حل کرد و اگر بعضی از تحریمها را با مذاکره بتوان کاهش داد، شاید بتوان سالی 500 هزار شغل در کشور ایجاد کرد.وی افزود: برخی کشورها خودشان ما را تحریم کردهاند، باید بنشینیم با تحریمکنندگان مذاکره کنیم. اگر تحریمها را کاهش دهیم، هزینهها کاهش پیدا کرده و درآمد کشور افزایش پیدا میکند و ما میتوانیم خیلی از نیازها را رفع کنیم، اگر میخواهیم شغل ایجاد کنیم، باید پول داشته باشیم.

عسگراولادی گفت: رکود، تورم و ناملایمات بانکی 3 مشکل اساسی در اقتصاد ما است، بدهی دولت به بانکها آنقدر شده است که قدرت بانکها را گرفته است، لذا باید بانکها افزایش سرمایه داشته باشند، سیاست بانک مرکزی تاکنون دستوری و سیاسی بوده است، وقتی احمدینژاد دولت را تحویل گرفت، دلار 900 تومان بود، چه اتفاقی افتاده است که امروز دلار به 3600 تومان رسیده است؟مگر احمدینژاد ادعا نمیکرد، تحریمها کاغذ پاره بوده است، پس چرا چنین اتفاقی برای وضعیت اقتصادی افتاد؟ ما نتوانستیم مذاکره و تعامل کنیم. ما نتوانستیم کارشناس اقتصاددان را به جای کارشناس اقتصادخوان بگذاریم.

https://shoma-weekly.ir/4MABzW