بین الملل

تامین امنیت بدون دخالت خارجی «دستاورد بزرگ» انتخابات افغانستان بود

ملازهی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این انتخابات این بود که اولین انتخابات ریاست جمهوری این کشور بدون حضور نیروهای خارجی به خصوص آمریکایی در شرایط نسبتا خوب امنیتی برگزار شد و نیروهای افغان توانستند شرایط خوبی را برای برگزاری انتخابات فراهم کنند.
مهدی کاشی- سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در هفته گذشته برگزار شد که یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین اتفاقات منطقه به شمار میرود. زلمی رسول، عبدالله عبدالله و اشرف غنی از میان ۸ کاندیدای باقیمانده به عنوان اصلیترین شانسهای کسب اکثریت آرا به شمار میروند. برگزاری نسبتا موفق این انتخابات با مشارکت حدود ۶۰ درصدی در میان تدابیر شدید امنیتی و تهدیدات فراوان طالبان یکی از اصلیترین نکات این انتخابات به شمار میرود. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بعد از پایان رای گیری دو هفته زمان برای اعلام نتیجه نهایی اعلام کرده است که البته دکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی هر کدام مدعی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هستند. این اتفاقات و دیگر حواشی پیرامون انتخابات افغانستان بهانهای شد تا به سراغ پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

پیر محمد ملازهی در گفتگو با شما در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان طی هفته گذشته اظهار کرد: انتخابات این دوره ریاست جمهوری افغانستان در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. وی با اشاره به تهدیدات طالبان برای رای دهندگان انتخابات افزود: نیروهای طالبان از مدتها قبل رای دهندگان به انتخابات را تهدید کرده بودند و تا روزهای قبل از برگزاری انتخابات دهها نفر از عوامل طالبان که قصد اقدامات تروریستی داشتند دستگیر شدند و با وجود این تدابیر امنیتی هم دهها حوزه رای گیری به دلیل عدم وجود امنیت به تعطیلی کشیده شد.

این کارشناس مسائل افغانستان برگزاری انتخابات بدون اتکا به نیروهای آمریکایی را هم از دیگر جنبههای موفق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دانست و تاکید کرد: یکی از مهمترین جنبههای این انتخابات این بود که اولین انتخابات ریاست جمهوری این کشور بدون حضور نیروهای خارجی به خصوص آمریکایی در شرایط نسبتا خوب امنیتی برگزار شد و نیروهای افغان توانستند شرایط خوبی را برای برگزاری انتخابات فراهم کنند.

ملازهی در خصوص شکایات مختلف در خصوص انتخابات افغانستان هم گفت: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از وجود ۱۲۶۹ شکایت هم خبر داد که بیشتر آنها طی تماسهای تلفنی بوده است و ثبت رسمی نشده است، بنابراین این کمیسیون به مردم افغانستان قول داد که در اسرع وقت ضمن اعلام نتایج که دو هفته به طول خواهد انجامید به شکایات واصله هم رسیدگی کند.

وی حضور زنان و جوانان در انتخابات افغانستان بسیار چشمگیر ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: در دوره قبلی انتخابات هر فرد به نمایندگی از خانواده در انتخابات رای میداد ولی این انتخابات شرایطی را فراهم کرد تا جوانان به خصوص زنان برای اولین بار در تعیین سرنوشت کشورشان مشارکت داشته باشند.

این کارشناس مسائل افغانستان اضافه کرد: در این دوره از انتخابات تبلیغات خوبی برای مقابله با تهدیدات طالبان با استفاده از رسانههای مدرن انجام شد و شرایطی فراهم شد که مردم بدون واهمه از این تهدیدات در انتخابات حضور پیدا کنند.

ملازهی به آمار ارائه شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اشاره و تصریح کرد: در خصوص آمار مشارکت در انتخابات افغانستان چیزی در حدود ۶۰ درصد از سوی کمیسسیون مستقل انتخابات افغانستان مطرح شده است که ۳۶ درصد از آنها را زنان تشکیل میدهند و با توجه به اینکه ۱۲ میلیون کارت رای در افغانستان برای رای دادن توزیع شده است این آمار بسیار تاثیرگذار و تکان دهنده است.

وی در خصوص شرایط سیاسی انتخابات افغانستان هم گفت: در حال حاضر دکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی بختهای نخست پیروزی در انتخابات هستند که هر کدام از این دو با عقبه و شیوه حکومت داری خاصی پا به عرصه انتخابات گذاشتهاند.

این تحلیلگر مسائل افغانستان ادامه داد: عقیده اشرف غنی به تمرکز حکومت در کابل است و در نقطه مقابل دکتر عبدالله عبدالله به الگوی فدرالی معتقد است و به دنبال توزیع قدرت و همچنین تغییر در قانون اساسی افغانستان است که طبق آن حکومت به شکل پارلمانی درآید و یک نخست وزیر برای کشور انتخاب شود.

ملازهی افزود: عبدالله عبدالله از یاران احمد شاه مسعود در دوران مبارزه با طالبان بود و تفکرات وی در در عرصه سیاسی به همین خاطر به آن سمت تمایل دارد.

وی در پایان گفت: در شرایط فعلی هم عبدالله عبدالله و هم اشرف غنی ادعای پیروزی در انتخابات را دارند و با توجه به اینکه این احتمال وجود دارد که هیچ کدام حائز بیش از ۵۰ درصد آرا نشوند، بنابراین انتخابات به دور دوم کشیده شود که احتمالا نتایج آن در ابتدای اردیبهشت ماه اعلام خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/OABWle