بین الملل

تاثیر جنگ قره‌ باغ بر ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سؤال که آیا این درگیری در دو کشور همسایه مخاطرات جدی برای ایران در پی خواهد داشت تأکید کرد: این جنگ، تهدید جدی برای ما نیست، اما بالاخره پیامدهایی را برای ایران خواهد داشت؛ زیرا ایران در موقعیت جغرافیایی قرار دارد که برای رسیدن به قره‌باغ راهی جز کشور ما نیست و ممکن است برای ما مشکلاتی ایجاد کند.

جنگ میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قرهباغ در حال تبدیلشدن بهنوعی رویارویی بینالمللی با مخاطرات خاص خود است، محمود احمدی بیغش نماینده شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی در این خصوص گفت: در ابتدا باید گفت جنگ قرهباغ بین ارمنستان و آذربایجان اتفاق افتاده است باید اختلاف بین این دو کشور حل و از ورود کشورهای خارجی به این منازعه جدا جلوگیری شود. به اعتقاد من این دو کشور باید خویشتنداری را پیشه کنند و در یک حکمیت بین دولتهای همسایه و یا نهایتاً سازمان ملل به تفاهم پایداری برسند؛ زیرا دهها سال است که این دو کشور بر سر این منطقه درگیر هستند و هرکدام خود را محق بر حاکمیت قرهباغ میدانند .

وی تصریح کرد: سوابق تاریخی که تقریباً از سال 1917 موجود هستند، مطالبی را در زمینه قرهباغ در خود دارند که میتوان آنها را مورد بررسی قرارداد و همچنین با میانجیگری سازمانهای بینالملل و سازمان ملل و یا کشورهای همسایه برای رفع و رجوع این اختلاف اقدام شود.

تاثیر دخالت کشورهای خارج از منطقه

نماینده شازند ادامه داد: دخالت هر کشوری خارج از منطقه در این قصه تنها شعلههای آتش را اضافه میکند و مردم این منطقه را به نابودی میکشاند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سؤال که آیا این درگیری در دو کشور همسایه مخاطرات جدی برای ایران در پی خواهد داشت تأکید کرد: این جنگ، تهدید جدی برای ما نیست، اما بالاخره پیامدهایی را برای ایران خواهد داشت؛ زیرا ایران در موقعیت جغرافیایی قرار دارد که برای رسیدن به قرهباغ راهی جز کشور ما نیست و ممکن است برای ما مشکلاتی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من، جمهوری اسلامی باید از طریق رایزنی با کشورهای همسایه و سازمان ملل تدبیری را اتخاذ کند تا دو کشور ارمنستان و آذربایجان بهپای میز مذاکره بیایند و مردم قرهباغ که از هر قومیتی هستند طعمه کشتار نشوند قطعاً جمهوری اسلامی کشوری است که به دلیل شرایط خاص و ویژه از این جنگ ضرر خواهد دید و باید با فوریت نسبت به ایجاد آرامش وارد عرصه شود.

احمدی بیغش در پایان با بیان اهتمام کشورهای خارجی برای سوءاستفاده از شرایط ایجاد شده در قرهباغ گفت: کشورهای خارج از منطقه دندان تیز کردهاند تا از این منازعه برای خودشان نفعی ببرند و یا باعث فتنهای بشوند، باید هرچه سریعتر از حضور و حتی اظهارنظر کشورهای خارجی در این زمینه جلوگیری شود.

https://shoma-weekly.ir/Ge82mH