بین الملل

تاثیر تحولات سوریه بر روابط ایران و آمریکا

یک کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: در مقطع فعلی برقراری رابطه میان ایران و آمریکا تنها بستگی به تحولات سوریه و مشخص شدن حمله آمریکا به این کشور دارد.
فواد ایزدی در گفتگو با شما در خصوص اتفاقات اخیر در دستگاه دیپلماسی کشورمان که بعضا افکار عمومی را به سمت رابطه با آمریکا سوق داده است، اظهار داشت: رفت وآمدهای اخیر به طور مطلق نمی تواند بیانگر ارتباط یا برقراری رابطه میان  ایران و آمریکا باشد ولی ممکن است که چنین بحثی در هر کدام از سه دیدار اخیر مطرح شده باشد ولی از جزئیات آن اطلاعاتی در دست نیست.
وی با اشاره به هر سه دیدار دیپلماتیک اتفاق افتاده خاطرنشان کرد: در دیدار سلطان قابوس از ایران باید این را در نظر گرفت که عمان همسایه ماست و این دیدار شاید تا حدی جدای از انتقال پیام از سوی کشوری دیگر مربوط به همان سنت‌های دیپلماسی میان دو کشور همسایه باشد.
این کارشناس مسائل آمریکا افزود: دیدار فلتمن و معاون خاورمیانه سوئیس از کشورمان هم در آستانه اعلام جنگ آمریکا علیه سوریه رخ داده است و با توجه به این که سوریه از متحدان ایران به شمار می رود این دیدارها تا حدی برای ایجاد فضاسازی برای جنگ طلبی علیه سوریه اتفاق افتاده است.
ایزدی تحلیل‌های مطرح شده از هر سه دیدار دیپلماتیک اتفاق افتاده طی هفته‌های اخیر را ناقص دانست و اظهار کرد: در مسائل دیپلماتیک برای ارائه تحلیل‌های درست و منطقی باید اطلاعات خوبی از درون این جلسات داشته باشیم و از روی منابع محکمی صحبت کنیم بنابراین تحلیل‌های مطرح شده در خصوص دیدارهای اخیر به عقیده من تحلیل‌های ناقص و ناپخته‌ای است و نمی توان به طور مطلق آنها را پذیرفت.
وی در خصوص دیپلماسی مخفی که در این هفته‌ها ممکن است برای ایجاد رابطه میان ایران و آمریکا رخ داده باشد هم تصریح کرد: هرگونه برقراری رابطه دیپلماتیک میان دو کشوری که سال‌ها هیچ گونه ارتباطی با یکدیگر نداشته اند ابتدا باید از سوی یک نوع دیپلماسی مخفی میسر شود و رابطه ایران و آمریکا هم از این قاعده مستثنی نیست. این دو کشور نمی توانند برای برقراری رابطه میان خود ابتدا دیدارهای رسمی و در حضور رسانه ها انجام دهند. قبل از دیپلماسی مخفی البته باید چند قدم دیگر هم باید برداشته شود که در چگونگی شکل گیری این دیپلماسی مخفی موثر است.
این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه  با اشاره به تنش‌های ایجاد شده اخیر در سوریه گفت: با توجه به تصمیم کنگره در خصوص اعلام نظر درباره حمله آمریکا به سوریه اگر تشنجی در سوریه از سوی آمریکا رخ دهد تاثیر مستقیم بر روند ایجاد رابطه و مذاکره میان ایران و آمریکا اتفاق می افتد و همچنین آزمونی حساس پیشروی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم باتوجه به حمایت جمهوری اسلامی از ملت و دولت سوریه قرار خواهد گرفت.
ایزدی با تاکید بر تمرکز ایران و آمریکا روی اتفاقات پیشرو در سوریه هم خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا در هر دو کشور با توجه به تحولات سوریه به طور جدی مطرح نیست و کارشناسان سیاست خارجی معتقدند تاثیر رفتار آمریکا روی مذاکره این کشور با ایران بسیار چشمگیر خواهد بود. اگر آمریکایی‌ها جنگ علیه سوریه را آغاز کنند نمی توان انتظار برقراری رابطه میان آنها و ایران را داشت.
وی در پایان دیگر فاکتور موثر در برقراری رابطه میان ایران و آمریکا ر ا بحث رفتار آمریکا در قبال مسئله هسته‌ای ایران دانست و گفت: اگر آمریکا بازهم در جهت متوقف کردن برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران بخواهد تحریم‌ها و فشارها را تشدید کند به طور قریب به یقین بحث مذاکره و برقراری رابطه میان دو کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و احتمال این مسئله کاهش می یابد.


https://shoma-weekly.ir/MkGFdA