سیاسی

تاثیر انتخابات ایران در نشست جوانان آی کپ

دومین نشست شاخه جوانان احزاب آسیاسی هفته گذشته در باکو آذربایجان برگزار شد. در این نشست علاوه بر اعضای کمیته دائمی شاخه جوانان آی کپ، مسئولین حدود 20 حزب و نمایندگانی از حدود 10 سازمان بین‌المللی به‌عنوان ناظر و همچنین نمایندگانی از احزاب فعال اروپا، افریقا و امریکای لاتین حضور داشتند.

سمیه عظیمی - دومین نشست شاخه جوانان احزاب آسیاسی هفته گذشته در باکو آذربایجان برگزار شد. در این نشست علاوه بر اعضای کمیته دائمی شاخه جوانان آی کپ، مسئولین حدود 20 حزب و نمایندگانی از حدود 10 سازمان بینالمللی بهعنوان ناظر و همچنین نمایندگانی از احزاب فعال اروپا، افریقا و امریکای لاتین حضور داشتند. همچنین مهدی صولی با عنوان عضو کمیته دائمی و معاون خاورمیانهای رئیس آی کپ از جمهوری اسلامی ایران و به نمایندگی از حزب مؤتلفه اسلامی در این نشست حضور داشت. با وی درباره این نشست گفت و گو کردیم.

این دومین نشست شاخه جوانان بود؟

بله.

در نشست قبلی یکسری مصوباتی هم داشتید. آیا در باره آنها تصمیمگیری شد؟ آیا این اجلاس مصوبات دیگری هم داشت؟

در این نشست حاضرین به تبیین دیدگاههای خودشان در قبال مهمترین مسائل و چالشهای فراروی جوانان آسیا پرداختند و پیشنهادهای اجرایی در خصوص نقش احزاب در حل چالشهای فراروی جوانان و همچنین طراحی ساز و کار و مکانیسمهایی برای تحقق مشارکت و حضور فعال جوانان در فرآیندهای سیاسی و همچنین فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی مطرح کردند.

در آغاز این جلسه، ریاست اجلاس، دستیار ویژه نخستوزیر مالزی، آقای شهیدان قسیم طی سخنانی به مهمترین مسائل جوانان پرداخت و با توجه به مشکلاتی که امروز در منطقه خاورمیانه در اثر اشغالگری بیگانگان وجود دارد، رژیم صهیونیستی را یکی از مهمترین علل درد و رنج مردم و جوانان خاورمیانه توصیف کرد.

سایر کشورها هم هر کدام طی سخنانی مطالبشان را مطرح کردند. جمعبندی پیشنهادها این است که برنامههای پیشنهادی اعضا این است که تا سال 2015 به نتایج عملی برسد. همچنین قرار شد بخش رسانهای آی کپ بیش از گذشته و کارکرد تبادل تجربه و اطلاعات برای رسیدن به برنامههای مشخص برای حل مشکلات جوانان از طریق این بخش بین اعضا فعال شود.

نماینده حزب مؤتلفه اسلامی هم به تبیین دیدگاههای حزب در این اجلاس پرداخت. همچنین در حاشیه این اجلاس بنده بهعنوان نماینده جمهوری اسلامی از حزب مؤتلفه دیدارهایی با تمام نمایندگان احزاب و سازمانهای بینالمللی حاضر در این نشست انجام دادم و در خصوص نحوه همکاریهای دوجانبه بهویژه در باره موضوعات مورد علاقه و مشترک به تبادل نظر پرداختیم.

اولین نشست در کجا برگزار شد؟

نشست تأسیسی در کوالالامپور بود و نشست دوم هم در باکو برگزار شد.

اشاره کردید قرار شده است پیشنهادهای مطرح شده در این اجلاس تا سال 2015 نتایج عملی داشته باشند. آیا برای این هدف ساز و کار عملی هم پیشبینی شده است؟

بله، تقویت همکاریهای منطقهای در قالب معاونتهای آی کپ یکی از پیشنهادها بود؛ ایجاد یک سامانه تبادل مستمر اطلاعات و تجربیات بین اعضا، پرداختن به موضوعات مشترک و مورد علاقه اعضا به شکل موردی و با توجه به علاقمندی اعضا، بهخصوص در این موضوعات پیشنهاد سوم این است که برنامههای عملی اجلاس آینده با توجه به نقش همه اعضا تعیین و مشخص شوند.

تا سال 2015 احتمالاً چند نشست دیگر هم برگزار خواهید کرد.

قطعاً همین طور است. اتفاق بسیار مهمی که ماه گذشته افتاد این است که تفاهمنامه همکاری بین اعضا در سئول کرهجنوبی به امضای نمایندگان رسمی دولتها رسیده است، یعنی از این به بعد نمایندگان احزاب حاضر در کمیته دائمی بهعنوان نماینده دولتها در آی کپ حضور مییابند. حدود چند هفته آینده نشست شاخه زنان در کرهجنوبی برگزار خواهد شد و همزمان نشست شورای بازرگان آی کپ و کوپال یعنی کنفرانس احزاب آسیایی و اتحادیه احزاب امریکای لاتین در آرژانتین برگزار میشود.

در حاشیه نشست آرژانتین، برنامههای عملی مورد بازبینی کمیته دائمی قرار خواهد گرفت و همزمان تلاشهای منسجمی برای پذیرش عضویت ناظر آی کپ در مجمع عمومی سازمان ملل هم توسط نمایندگان دولتها انشاءالله انجام خواهد شد.

با این اقدامات آی کپ در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین سازمانهای بینالمللی غیردولتی جهان است که از حمایت دولتها هم برخوردار خواهد شد و تلاش میکند بتواند در عرصه دیپلماسی ملی و در حد واسطه بین فعالیتهای کاملاً غیردولتی و فعالیتهای کاملاً دولتی بهعنوان یک سازمان جدید نقش ایفا کند.

در اجلاس در باره تغییر دولت ایران و رویکرد آن به احزاب هم صحبت شد یا فضا کاملاً غیرسیاسی بود؟

فضای رویکرد به دولت جدید فضای کاملاً مثبتی بود و مجموعه تحولاتی که در ایران اتفاق افتاده است با استقبال گسترده حاضرین مواجه شد، خصوصاً برگزاری آرام، پرشور و با مشارکت بسیار بالای مردم که نشاندهنده ثبات نظام، پایداری امنیت در ایران و رشد فزاینده اعتماد عمومی مردم کشورمان به نظام جمهوری اسلامی ایران است، کاملاً در اظهارات مهمانان تأکید شد. نکته جالب این است که بسیاری از حاضران به ثبات مردمسالاری در ایران، اوج اعتقاد، باورمندی و اعتماد مردم به نظام اذعان میکردند و آن را بهعنوان یک الگو و مدل قابل ارزیابی برای کشورهای آی کپ قابل استفاده میدانستند.

اجلاس سوم کی برگزار میشود؟

سال آینده در کامبوج. البته اعضا اصرار داشتند نشست سوم در جمهوری اسلامی ایران و به میزبانی حزب مؤتلفه اسلامی برگزار شود، اما با توجه به این که ما میزبان دومین اجلاس شاخه زنان آی کپ هستیم و تمرکز ما روی میزبانی خوب از آن اجلاس هست، مقرر شد نشست آینده در کامبوج برگزار شود.

نکته دیگر هم حضور دبیرکل مجمع پارلمانهای آسیایی در این اجلاس بود و مقرر شد نشست مشترکی بین آی کپ و مجمع پارلمانهای آسیایی در اسلامآباد برگزار شود.

با توجه به این که حزب مؤتلفه اسلامی به شکل فراکسیونی و به شکل کاملاً منسجم در مجلس شورای اسلامی حضور دارد، این هم یکی از دستاوردهای مهم حزب مؤتلفه اسلامی در عرصه فعالیتهای بینالمللی محسوب میشود و مؤتلفه با توجه به عضویت همزمانش در آی کپ و حضور فعال نمایندگان حزب در پارلمان میتواند نقش مؤثری در پیشبرد سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در سطح پارلمانی در اجلاس آینده ایفا کند.

https://shoma-weekly.ir/7nhZVn