بین الملل

تأثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بر پرونده هسته‌ای

دوران کنونی بسیار مشابه روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر گذشته است که ماه‌ها پیش و پس از آن مذاکرات هسته ای گروه 1+۵، با ایران به حال تعلیق در آمد. در آن زمان نیز مسئله هسته ای ایران به یک موضوع انتخاباتی تبدیل شده بود که باراک اوباما و رقیب وی میت رامنی، آن را مورد توجه قرار می دادند. اما آنچه که روشن است ادامه سیاست قبلی آمریکا در قبال ایران است.

«طرف غربی با به تعویق انداختن مذاکرات با ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری، به دنبال این است تا با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، مواضع ایران تغییر کرده و مقامات کشورمان نرمشی از خود نشان داده و یا عقب نشینی کنند که این دیدگاه غرب صحیح نیست چراکه هیچ کاندیدای ریاست جمهوری و چه افراد دیگر در خارج از کشور حاضر نخواهند شد که ایران از دستیابی به فناوری هسته ای کوتاه بیاید.»
این شاه بیت سخنانی است که کارشناسان داخلی در زمینه برنامه هسته ای ایران به آن باور دارند.
16 و 17 فروردین ماه جاری نشست آلماتی 2 در قزاقستان برگزار شد و در پایان دو طرف ضمن تأکید بر این که هنوز بین نگاه‌ها فاصله است گفت و گو‌های بعدی را موکول به بررسی پیشنهاد ایران در این دور از سوی کشورهای گروه 1+5 دانستند.
بر این اساس قرار شد تا پس از این بررسی نتیجه به وسیله کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش داده شود. چند روز پس از پایان نشست آلماتی2 در مراسم سالگرد فناوری هسته ای ایران از دستاوردهای جدید هسته‌ای ایران به وسیله محمود احمدی نژاد رونمایی شد که نشان از افزایش توان علمی ایران در این عرصه بود.
تحلیل رویترز پیش از برگزاری جلسه اخیر اشتون و جلیلی در استانبول بر این بود که با توجه به آنکه ایران در ماه آینده شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، بعید است شاهد پیشرفتی در استانبول باشیم و اگر قرار باشد پیشرفتی در پرونده هسته ای ایران رخ بدهد بعد از انتخابات ماه ژوئن خواهد بود. در همین رابطه یک دیپلمات مستقر در اروپا در مصاحبه ای با رویترز مدعی شده بودکه با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، ایران تلاش می کند تا زمان برگزاری این انتخابات همه امور را با ثبات نگه دارد.
گروهی در غرب بر این باورند که دولت کنونی در ایران از قدرت تصمیم گیری لازم در زمینه هسته ای برخوردار نیست و احتمالا مقامات عالی جمهوری اسلامی می خواهند قدرت مانور بیشتری را در اختیار دولت بعدی قرار دهند تا مذاکرات هسته ای را پیش ببرد. به این ترتیب آمریکا و متحدانش که هم اکنون به هر گزینه ای برای طولانی تر کردن روند مذاکرات و پرهیز از گزینه نهایی، یعنی اقدام نظامی، چنگ می‌زنند، چند ماهی فرصت دارند تا به بهانه برگزاری انتخابات در ایران و روی کار آمدن دولت جدید، برای دور بعدی مذاکرات تجدید قوا کنند.
دوران کنونی بسیار مشابه روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر گذشته است که ماه‌ها پیش و پس از آن مذاکرات هسته ای گروه 1+۵، با ایران به حال تعلیق در آمد. در آن زمان نیز مسئله هسته ای ایران به یک موضوع انتخاباتی تبدیل شده بود که باراک اوباما و رقیب وی میت رامنی، آن را مورد توجه قرار می دادند. اما آنچه که روشن است ادامه سیاست قبلی آمریکا در قبال ایران است.
این در حالی است که مطمئناً نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز هر چه باشد، به معنی تغییر سیاست های هسته ای نخواهد بود ، چرا که مقامات جمهوری اسلامی و هیأت مذاکره کننده هسته ای ایران بارها اعلام کرده اند که تصمیم گیری در این زمینه بر عهده مقام معظم رهبری است. شاید بتوان گفت ادبیات و قدرت مانور دولت بعدی ایران در زمینه هسته ای می تواند در تعیین رویکرد غرب در قبال پرونده هسته ای ایران مؤثر باشد اما این فاکتورها هیچگاه موجب نمی شود که روی کار آمدن دولت جدید در ایران به معنی تغییر سیاست هسته‌ای باشد.
تمامی این موضوعات در حالی است که جلیلی و اشتون در پایان دیدار خود با یکدیگر در استانبول در گفت وگو با خبرنگاران با مفید خواندن گفت وگوهایشان بر ادامه مذاکرات تأکید کردند.جلیلی گفت: گفتگوهای مفیدی داشتیم و مقرر شد که برای نزدیکتر شدن دیدگاه هایمان به‌زودی با یکدیگر دوباره دیدار کنیم.
وی ادامه داد: برای تعیین زمان این دیدار به‌زودی گفت وگو خواهیم کرد. اشتون نیز اظهار داشت: ما بحث‌های مفیدی داشتیم اما نمی توانیم بر روی آن نام مذاکرات را  بگذاریم؛ در این دیدار درباره پیشنهادات ارائه شده دوباره بحث کردیم؛ اکنون برای مرحله بعدی این فرایند بیشتر خواهیم اندیشید.


https://shoma-weekly.ir/Q68U5H