بین الملل

بی نتیجه بودن مذاکرات ژنو2 اثبات قدرت منطقه‌ای ایران بود

بی نتیجه بودن مذاکرات ژنو2 یک لکه ننگ برای سازمان ملل، رژیم صهیونیستی و آمریکا بود و صهیونیست بین الملل که آمریکا و اسرائیل به عنوان حامی اصلی آن شناخته می شوند نتوانستند به هدف خود دست پیدا کنند.
مهدی کاشی-  سرانجام مذاکرات ژنو2 با تمام حرف و حدیث‌هایی که در این چند هفته اخیر ایجاد کرده بود برگزار شد و نتیجه خاصی را هم در بر نداشت. به فاصله چند روز مانده به آغاز مذاکرات بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو2 دعوت به عمل آورد و در میان تعجب افکار عمومی دنیا در فاصله کمتر از 24 ساعت دعوت خود را پس گرفت. مذاکرات ژنو2 بدون حضور ایران به عنوان یکی از کشورهای تعیین کننده منطقه برگزارشد و در نهایت تصمیم مهمی در این نشست اتخاذ نشد تا بار دیگر نقش ایران به عنوان یکی از قدرت‌های تعیین کننده منطقه مشخص شود. به همین بهانه به سراغ عماد نجار کارشناس مسائل منطقه رفتیم و نظر وی را در خصوص برگزاری این کنفرانس بدون حضور جمهوری اسلامی ایران جویا شدیم:

عماد نجار در گفتگو با شما در خصوص مذاکرات ژنو2 اظهار کرد: بی نتیجه بودن مذاکرات ژنو2 یک لکه ننگ برای سازمان ملل، رژیم صهیونیستی و آمریکا بود و صهیونیست بین الملل که آمریکا و اسرائیل به عنوان حامی اصلی آن شناخته می شوند نتوانستند به هدف خود دست پیدا کنند.

وی عدم حضور جمهوری اسلامی را باعث برهم خوردن توازن در مذاکرات دانست و خاطرنشان کرد: مذاکرات بدون حضور ایران توازن را برهم زد و در واقع شرایط را به نفع معارضین و صهیونیست‌ها کرد.

این کارشناس مسائل منطقه به توافق صورت گرفته در نشست ژنو2 اشاره کرد و گفت: توافق صورت گرفته هیچ ارزش سیاسی ندارد و در واقع باید گفته با این توافق بی ارزش و اندک مذاکرات ژنو2 با شکست در همه ابعاد رو به رو شده است.

نجار افزود: بر طبق این توافق محدود تنها زنان و کودکان در حمس از محاصره خارج می شوند که خود دولت سوریه هم داوطلبانه اعلام کرده بود که حاضر است زنان و کودکان و غیر نظامیان را شناسایی کرده و از محاصره خارج کند و یا برای آنها آذوقه تهیه کند زیرا هدف اصلی محاصره پیدا کردن تروریست‌ها و گروههای مصلح است.

وی عدم وصول نتیجه در مذاکرات بدون حضور ایران را نشان از اهمیت جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت منطقه‌ای دانست و اضافه کرد: عدم حضور ایران بار دیگر این نکته را به دنیا اثبات کرد برای حل مشکلات منطقه بدون کمک ایران نمی توان به نتیجه مشخصی دست یافت.

کارشناس مسائل منطقه دلیل فشار برای پس گرفتن دعوت از ایران را از پیش تعیین شده بودن نتیجه مذاکرات قلمداد کرد و گفت: غربی‌ها به همراه مخالفان سوری و عربستان سعودی به دنبال القای نتیجه دلخواه خود قبل از آغاز مذاکرات بودند که حضور ایران نقشه‌های آنها را نقش برآب می کرد بنابراین آنها از حضور ایران در این مذاکرات جلوگیری کردند.

نجار تنها راه حل معضل سوریه را سیاسی دانست و گفت: غرب و عربستان با ارسال کمک به معارضین سوری به دنبال این بودند که راه حل نظامی برای حل بحران سوریه مطرح کنند که بازهم با نتوانستند به هدف دست پیدا کنند و مشخص شد که باید به سمت راه حل سیاسی بروند.

وی ادامه داد: قطر، ترکیه و عربستان هر کدام به عنوان متحدان منطقه ای معارضان سوری از تروریست‌ها حمایت می کردند که ترکیه و قط به دنبال ایجاد بحران‌های داخلی نتوانستند به حمایت خود ادامه دهند و تنها عربستان در صحنه باقی ماند.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه تشریح دلایل تضعیف مخالفان سوری گفت: مخالفان سوری در ابتدا شعارهای در خصوص آزادی و حل مشکلات مردم سر می دادند که به مرور از شعارهای خود عقب نشینی کردند و این مسئله باعث شد که عده‌ای از فریب خوردن از جمع آنها جدا شوند.

نجار در ادامه افزود: عده‌ای از گمراهان و فریب خوردگان تحت فتاوی علمای سلفی به جمع مخالفان پیوسته بودند که رفته رفته تعداد آنها رو به کاهش حرکت کرد و امروز در موضع ضعف قرار گرفته‌اند.

وی در پایان دولت سوریه را برنده این منازعه خواند و خاطرنشان کرد: در حال حاضر خواست مردم سوریه حمایت از بشار اسد و حکومت سوریه است و معرضین با توجه به شرایطی که در ان قرار گرفته‌اند و با برگزاری یک نشست راه به جایی نخواهند برد.

https://shoma-weekly.ir/CgALa6