سیاسی

بی ثباتی قوانین اجازه در اختیار گرفتن بازارهای اسلامی را نمی دهد

به عقیده بنده مجموعه قوانین و اقدامات اجرایی در راستای تقویت صادرات نیست و بی ثباتی های موجود اجازه در اختیار گرفتن بازارهای اسلامی و مراودات تجاری با آنها را به ما نمی دهد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: بی ثباتی های موجود در قوانین اجازه در اختیار گرفتن بازارهای اسلامی و مراودات تجاری با آنها را به ما نمی دهد.

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در برنامه گفت وگوی اقتصادی رادیو گفت وگو در خصوص بازارهای مشترک اسلامی، در فصل تحریم ها اظهار کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید ۲۰ درصد از بازار صادراتی منطقه و همسایگان اطراف را در اختیار بگیریم.

وی افزود: کالای ایرانی در بسیاری از کشورهای منطقه دارای مشتری است، به عنوان مثال در بحث مواد غذایی با برند حلال بسیاری از مصرف کنندگان با اطمینان خاطر این محصولات را خریداری می کنند و این ظرفیت از نظر فرهنگی در مردم بسیاری از کشورهای مختلف نسبت به کالاهای ایرانی وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عمده مشکلات ما در حوزه از دست دادن بازار دیگر کشورها به داخل کشور مربوط می شود که در این راستا تولیدکنندگان ما نمی توانند در بازارهای صادراتی به تدریج به جایگاه با ثباتی برسند.

مصری با بیان اینکه به دلیل نوسانات در قوانین و مقررات واردات و صادرات نتوانسته ایم بازارها در اختیار بگیریم، گفت: به عنوان مثال ما به چند کشور اسلامی دام سبک صادر می کردیم که می توانستند از نیوزیلند به نصف قیمت کشور ما این دام ها را خریداری کنند اما خواهان خرید از ایران بودند.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه این بحث توضیح داد: عده ای در کشور با توجه به استانداردهای آنها شروع به پرورش دام سبک کردند و توانستند با صادرات بازار را از رقیبان پس بگیرند، اما در این بین جهاد کشاورزی در یک تصمیم ناگهانی صادرات دام زنده سبک را ممنوع کرد.

وی تصریح کرد: در واقع مجوز صادرات دام سبک به واردکنندگان گوشت داده شد که در این راستا واردکنندگی در کشور به یک ارزش تبدیل شد و این امر صد در صد خلاف مسائل تولید و اشتغال ملی است.

مصری در پایان تاکید کرد: به عقیده بنده مجموعه قوانین و اقدامات اجرایی در راستای تقویت صادرات نیست و بی ثباتی های موجود اجازه در اختیار گرفتن بازارهای اسلامی و مراودات تجاری با آنها را به ما نمی دهد.

https://shoma-weekly.ir/ECuJb6