سیاسی

بی توجهی وزارت خارجه به کشمیر خلاف انتظار جهان اسلام است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: دستگاه دیپلماسی تا کنون واکنش جدی نسبت به فاجعه کشمیر نشان نداده و پیگیری‌های لازم را نیز انجام نداده و این بی‌توجهی خلاف انتظار جهان اسلام از جمهوری اسلامی ایران است.
 حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل صبح توس، با اشاره به ریشه جنایات علیه مسلمانان کشمیر، اظهار کرد: کشمیر منطقه مورد اختلاف میان هندوستان و پاکستان است و مسلمانان این کشور تحت فشار بسیار زیاد از سوی پلیس هند و مخالفان مسلمانان هستند.

وی با بیان اینکه نارضایتی‌های مردم کشمیر در چند روز اخیر به درگیری با پلیس هند منجر شده است، بیان کرد: این درگیری‌ها موجب تظاهرات مردم و اعلام حکومت نظامی از سوی پلیس هند شد؛ در نتیجه این مخالفت‌ها به شهرهای دیگر نظیر مظفرآباد هند کشیده شد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکی از رهبران جوان مسلمانان کشمیر در این واقعه به شهادت رسید و برخی دیگر از رهبرانشان نیز دستگیر شدند، لذا این موضوع در حال گسترش است و گروه‌های استقلال‌طلب سعی دارند مسلمانان منطقه پاکستان را نیز به این حرکت فرا بخوانند.

ترقی با بیان اینکه حزب مجاهدین نیز به خاطر مرگ رهبر جوانشان عصبانی هستند، تصریح کرد: دولت پاکستان از این اقدامات مردم کشمیر حمایت کرده و آن را تایید می‌کند و همین مسئله موجب تشدید اختلاف هندوستان و پاکستان شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر هند نیز برای جلوگیری از درگیری‌ها سعی کرده موضع آرام‌تری بگیرد تا مسئله ادامه دار نشود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر مشکلات معیشتی مردم و فشارهای قبلی موجب شده نارضایتی‌ها افزایش پیدا کند.

ترقی با بیان اینکه مردم کشمیر تاوان درگیری ۷۰ ساله هند و پاکستان بر سر اختلاف مرز‌ها را می‌دهند، اضافه کرد: با توجه به اینکه اکثر مسلمانان هندوستان در کشمیر زندگی می‌کنند، این لذا این منطقه آسیب‌پذیری بیشتری دارد.

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی و موضع سکوت در این جنایات، بیان کرد: دستگاه دیپلماسی ما در حمایت از مسلمانان ضعیف عمل کرده است در صورتیکه در قانون اساسی تاکید شده سیاست خارجی باید مواضعی در حمایت از مظلومان و مسلمانان جهان داشته باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: دستگاه دیپلماسی تا کنون واکنش جدی نسبت به فاجعه کشمیر نشان نداده و پیگیری‌های لازم را نیز انجام نداده و این بی‌توجهی خلاف انتظار جهان اسلام از جمهوری اسلامی ایران است.

ترقی تاکید کرد: انتظار این است که جمهوری اسلامی در دفاع از مرئم بی‌گناه کشمیر اقدامات لازم را انجام دهد.

وی به لزوم رسیدگی به این جنایات از سوی سازمان‌های بین‌الملل تاکید کرد و بیان داشت: در درجه اول باید ریشه‌ها، عوافب و عوامل این درگیری‌ها مشخص شود و پس از آن باید جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و سازمان ملل وظیفه دارند این جنایات را محکوم کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: حقوق بشر خواستار توقف کشتار از طریق نهادهای بین‌المللی شود.

https://shoma-weekly.ir/xvEzQJ