بین الملل

بی توجهی اقتصادی دنیا به تحریمهای آمریکا علیه ایران

آمریکا هر روز بیشتر از گذشته در اعمال تحریمهای یکجانبه خود علیه جمهوری اسلامی ایران شکست می خورد
شواهد امر نشان می دهد که آمریکا هر روز بیشتر از گذشته در اعمال تحریمهای یکجانبه خود علیه جمهوری اسلامی ایران شکست می خورد چرا که این اقتصاد متزلزل دنیا است که عواقب آن را تحمیل می کند و به نظر می رسد که دیگر توانایی آن را ندارد.
در همین زمینه روزنامه "ژاپن تایمز" در تحلیلی به تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا و اروپا پرداخته و می نویسد: به نظر نمی رسد که غرب بدون عواقب وخیم این تحریم برای اقتصاد جهان و به ویژه آسیا بتواند آن را عملیاتی کند.
مایکل ریچاردسون" نویسنده این تحلیل، که خود کارشناس مؤسسه مطالعات شرق آسیا در سنگاپور نیز هست، می نویسد: آیا آمریکا و اتحادیه اروپا می توانند بدون افزایش قیمت نفت و مشکلات اقتصادی ناشی از آن در آسیا و همینطور در غرب اقدام به اعمال تحریم ها علیه ایران بکنند، پاسخ به این سئوال به ویژه درباره آسیا سخت است زیرا که کشورهای این قاره باید عواقب تحریم های آتی را تحمل کنند.
کارشناس مؤسسه مطالعات شرق آسیا  در بخش دیگری از تحلیل خود آورده است: تنش های ژئوپلیتیکی، ناشی از تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران است و عمدتاً این مسئله عامل افزایش قیمت های نفت در بحبوحه رشد ضعیف اقتصاد در غرب و کاهش رشد اقتصادی در آسیا است. در واقع برخی از بازرگانان انرژی می گویند که افزایش جهانی قیمت نفت خسارت ناشی از تحریمهای ایران را برای آنها جبران کرده و بنابر این به نفع ایران است تا به بحران دامن زند و با تهدید نسبت به بستن  تنگه هرمز به روی نفتکش‌ها و حملات تلافی جویانه علیه کشورهایی که از تحریم حمایت می کنند یا کشورهایی که پیشنهاد جبران کمبود نفت ایران را کرده اند اهداف خود را پیش ببرد

ضربه ای دیگر به تحریم ها؛
هند کشتی های حامل نفت ایران
را بیمه می کند

در راهکاری قانونی برای دور زدن تحریم های نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا، پس از ژاپن هند هم برای واردات نفت از ایران کشتی های حامل نفت را بیمه می کند.
به گزارش سایت " وی سی استار" ، اولین کشتی هند روز چهارشنبه با بیمه دولت هند نفت ایران را بارگیری کرد.
پیشتر وزیر انرژی هند در اجلاس اوپک در واکنش به تحریم های نفتی ایران که اجازه بیمه کردن کشتی های حامل نفت ایران را نمی داد، قول داده بود تا راهکار مناسبی برای دور زدن تحریم های اروپا بیابد .
همچنین دولت ژاپن قبل از هند برای دور زدن تحریم های اروپا لایحه ای را در مجلس این کشور به تصویب رساند که طی آن به دولت ژاپن اجازه می داد تا کشتی های حامل نفت ایران را بیمه کند.

 روسیه هشدار داد

تحریم های ایران می تواند روابط روسیه و آمریکا را تخریب کند  وزارت خارجه روسیه به آمریکا هشدار داد که اصرار آمریکا بر تحریم های یکجانبه علیه ایران می تواند به منافع روسیه آسیب برساند و روابط این کشور با آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد.
به گزارش " راشا تودی" ، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای نسبت به اصرار آمریکا بر اجرای تحریم های یکجانبه علیه ایران هشدار داد و اعلام کرد این اقدام می تواند به منافع شرکت های روسی که با ایران تعامل می کنند آسیب برساند که  این امر موجب تخریب روابط روسیه و آمریکا خواهد شد.


https://shoma-weekly.ir/B9clQT