بین الملل

بیانیه110روحانی عربستانی در اعتراض به ال سعود

101 روحانی عربستانی در بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی شده‌اند؛ این در حالی است پادشاهی آل‌سعود با عزل و نصب‌های جدید بر «پای بست ویران» چشم بسته و در اندیشه «نقش ایوان» و دیوان سلطنتی است.

101 روحانی عربستانی در بیانیهای مشترک خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی شدهاند؛ این در حالی است پادشاهی آلسعود با عزل و نصبهای جدید بر «پای بست ویران» چشم بسته و در اندیشه «نقش ایوان» و دیوان سلطنتی است.

101 شخصیت دینی و عالم عربستانی در استان القصیم، اینبار از قلب عربستان و نهتنها شرق شیعهنشین آن، در بیانیهای به رژیم آلسعود هشدار دادهاند که ادامه بازداشتهای سیاسی سطح نارضایتی را در جامعه بالا برده و تظاهراتهای اخیر نشان از این هشدار دارد.

 خبرگزاری آمریکایی یونایتدپرس اینترنشنال گزارش داد در بیانیهای که از سوی این افراد در منطقه «القصیم» در شمال ریاض منتشر شد، آمده است که مسئله بازداشتشدگان به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده به طوری که برخی از زندانیان سالهاست بدون محاکمه در زندان بهسر میبرند و برخی هم که حکم آزادی برای آنان صادر شده، هنوز آزاد نشده و برخی دیگر نیز در معرض بدرفتاری زندانبانان هستند.

آنها به این رژیم هشدار دادند که تأخیر در رسیدگی به مطالبات مردم منجر به تشدید تظاهرات، تحصن و اعتراضهای مردم خواهد شد.

 علمای دینی عربستان در بیانیه خود خواستار محاکمه عادلانه زندانیان، جبران خسارت مادی و معنوی زندانیان بیگناه و محاکمه مجرمان شدند. علمای دینی مسئله زندانیان سیاسی را دغدغه جامعه عربستان توصیف و اعلام کردند که برخی از زندانیان از چند سال پیش محبوس هستند ولی هنوز به دستگاه قضائی معرفی نشدهاند و برخی دیگر که حکم آزادی آنها صادر شده نیز هنوز آزاد نشدهاند و برخی هم مورد اهانت مسئولان زندان قرار میگیرند.

آنها همچنین از مسئولان سعودی خواستند به زنانی که برای آزادی اعضای خانوادههای خود به خیابانها میآیند و دست به اعتراض میزنند، تعدی و اهانت نکنند.

علمای دینی عربستان اعلام کردند تعداد زندانیانی که آزاد میشوند، کمتر از حد انتظار است و همین امر باعث نارضایتی عمومی بهخصوص در میان خانوادههای زندانیان شده است و افزایش تظاهرات و اعتراضها بیانگر این امر است.

  جابهجایی مهرهها به جای درمان بحران

این اعتراضها و هشدارها در حالی رخ میدهد که رژیم عربستان ترجیح میدهد به جای چارهجویی و درمان جدی بحران اجتماعی و سیاسی موجود به تعویض برخی مهرهها متوسل شود. روزنامه فرامنطقهای القدس العربی گزارش داد: «عبدالله بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی  طی فرمانهایی عزل و نصب شماری از شاهزادگان سعودی را در این کشور صادر کرد که بنابر اعتقاد ناظران بیانگر تلاش پادشاه سعودی برای واردکردن نسل دوم شاهزادگان سعودی به عرصه سیاست و قدرت در این کشور است.

براساس فرمانهای صادره توسط ملک عبدالله «محمد بنفهد»، پسر پادشاه سابق سعودی «فهد بن عبدالعزیز آلسعود» را از امیری منطقه «الشرقیه» در شرق عربستان برکنار کرد و به جای وی شاهزاده «سعود بننایف»، پسر نایف بن عبدالعزیز آلسعود، ولیعهد سابق این کشور را به این سمت منصوب کرد. منطقه الشرقیه جایی است که برای اولینبار در سال 2011 شعله اعتراض مردم به دیکتاتوری آلسعود از آنجا زبانه کشید. نفتخیزترین منطقه عربستان که ناآرامی در آن میتواند تهدیدی برای اقتصاد عربستان و بازار انرژی جهان باشد.

 به نظر ناظران سیاسی برکنار کردن شاهزاده «محمد بن فهد» از امیری منطقه الشرقیه توسط ملک عبدالله پس از آن صورت گرفت که انتقادهای بیشماری به عملکرد وی در اداره و کنترل اعتراضهای مردمی این منطقه صورت گرفته بود. همچنین ملک عبدالله در دومین حکم خود شاهزاده «عبدالعزیز بن ماجد بن عبدالعزیز آلسعود»، امیر منطقه مدینه منوره را هم از سمت خود برکنار کرد تا شاهزاده «فیصل بنسلمان»، پسر «سلمان بن عبدالعزیز آلسعود»، ولیعهد کنونی عربستان سعودی را جایگزین وی کند. این تعویض در حالی صورت میگیرد که مدینه  طی حوادثی بیسابقه در ماههای اخیر صحنه اعتراضهای مردمی بوده است. القدس العربی به نقل از تحلیلگران مینویسد: این انتخابها نشانگر آن است که پادشاه عربستان تمایل دارد روح تازهای را بر حاکمیت خاندان سعودی در عربستان بدمد
https://shoma-weekly.ir/lxRm9X