سیاسی

بیانیه اجلاس تهران یک حرکت رو به جلو در جهت استقلال اعضا بود

اولین دستاورد سیاسی و بین المللی که برگزاری اجلاس برای کشور ما داشت این است که بیش از120کشور جهان در این اجلاس شرکت کردند و به زعم تحلیل گران و کارشناسان سیاسی ، آمریکا یک درصد هم درهدف خود بر عدم شرکت کننده ها موفق نبوده است .
عبدالرضا مصری عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی درخصوص دستاوردهای ایران از برگزاری اجلاس غیر متعهد ها اظهار داشت : برای ارزیابی اجلاس باید به مقدمات اجلاس توجه ویژه کنیم . حدود شش ماه بود که آمریکا و تمام متحدانش علی الظاهر در پی کار شکنی بودند تا این اجلاس در تهران برگزار نشود، ابتدا توان خود را بر عدم شرکت کشورهای غیر متعهد گذاشتند و با رایزنی به دنبال عدم حضور این کشور ها در ایران بودند ،آنها نه تنها خود در راستا فعالیت کردند بلکه هم پیمانانشان در عرصه تلاش کردند .به اعتقاد بنده اولین دستاورد سیاسی و بین المللی که کشور ما داشت این است که بیش از120کشور جهان در این اجلاس شرکت کردند و به زعم تحلیل گران و کارشناسان سیاسی ، آمریکا یک درصد هم درهدف خود بر عدم شرکت کننده ها موفق نبوده است .
وی در ادامه افزود :مسئله دوم که در این اجلاس مورد نظر است ، سطح عزیزان شرکت کننده بود که دراین نشست حضور داشتند، که به لحاظ جهانی سطح بالا و با اعتباری بود که نسبت به اجلاسهای دوره های گذشته اعتبار مضاعفی به اجلاس شانزدهم بخشید. سوم آنکه اشتیاق گروههای علاقمند به ملاقات با سران جمهوری اسلامی ایران از جمله مقام معظم رهبری و دیگر مسوولین کشورما بود که این امر نشانگر آن است که تهدیدهای آمریکا و صهیونیست و کشورهای اروپایی هیچ تاثیری از اراده کشورهای مستقل نداشته است که بعضا شاهد بودیم مسوولین کشورها اذعان داشتند که فرمایش مقام معظم رهبری را دنبال خواهند کرد . به طوری که یکی از میهمانان اظهار کرد که من فرمایش رهبر شما در رابطه با اقتصاد مقاومتی مطالعه کردم . این بدان معناست که جدید ترین مبحث سخنان مقام معظم رهبری ، مورد توجه و پیگیری سایرکشورهای جهان است.
سخنگوی هئیت رئیسه مجلس نهم ادامه داد :مسئله ای دیگر نحوه تشکیل اجلاس بود که خود جای تقدیر دارد .علی رغم آنکه ما تجربه برگزاری یک چنین اجلاسهایی در کشور نداشتیم،اما خوشبختانه مسوولین اجرایی ما به بهترین و شایسته ترین وجه ممکن اجلاس را برگزار کردند . از ورود مهمانان تا خروج آنها از کشورمان به لطف خداوند هیچ مشکلی نداشته اند. مهمترین مسئله و توفیق بزرگی که ما دراجرای این اجلاس مسئله امنیتی آن بود که تمامی نیروهای امنیتی کشور پوشش مناسبی داده بودند به طوری که در طول برگزاری این اجلاس حتی کوچکترین حادثه ای اتفاق نیفتد .
مصری با اشاره به برگزاری نمایشگاه تروردانشمندان هسته ای در حاشیه اجلاس تصریح کرد : به نظر من در حاشیه اجلاس نمایشگاهی را که دررابطه با تروردانشمندان هسته ای گذاشته بودند بسیار جالب بود این نمایشگاه آنقدر تاثیر گذار بود که اگر ما میلیاردها دلار هزینه می کردیم گمان نمی کنم می توانستیم این چنین تروریست جهانی را به سرکردگی آمریکا معرفی به جهانیان کنیم .
وی با اشاره به بیانیه اجلاس تهران خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مهممترین بخش این اجلاس بیانیه پایانی اجلاس بود که به اعتقاد بنده مسیرآینده جنبش عدم تعهد را دچاریک دگرگونی و یک تحول کرد . دراین اجلاس حدود دوسوم ازکشورهای عضوسازمان ملل حضورداشتند که درپایان تمامی این کشورها به داشتن انرژی صلح آمیزهسته ای صحه گذاشتند وتاکید کردند ونهایتا قدرت این اجلاس بالاترازسازمان ملل بود زیرادرسازمان ملل 1+50رای داده شد مبنی برداشتن انرژی صلح آمیزهسته ای حق مسلم کشورهاست درصورتی که دراین اجلاس به طورکلی تمامی شرکت کنندگان اجلاس براین موضوع اتفاق نظرداشتند که این دوسوم رای این اجلاس درمجامع بین الملل ازاعتبارجهانی برخورداراست و درتصمیمات سازمان بین الملل اثرمستقیمی خواهد گذاشت که ،جمهوری اسلامی ایران توانست برگ برنده این مسئله راکسب کند .
مصری نماینده مردم کرمانشاه تصریح کرد : درحقیقت این بیانیه درجهت استقلال تمامی کشورهای عضوجنبش عدم تعهد یک حرکت مثبت وروبه جلویی بود وهمچنین توافقاتی راکه فی مابین این کشورها صورت گرفت به طوری که ساختارسازمان ملل وشورای امنیت پیشنهاد شد که باید تغییرکند وبه سمت دموکراسی شدن سازمان ملل باید حرکت کند .
عضوکمیسیون اجتماعی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بابیان فرافکنی وشایعه پراکنی ازسوی استکبارجهانی مبنی برعدم موفقیت ایران دراین اجلاس به واسطه تبلیغات دروغین اذعان داشت : استکبارجهانی هنگامی که دیدجمهوری اسلامی ایران دراین اجلاس موفقیت های چشمگیری رابه دست آورد، هم اکنون قصد دارد تا با فرافکنی وشایعه پروری این اجلاس رادرافکارعمومی ناموفق وبی اثرجلوه نماید به طوری که 48 ساعت پس ازپایان شانزدهمین اجلاس با تشکیل اتاق فکری شروع به تخریب این اجلاس ودستاوردهای آن توسط رسانه های وابسته کردند وبا پرداختن به حواشی این اجلاس وتحریف برخی ازاظهارات مسئولین وشرکت کنندگان ،سعی بربه دست گرفتن افکارعمومی جهان داشتند  که این مسئله نشانگرآن است که این اجلاس تاثیرجهانی خودرا برافکارجهانی گذاشته است به نظرمن این اجلاس یک نقطه عطفی را بین کشورماوتمام کشورهای عضواین جنبش به وجودآورده است که انشاالله شاهد تغییرات عمده ای دراین امرخواهیم بود .   

https://shoma-weekly.ir/0AFZ4c