سیاسی

به مذاکرات هسته‌ای خوشبین نیستم مذاکرات قابل تمدید نیست

حمید‌رضا ترقی درباره این دور از مذاکرات هسته‌ای گفت: توافقنامه طبیعتاً باید طبق نظر مقام معظم رهبری پیش رود و توافقی خارج از آن نه مورد قبول مجلس است و نه مردم. بنابراین اگر توافقی هم خارج از این چارچوب صورت گیرد، پشتوانه عملی ندارد.
حمید‌رضا ترقی، عضو حزب مؤتلفه اسلامی، با حضور در غرفه پایگاه خبری فرجام در بیستمین نمایشگاه مطبوعات افزود: آنچه مسلم است باید تمام آن چارچوب و خطوط قرمزی که رهبری تعیین کردند؛ به‌صورت مکتوب محقق شود و برای دو طرف قابل قبول باشد؛ در غیر این صورت نتیجه برای ملت و مجلس و رهبری قابل پذیرش نیست.

این فعال رسانه اضافه کرد: به اندازه‌ای که دولت به این مذاکرات خوش‌بین است، من نیستم. در هرحال انگیزه اصلی در هر دو دولت وجود دارد که متأسفانه هر دو طرف سرنوشت خود را به این مذاکرات گره زده‌اند.

ترقی تأکید کرد: انگیزه در دو طرف برای به‌نتیجه‌رسیدن بسیار زیاد است؛ اما اینکه واقعاً بتوانند چارچوب را حفظ کنند و به توافق برسند، خیلی سخت است.

وی در ادامه گفت: دو چالش اصلی وجود دارد: لغو کامل تحریم‌ها و میزان و حجم تولید اورانیوم غنی‌شده و نگهداری آن در ایران که این دو تقریباً محل اختلاف بسیار زیادی با آمریکایی‌هاست.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: فاصلۀ خواست ما با آن‌ها زیاد است. آن‌ها می‌گویند نباید از 4000 سانتریفیوژ بیشتر داشته باشیم؛ در حالی‌که نمی‌توان به چنین چیزی پایبند بود.

عضو حزب مؤتلفه گفت: معتقدیم که باید حداقل ظرف مدت 8 سال 190 هزار سو از این سانتریفیوژ ها تولید کنیم و لازمه این موضوع استفاده از نسل جدید سانتریفیوژهاست و نسل جدید آن نیز چند برابر مقداری است که آن‌ها می خواهند.

حمید‌رضا ترقی درخصوص مذاکرات افزود: اگر تا 3 آذر مذاکرات به نتیجه نرسد؛ به نظر دیگر قابل تمدید نیست.

وی تأکید کرد: طرف غربی از طولانی‌کردن مذاکرات استقبال می‌کند و در همین حالت فشار کمتری از درون کشورشان به آنان وارد می شود؛ بنابراین از نظر آن‌ها تداوم وضع موجود و بلاتکلیفی به نفع آنان بوده؛ درحالی‌که به ضرر ماست.

این عضو حزب مؤتلفه با اشاره به نامه اوباما به مقام معظم رهبری گفت: اوباما در شرایطی است که احساس‌ می‌کند بدون حضور ایران نمی‌تواند مشکلات منطقه را حل کند.

ترقی با تأکید بر نقش عمان در این دوره از مذاکرات هسته‌ای افزود: انتخاب عمان توافقی بود. عمان تا به حال چندین بار نقش میانجی را ایفا کرده است. نقش عمان بیشتر برای ایران مفید است و قطعاً این مذاکرات در اروپا خیلی مناسب نبود.

وی گفت: اصولگرایان در چند دورۀ انتخابات مجلس مشکلی نداشتند؛ اما در انتخابات ریاست‌جمهوری همیشه این مشکل وجود داشته و توافق روی یک نفر کار سختی است.

سردبیر روزنامه شما تأکید کرد: اصولگرایان هیچوقت در انتخابات مجلس اختلاف نداشتند و همیشه توافق و ائتلاف حداکثری بوده است. در مجموع در انتخاتبات هفتم و هشتم و نهم اکثریت مجلس به اصولگرایان رسید.

ترقی افزود: دلیلی ندارد اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم به توافق نرسند. این توافق ساده‌تر از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری امکان‌پذیر است.

عضو حزب مؤتلفه خاطر نشان کرد: بعد از فوت آقای مهدوی کنی چتر مرکبی به وجود خواهد آمد و کسانی هدایت‌کننده آن هستند که در واقع بتوانند زمینه جذب همه اصولگرایان را داشته باشند.

او افزود: ممکن است آقای مصباح هم به جامعتین وارد شده و آقای حداد عادل هم به‌عنوان ظرفیت اضافه شود؛ اما این ظرفیت، ظرفیت جمع‌گرایی است.

حمید‌رضا ترقی در خاتمه گفت: مؤتلفه همیشه تلاش کرده است تا جای ممکن زمینه وحدت و همگرایی را بین همه اصولگرایان فراهم کند و بر این اعتقاد است که بدون وحدت و همگرایی، اصولگرایان توفیقی در انتخابات نخواهند داشت و مؤتلفه حاضر است خود را فدا کند تا این وحدت صورت بگیرد.

https://shoma-weekly.ir/2fk2cC