سیاسی

به دنبال تشکیل باشگاه احزاب اصولگرا هستیم

به دلیل تک روی‌هایی که در دوره اصلاحات شکل گرفت خانه احزاب از هم پاشیده شد.
دکتر حسن غفوری فرد در باره تاریخچه خانه احزاب گفت: در دولت اصلاحات هنگامی که موسوی لاری وزیر کشور بود تنش ها بین گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا زیاد بود. در آن زمان یک روزنامه یا حزب مطلبی می گفت ودیگری در همان ارگان یا به شکل دیگر درصدد پاسخ‌دهی بر می آمد. این مسائل موجب شد تا تصمیم بگیرند که مشکلات واعتراضات خود را رو در رو و در خانه یا باشگاه در فضای دوستانه عنوان کرده و پاسخ گروه‌های مخالف هم بشنوند به همین علت وی از احزاب و گروه‌ها دعوت کرد.
وی افزود: در کل یک گروه 20 تا 30 نفره بودیم که چندین جلسه در وزارت کشور داشتیم بعد از آن قرار شد تشکل یا گروهی به نام بنگاه احزاب یا خانه احزاب ایجاد کنیم. در آن زمان چند نفر مسئول شدند تا اساسنامه تهیه کنند. این اساسنامه به نام خانه احزاب تهیه شد و بعد از آن بود که از حدود 10 حزب دعوت شد.
غفوری فرد که از اعضای شورای مرکزی دوره‌های مختلف خانه احزاب بود در باره کارکرد این خانه گفت: معمولاً تصمیماتی که گرفته می شد عمدتا به مرحله اجرا در می‌آوردند. با تشکیل این خانه تنش تا حدود بسیار زیادی کاهش یافت. نکته جالب اینکه درست همزمان با تشکیل خانه احزاب در ایران کنفرانس احزاب آسیایی هم شکل گرفت که در آن زمان ICAP  نام داشت من اولین نفری بودم که از ایران در کنگره آن شرکت کردم و عضو شورای مرکزی آنجا نیز شدم.
وی ادامه داد: به دلیل تک روی‌هایی که در دوره اصلاحات شکل گرفت خانه احزاب از هم پاشیده شد.
وی تصریح کرد: خانه احزاب در دور اول بسیار خوب عمل کرد. در دور دوم یعنی زمانی که من ریاست آن خانه را به عهده گرفتم منشور وفاق را تنظیم کردم و به امضای 120 تشکل رساندیم. منشور وفاق کار بسیار بزرگی بود که انجام شد. در دور سوم با شروع اختلافات دیگر امکان همکاری وجود نداشت.
غفوری فردر بخش دیگری از این گفت و گو که با روزنامه فرهنگ آشتی انجام شده است، خبر داد:  ما در حال حاضر به دنبال تشکیل یک باشگاه احزاب هستیم من شخصا به دبیر کل حزب موتلفه اسلامی پیشنهادی دادم و با آقای ترقی مسئول بین الملل این حزب نیز صحبت هایی را انجام دادیم مبنی بر تشکیل این باشگاه با استفاده از تجربه ای که من از خانه احزاب داشتم این بار باشگاهی را باحضور احزاب اصولگرا پیشنهاد کردم که منشوری نوشته شود مبنی بر همکاری این احزاب.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا می توان این پیشنهاد را مطرح کرد که احزاب اصولگرا یک باشگاه احزاب داشته باشند و احزاب اصلاح طلب نیز باشگاه دیگری داشته باشند و در نهایت سران این دو باشگاه افرادی را معرفی کنند که این افراد یا به صورت شورای مرکزی یا به صورت یک هیات مرکزی مشغول به فعالیت شوند گفت: این پیشنهاد خوبی است. عرض من این است که ما بتوانیم این احزاب را تشکیل دهیم و خود این مساله‌ای باشد برای تشکیل باشگاه احزاب اصلاح‌طلبان. مسلماً اگر در بین اصولگرایان چنین باشگاهی تشکیل شود خود اصلاح طلبان برای تشکیل چنین باشگاهی تشویق خواهند شد. همچنین بعدار تشکیل این باشگاه از احزابی هم که نزدیک به اصولگرایان هستند و یا از احزاب مستقل هم دعوت خواهیم کرد که کم کم به همان خانه احزاب برسیم.
غفوری فرد همچنین از پیشنهاد رتبه بندی احزاب در خانه احزاب خبر داد


https://shoma-weekly.ir/WNPvRx