سیاسی

به خاطر ضعف ایمان از شعار «مرگ بر امریکا» هراس دارند

اینها بعضی موضع‌گیری‌های ضعیفی را که از بعضی از مسئولین ما دیدند و برخی از عزل و نصب‌های افرادی که در گذشته در مقابل نظام بودند و حالا در گوشه و کنار مشغول کار شده‌اند، به خیال خودشان چراغ سبزی فرض کردند و یک مقدار طمعشان زیادتر شد و حال آن که اشتباه می‌کنند. در اینجا نظام در اختیار رهبر هوشیار و بیداری است و کسی نمی‌تواند راه انقلاب را به این سادگی عوض کند.

زین العابدین امیری – هرسال با که تر و با عضمت تر از سال قبل برگزار می شود. راهپیمایی 22 بهمن که امسال هم سر افرازانه تر از سال های قبل برگزار شد بازهم چشم مردم جهان را به تعجب گشود. تعجبی که رسانه های غربی از به زبان آوردنش ابایی نداشتند. ا زشعارهای پررنگ مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل گفتند و ازصحبت های روحانی که انتظارات آنهارا ب آورده نکرد. با فضل الله فرخ از اعضای حزب مؤتلفه در این زمینه گفتگو کرده ایم.

***

امسال شاهد بودیم مردم بسیار گسترده در راهپیمایی حضور یافتند. به نظر شما تأثیر این راهپیمایی در واکنش امریکا چه خواهد بود؟ آیا امریکا را عصبانیتر خواهد کرد یا لحن آن ها را تغییر خواهد داد؟

همان طور که فرمودید، بحمدالله سال به سال میبینیم هر چه میگذرد، بهجای این که مردم سرد شوند و کوتاه بیایند، گستردهتر از گذشته شرکت میکنند. امسال حضور مردم گسترده بود و اگر به شعارها دقت میکردید، شعارها دو برجستگی مهم داشت؛ یکی اطاعت از رهبری و علاقه و عشق به رهبری و دیگری نفرت از امریکا و جواب روی میز بودن گزینهها که اکثر مردم شعارشان همین بود و در مصاحبهها هم اقشار مختلف مردم در مقابل آن واکنش نشان میدادند. اگر یک مقدار بخواهند سیاست صحیحی داشته باشند و عاقلانه برخورد کنند، باید بفهمند و ملت ایران را بشناسند و در رفتار و لحنشان تغییراتی ایجاد کنند. خیال نکنند حالا که دولت و وضع عوض شده برایشان موقعیتی ایجاد شده است. این طور نیست و رهبر محکم سر جای خودش ایستاده است و مردم محکم پشت سر رهبری ایستادهاند. با تغییر بعضی افراد چیزی عوض نمیشود. پشت اصول انقلاب که امام برای ما ترسیم کرده است ایستادهایم و هیچ تغییری ایجاد نمیشود. امیدواریم امریکا مردم را بشناسد. متأسفانه اینها ـشاید از احمقی و بیسیاستیشان باشدـ هنوز نمیدانند با ملتی که موضع و رفتارش معلوم است، چگونه برخورد کنند. بالاخره مسئلهشان انرژی هستهای یا این و آن نیست، اینها با اسلام مخالفاند و الان در کل منطقه و جهان یک حرکت اسلامخواهی شروع شده است. اینها به وحشت افتادهاند و از طرفی کینه اینها با ما سطحی نیست و عمیق است. چرا؟ چون یک روز در این مملکت حاکم و همه کاره بودند. انقلاب ما و انقلاب امام فقط شاه را بیرون نکرد، امریکا را هم بیرون و در منطقه منزوی و رسوا کرد. قبل از انقلاب وقتی کسی میخواست بگوید «مرگ بر امریکا»، تن بعضی سیاستمدارها میلرزید و میگفتند نگویید، ولی ما کاری کردیم که شعار «مرگ بر امریکا» جهانی شده است و این شعار فقط در کشور ما نیست، امروز در تمام منطقه «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسرائیل» شعار همه شده است. به همین دلیل اینها کینه عمیقی دارند، باید متوجه این نکته باشیم، مخصوصاً مسئولان ما از مردم و رهبری عقب نمانند و بدانند خدا میفرماید: «وَ لَن تَرْضَى عَنکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»(1) اینها هرگز از ما راضی نمیشوند، مگر این که ما تابع آنها شویم. حتی میبینیم کشورهایی که تابع آنها هستند، به آنها هم خوبی و خدمت نمیکنند و خیانت میکنند.

آمریکایی ها در عمل چه واکنشی نشان خواهند داد؟

اگر روی همین بیعقلی، بیخردی و بیسیاستیشان عمل کنند، عکسالعملشان شدیدتر خواهد شد.

امسال عدهای هم داخل و هم خارج از ایران انتظار داشتند شعار «مرگ بر امریکا» حذف شود و وجود نداشته باشد. خبرگزاریهای خارجی بازتاب وسیعی داشتند که همچنان شعار «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر اسرائیل» در راهپیماییهای ایران داده میشود. به شکلی که گویا این امریکا دیگر شایسته مرگ نیست.

امریکا عوض نشده و امریکا همان جنایتکار و استعمارگر و کسی است که پشت خونریزیها و قتلعامهای فراوانی است که در منطقه انجام میشود و تمام اینها به دست امریکاست. این ناامنیای که در منطقه به وجود آمده است، وضعی که مسلمانها در مصر، افغانستان، عراق، سوریه و همه جا دارند، توطئه امریکا و اسرائیل است و روز به روز جنایتشان افزونتر میشود. چگونه میشود آنها جنایتشان افزون شود و «مرگ بر امریکا»ی ما کمرنگ؟ یک وقت دیدیم جنایتهای آنها کمرنگ شد، کوتاه و سر عقل آمدند، ممکن است «مرگ بر امریکا» کمرنگ شود، ولی وقتی روز به روز جنایتشان پررنگتر میشود، یقیناً «مرگ بر امریکا» باید پررنگتر شود. این تولّی و تبرّایی که در اسلام داریم، همین است که دشمن را باید خوب بشناسیم و شعار را باید خوب انتخاب کنیم و مردممان هم از زمان امام(ره) که پشت سر ایشان حرکت کردهاند تا امروز که پشت سر مقام معظم رهبری حرکت میکنند واقعاً از اول انقلاب تا به حال هر شعاری که دادهاند، شعار درست، صحیح و از روی بصیرت بوده است؛ لذا شعار «مرگ بر امریکا» کمرنگ نخواهد شد، گو این که رهبر معظم انقلاب فرمودهاند عدهای در داخل میخواهند دشمنی با امریکا را کمرنگ کنند. این درست است بعضیها چنین رفتاری دارند و چنین برخوردهایی را میکنند و چنین توقعاتی دارند. اول انقلاب عدهای از سیاستمدارها و ملیگراها از شعار «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر شاه» هراس داشتند و میگفتند نگویید. از همان زمان عدهای بودهاند که به خاطر ضعف ایمانشان امریکا در برابرشان هیولای بزرگی بود و از قدرتش میترسیدند و حال آن که علیبن ابیطالب(ع) در خطبه متقین در نهجالبلاغه میفرماید: «عظم الخالق فى اعینهم فصغر مادون ذلک فى انفسهم» کسانی که اهل ایمان و تقوا هستند، فقط خدا در نظرشان بزرگ است و این ابرقدرتهای پوشالی در نظر مؤمنین و متقین هیچی نیستند.

امسال شاهد بودیم در راهپیمایی خشم نسبت به امریکا افزونتر شده بود. علتش چیست و تفاوت امسال با سالهای گذشته چه بود؟

علتش این است که لحنشان بدتر شده بود و در چند هفته اخیر توهینها و تحقیرهایی نسبت به ملت ایران کردهاند که واقعاً سابقه نداشت و گستاخ شدند و همان طور که رهبر انقلاب فرمودند اگر ما یک قدم جلو برویم، آنها ده قدم جلو میآیند، یک مقدار که مسئولینمان به اینها انعطاف نشان دادند، اینها جری شدند و بدترین حملهها و جسارتها را به ملت ایران کردند و ملت ایران هم متقابلاً موضعش را به اینها نشان داد.

آیا این همایش عظیم که مردم به پا کردند، برای مسئولین داخلی کشور و مذاکرهکنندگانمان پیامی داشت؟

اگر واقعاً گوش شنوا و چشم بینا و بصیرت داشته باشند، باید ببینند که رهبر و مردم چه میخواهند و راهی غیر از این انتخاب نکنند، چون هر کس تا حالا هر راهی غیر از راه رهبری و مردم انتخاب کرده، آخرش به انزوا کشیده شده و از نظر مردم به دور انداخته شده است؛ لذا اینها باید چشم و گوششان را باز کنند و از رهبری و مردم عقب نمانند.

بیبیسی گفته بود سخنان روحانی در راهپیمایی ادامه گفتمان مرسوم مقامات ایران بود. چرا آنها انتظار دیگری از آقای روحانی داشتند؟

اینها بعضی موضعگیریهای ضعیفی را که از بعضی از مسئولین ما دیدند و برخی از عزل و نصبهای افرادی که در گذشته در مقابل نظام بودند و حالا در گوشه و کنار مشغول کار شدهاند، به خیال خودشان چراغ سبزی فرض کردند و یک مقدار طمعشان زیادتر شد و حال آن که اشتباه میکنند. در اینجا نظام در اختیار رهبر هوشیار و بیداری است و کسی نمیتواند راه انقلاب را به این سادگی عوض کند.

پینوشت:

(1) قرآن کریم، سوره بقره، آیه 12.

https://shoma-weekly.ir/ZIqVez