بین الملل

به بهانه آزمایش هسته ای کره شمالی پرخاشگری تا دیپلماسی هسته ای

تاریخ مصرف چنین تحریم هایی یا به قول کره ای ها خصومت وقیحانه ایالات متحده به زودی پایان می یابد و بعد از آن این ایران است که به خاطر دست یافتن به حق مسلم خود از راهی معقول و منطقی صاحب وجاهت خاصی در عرصه بین الملل خواهد بود
احمد جان نثاری – روز گذشته ایستگاه‌های زلزله شناسی در ایالات متحده و شماری از کشورهای منطقه، وقوع لرزشی به شدت ۹/۴ در مقیاس ریشتر را ثبت و مرکز آن را نزدیک محل انجام آزمایش‌های اتمی کره شمالی گزارش کردند.
ساعاتی بعد از انتشار گزارش ایستگاه‌های زلزله‏شناسی، خبر آزمایش اتمی از خبرگزاری‏ رسمی کره شمالی منتشر شد تا رسانه‌های جهان سومین نوع از این آزمایش از سال ٢٠٠٦ میلادی به بعد  را به عنوان تیتر یک خود برگزینند.
وزارت امور خارجه کره شمالی، روز گذشته با انتشار بیانیه‏ای اعلام کرد که آزمایش هسته‏ای این کشور تنها گام «اول» است و اگر تحریم‌های شدیدتر علیه کره شمالی اعمال شود، پیونگ یانگ اقداماتی شدیدتر انجام خواهد داد.
پیونگ یانگ هشدار داد که در صورتی که امریکا با ادامه خصومت‏ها علیه کره شمالی، وضعیت را پیچیده‏تر کند پیونگ یانگ هیچ چاره‌ای جز برداشتن گام‏های قوی‌تر دوم یا سوم نخواهد داشت. گزارش‌های وزارت دفاع کره جنوبی حکایت از این دارد که آزمایش سوم کره شمالی، بمبی سبک‌تر و کوچک‌تر اما با قدرت بسیار بیشتر معادل شش تا هفت کیلو تن را تأیید می‏کرد که البته هنوز در مقایسه با بمب اتمی۲۰ کیلوتنی که امریکا در اواخر جنگ جهانی دوم بر سر مردم هیروشیما و ناکازاکی ریخت، بمبی اولیه به نظر می‏رسد.
اما این آزمایش کافی بود تا موج دیگری از ابراز نگرانی‌ها و محکومیت‌ها از سوی غرب و متحدانش در منطقه شرق دور به راه بیفتد.
با اینکه رسانه‌های کره شمالی که هدف از انجام آزمایش اتمی روز سه شنبه را مقابله با خصومت وقیحانه ایالات متحده علیه حق مسلم جمهوری دموکراتیک خلق کره در پرتاب مسالمت‌آمیز موشک حامل ماهواره به فضا در ماه دسامبر سال گذشته اعلام کردند، اما چین و روسیه نیز به رغم روابط نسبتاً نزدیک با پیونگ‏یانگ در ظاهر به محکومیت اقدام اخیر پرداختند.
وزارت خارجه روسیه با صدور اطلاعیه‌ای ضمن محکوم کردن اینگونه اقدامات کره شمالی‏، آن را در کنار اقدام قبلی آن کشور در پرتاب موشک بالستیک حامل ماهواره، ناقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد.
با این حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، روسیه امیدوار است آزمایش‌های هسته‌ای پیونگ یانگ به بهانه‌ای برای فعالیت‌های نظامی در منطقه تبدیل نشود.
پکن هم با آزمایش هسته‌ای کره شمالی مخالفت کرد و از متحد خود خواست به تعهدات خود پایبند باشد و از هرگونه اقدامی که باعث بدتر شدن اوضاع شبه جزیره کره می‌شود، خودداری کند. وزارت خارجه چین در بیانیه‏ای اعلام کرد، این موضع قاطع چین برای تحقق بخشیدن به شبه جزیره عاری از تسلیحات هسته‌ای و جلوگیری از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای و حفظ صلح و ثبات در شمال شرق آسیاست.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا، با حضور در جلسه کنگره ضمن ارائه گزارش سالانه خود بر حسب انتظاری که ‏از سیاست خارجی امریکا وجود دارد، آزمایش اخیر کره شمالی را محکوم کرد.
پیش از سخنرانی اوباما، کاخ سفید در بیانیه‏ای در محکومیت سومین آزمایش هسته‏ای کره شمالی، این اقدام را که پس از آزمایش موشکی بالستیک در ۱۲ دسامبر انجام شد، بسیار تحریک‌آمیز خواند.
کاخ سفید همچنین آزمایش هسته‏ای کره شمالی را نقض تعهدات کره شمالی در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و مذاکرات شش‌جانبه خواند.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‏ای، آزمایش اتمی کره شمالی را نقض آشکار و جدی مصوبات شورای امنیت خواند.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت دولت تهران آزمایش اتمی کره شمالی را تائید نمی‌کند؛ زیرا ایران خواستار خلع سلاح بین‌المللی است.
عربستان، بحرین، آفریقای جنوبی، فیلیپین، استرالیا، هند، آلمان، فرانسه و بسیاری دیگر از کشورها این آزمایش اتمی را محکوم کردند.
آزمایش روز سه شنبه اولین آزمایش در نوع خود از زمان آغاز زمامداری کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی بود که امیدها برای مصالحه او با آمریکا به واسطه جوانی و تحصیلاتی که در غرب داشت را نا امید کرد و این آزمایش به همراه پرتاب موفقیت‏آمیز دو ماه پیش ماهواره به فضا را می‏توان سیگنال قدرتمند کیم جونگ اون برای به هم زدن همه محاسبات کارشناسانی دانست.
شیوه کشورها در پیگیری برنامه هسته ای متفاوت است، کشوری مانند لیبی تمام برنامه های هسته ای خود را متوقف و در برابر فشارهای غرب کوتاه می آید، کشوری مانند پاکستان با حمایت برخی قدرتها و زد و بندهای سیاسی در منطقه برنامه خود را پیگیری می کند، کشوری مانند رژیم اشغالگر قدس با اتکا به آمریکا و قدرت نظامی منطقه ای و با زورگویی برنامه هسته ای خود را به پیش و هر روز کلاهک های هسته ای خود را افزایش می دهد و کشوری مانند کره شمالی هم با روشی شبیه پاکستان البته با کمی تغییر در نوع حمایت قدرتهای بزرگ در حال دستیابی به فناوری نوین هسته ای هستند.
به راستی دستیابی به فناوری هسته ای و شیوه پیگیری آن باید چگونه باشد، روش ایران اسلامی در این برنامه جدای از اینکه ایران برنامه ای برای دستیابی به بمب هسته ای مانند اکثر این کشورها ندارد با آنها متفاوت است. دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری هسته ای در اوج عزت و اقتدار ملی و کاملا بومی است، ایران برای پیشرفت در این مسیر نه حاضر به دادن باج های سیاسی کلان به قدرتهایی مانند روسیه و چین شد و نه در برابر زیاده خواهی های غرب کوتاه آمد و در آینده ای نزدیک به الگویی بی بدیل برای رسیدن به پیشرفتهایی از این قبیل در منطقه تبدیل خواهد شد.
برنامه ای که حدود یک دهه است کشور را در شرایط سخت اقتصادی قرار داده و بهانه تحریم های اقتصادی و فشارهای سیاسی از سوی غرب به ایران شده است، اما باید دید این تحریم و فشار تا چه زمانی و به چه صورتی ادامه خواهد داشت، حقیقت این است که تاریخ مصرف چنین تحریم هایی یا به قول کره ای ها خصومت وقیحانه ایالات متحده به زودی پایان می یابد و بعد از آن این ایران است که به خاطر دست یافتن به حق مسلم خود از راهی معقول و منطقی صاحب وجاهت خاصی در عرصه بین الملل خواهد بود چرا که در راه رسیدن به حق خود نه پرخاشگری کرده و نه کوتاه آمده بلکه اخلاق مدارانه و حول محور دیپلماسی بوده است و تمام تلاش و کوشش خود را کرده است تا از راه دیپلماتیک به حق مسلم خود دست پیدا کند.


https://shoma-weekly.ir/qHfuJz