سیاسی

بهشتی گفت اگر برای خدا کار کنیم خود مدافع ما خواهد بود

زمانی که به مرحوم شهید بهشتی خیلی تهاجم می کردند استاد پروش به ایشان گفتند که آقای بهشتی شما این همه بلندگو در اختیارتان است، چرا از خودتان دفاع نمی کنید. شهید بهشتی گفتند آقای پرورش شما می گوید که من با استفاده از امکانات بیت المال از خودم دفاع شخصی بکنم. اینها متعلق به بیت المال است. مرحوم پرورش در پاسخ گفتند این تهاجم ها و دعواها فقط به شخص شما صورت نمی گیرد بلکه این تهاجم ها بهشتی را که متعلق به نظام، مردم و انقلاب است هدف گرفته و شما می توانید دفاع کنید. اما شهید بهشتی گفتند که ما اجازه استفاده از بیت المال برای امور شخصی خود را نداریم. ما باید حرکت کنیم، اگر بر اساس ایمان حرکت کنیم خداوند حامی و مدافع ما در این راه هست.
اشاره:استاد مرحوم سید اکبر پرورش، معلمی فرهیخته، مجاهدی نستوه و یکی از مدافعان حقیقی حریم ولایت بود که نخ تسبیح مبارزات انقلابی در اصفهان به شمار میآمد. تجلیل از این استاد تجلیل از یک نسل فرهنگی و مبارز است. مرحوم پرورش از جمله نیروهایی بود که بنا به فرمایش امام (ره) انقلاب را برای خود نمی‌خواست بلکه همه وجود خود را برای انقلاب می‌خواست. درگذشت این معلم گرانقدر سبب شد تا در گفتگو با یکی از همرزمانش به برخی از ابعاد شخصیتی وی بپردازیم. در ادامه گفتگوی ما با دکتر اسد الله بادامچیان یکی از مبارزان انقلابی و از چهرههای مطرح سیاسی از نظرتان میگذرد.

کمی از سجایای اخلاقی و ابعاد شخصیتی مرحوم پرورش برای ما بگویید.

مرحوم پرورش یک عارف وارسته بود. در مبارزات انقلابی همواره سعی داشت به مبانی اخلاق اسلامی کاملاً متعهد باشد و در بخشهای مختلفی که ایشان حضور داشتند این رویکرد اخلاقی را رعایت میکردند. آن مرحوم مردی آرام و ساده زیست بود و در تهران اجاره نشین بود. ایشان در بیشتر مسئولیتهایی که داشت با خضوع و تعهد کاری وظایف محوله را به خوبی و به نحو احسن انجام میداد. استاد پرورش نسبت به مصرف بیتالمال حساسیت خاصی داشتند. به پست و مقام اصلا اهمیت نمیدادند و در برخود با دیگران احترام و حسن ادب را رعایت میکردند. در شورای مرکزی حزب موتلفه کامل به اخلاق اسلامی مقید بودند. معنویت خاصی در وجود ایشان نهفته بود و همیشه به خدای بزرگ در کارها توسل میجست و همه چیز را در کارهایش از الطاف خداوند میدانست. با وجود اینکه ایشان هفتهای چند بار دیالیز میشدند اما هیچ موقع بنده مشاهده نکردم که در امور محوله یا مسئولیتهایشان کوتاهی کنند. در کل مرحوم پرورش فردی متدین، بااخلاق، ساده زیست و با خدا بودند.

آیا شما خاطره خاصی را از مرحوم پرورش در ذهن دارید که برای ما بیان کنید؟

یکی از خاطرات بنده در رابطه با شهید بهشتی و ایشان است. زمانی که به مرحوم شهید بهشتی خیلی تهاجم میکردند استاد پروش به ایشان گفتند که آقای بهشتی شما این همه بلندگو در اختیارتان است، چرا از خودتان دفاع نمیکنید. شهید بهشتی گفتند آقای پرورش شما میگوید که من با استفاده از امکانات بیتالمال از خودم دفاع شخصی بکنم. اینها متعلق به بیتالمال است. مرحوم پرورش در پاسخ گفتند این تهاجمها و دعواها فقط به شخص شما صورت نمیگیرد بلکه این تهاجمها بهشتی را که متعلق به نظام، مردم و انقلاب است هدف گرفته و شما میتوانید دفاع کنید. اما شهید بهشتی گفتند که ما اجازه استفاده از بیتالمال برای امور شخصی خود را نداریم. ما باید حرکت کنیم، اگر بر اساس ایمان حرکت کنیم خداوند حامی و مدافع ما در این راه هست.

منبع:آدینه

https://shoma-weekly.ir/XZ1duZ