بین الملل

بلوف‌های سعودی مانده در باتلاق یمن کارکرد داخلی دارد

عربستان در باتلاق سوریه و یمن و جاهای دیگر مانده است. شاید دوست داشته باشند حوادثی را کلید بزنند، ولی چون نمی‌توانند تداومش ببخشند اصلاً کلیدش نمی‌زنند، زیرا می‌دانند در اتاق شیشه‌ای نشسته‌اند.
«حسین همدانی» که در حج خونین سال 66 از نزدیک شاهد کشتار برائت جویان از آمریکا بوده است، استقرار ماشین زرهی در کنار خانه خدا و هیاهوی سعودی‌ها را متفاوت تحلیل می‌کند و وضعیت امروز عربستان را غیرقابل مقایسه با آن زمان می داند. با این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره شایعات درباره حج امسال به گفتگو نشسته‌ایم:

عربستان با ترس از واکنش جهان اسلام به کودک‌کشی یمن چنگ و دندان نشان داده و هشدار برخورد خونین با هر تجمعی را داده است. اما برخی معتقدند با حادثه سقوط جرثقیل به نظر می رسد عربستان بسیار منفعل است و برخی با اشاره به بازگشت طیف سیدری‌ها که کشتار سال 66 را راه انداختند، معتقدند آنها به افکار عمومی فکر نمی‌کنند. تحلیل شما چیست؟

عربستان در حد یک بلوف چنین حرفی زده است. این کشور الان درگیر خیلی از مسائل داخلی است، یکی قیمت نفت که اقتصاد عربستان وابسته به نفت است. دیگری ناآرامی‌های شرق عربستان در مناطق شیعه‌نشین که مسائل و اختلافات درون حکومتی عربستان است. دیگری موضوع توافق هسته‌ای ایران که عربستان ضررکننده اصلی حتی تا به اینجاست. چه برجام در ایران یا امریکا تصویب شود یا نشود، آنها بازنده ماجرا هستند، چون مثلث اسرائیل، عربستان سعودی و امریکا به دنبال ایران‌هراسی بودند که ایران موجود خطرناکی است و همه باید از او فاصله بگیرند. با حرکات و اقداماتی که انجام گرفته، پوچ بودن این تحلیل ثابت شده است.

دیگر اینکه سوریه چالش بزرگی برای عربستان هست که به سرنگونی بشار اسد فکر می‌کرد، ولی محقق نشده است. دخالت عربستان در بحرین نتوانست به‌کلی این اتفاقات را کنترل کند. بنابراین الان عربستان خیلی گرفتار است. نسل جوانی که سر کار آمده است، رشد جمعیت موجود به همراه ناآرامی‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی، درک دگم و یک طرفه‌شان از مذهب که الان نسل جوان با آنها همخوانی ندارد. چالش‌های پیش روی عربستان است. لذا گفته عربستان در حد بلوف و جنگ روانی است. به نظر می‌رسد عربستان توانایی برخورد این‌گونه را ندارد و به خصوص که ایران هم سالها است برنامه‌ای برای برگزاری مراسم برائت از مشرکین در خیابان‌ها ندارد. یک دهه و نیم دو دهه هست که برائت از مشرکین را در صحرای عرفات و زیر چادر برگزار می‌کنیم.

هدفشان از هجمه به ایران چیست؟

تبلیغات برای ایران هراسی است. مثل اتهامی که به ایران زده می‌شود که می‌خواهد سلاح اتمی بسازد. برائت از مشرکین در صحرای عرفات طبق معمول سال‌های قبل انجام می‌گیرد و عربستان هم نمی‌تواند جلویش را بگیرد و جرئت این کار را ندارد. الان مراسم دعای کمیل برگزار شده است و مراسم برائت هم برگزار می‌شود. این کشور خیلی تمایل دارد بتواند با قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به نوعی کنار بیاید. این بلوف‌ها کار روانی و تبلیغاتی است و بیشتر برایشان جنبه سیاسی و کاربرد داخلی دارد.

ارزیابی شما از قدرت عربستان در دوره جدید چیست؟

عربستان در باتلاق یمن گیر کرده است. پنج ماه و نیم جنگ هوایی بوده است که باید در خدمت جنگ زمینی باشد. اگر عملیات جنگ زمینی انجام بگیرد تلفات بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت. مصر همراهی نکرد. امارات اعلام عقب نشینی کرد. علتش چه بود؟ علتش باتلاق بزرگ یمن برای عربستان است، مثل باتلاقی که ویتنام برای امریکا شد. اصلاً دوره این نوع لشکرکشی‌ها و اشغال‌گری‌ها به پایان رسیده است. مقام معظم رهبری هم فرمودند تاریخ مصرف این نوع نگرش و رجزخوانی‌ها به پایان رسیده است. خود ابرقدرت‌ها هم نمی‌توانند این کارها را بکنند. حداقل روش‌های نوین‌تری وجود دارد و لشکرکشی و جنگ کهنه و باطل شده‌اند. عربستان در باتلاق سوریه و یمن و جاهای دیگر مانده است. شاید دوست داشته باشند حوادثی را کلید بزنند، ولی چون نمی‌توانند تداومش ببخشند اصلاً کلیدش نمی‌زنند، زیرا می‌دانند در اتاق شیشه‌ای نشسته‌اند.

https://shoma-weekly.ir/0YmYel