سیاسی

بشرط کسب مقبولیت مردمی گزینه اصلح هستم

بنده ملاک انتخاب اصلح را در سه مولفه مشروعیت، مقبولیت و محبوبیت خلاصه می‌کنم که در این راستا در مشروعیت و توانایی خودم برای اداره کشور شکی ندارم اما اینکه چقدر مقبولیت دارم بستگی به مردم دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، "یحیی آل‌اسحاق" کاندیدای انتخاباتی حزب موتلفه اسلامی و عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایی در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران به بیان مواضع خود در قبال انتخابات ریاست‌جمهوری و مسائل روز پرداخت.
مشروح گفتگو باشگاه خبرنگاران با  یحیی آل‌اسحاق به شرح زیر است:

باشگاه خبرنگاران: حضور نامزدهای متعدد از سوی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشرو  را چگونه ارزیابی می‌کنید/ آیا این موضوع را موجب ضربه زدن به این جریان نمی‌دانید؟
 یحیی آل‌اسحاق: حضور متعدد چهره‌های اصولگرا در انتخابات آینده اگرچه در ظاهر یک تشتت محسوب می‌شود اما در کل نمره منفی ندارد و تنها موضوعی که برای اصولگریان مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد این است که این رویه تا آخر ادامه نداشته باشد.
 از نظر بنده با توجه به اینکه قرار است یک حماسه در صحنه سیاسی کشور ایجاد شود همه  پتانسیل‌ها با سلایق مختلف باید وارد صحنه شوند سپس در یک مکانیزم جامع گزینه‌ای که مقبولیت بیشتر دارد انتخاب کنند.
درحال حاضر تمامی نیروهای کارآمد مجموعه اصولگرایی در صحنه حضور دارند که امیدواریم در این میان یک گزینه اصلح در نهایت انتخاب شود.
برای رسیدن به یک گزینه اصلح در انتخابات ریاست‌جمهوری باید به یک مکانیزیم جامعه دست پیدا کرد که این رویه در ائتلاف اکثریت اصولگرایی مدنظر است و این مجموعه تا 15 اردیبهشت گزینه نهایی خود برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را معرفی خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران: آیا از میان نامزدهای جریان اصولگرایی کسی را اصلح‌تر از خود می‌دانید؟
یحیی آل‌اسحاق: در شرایط فعلی و با توجه به اینکه بنده به عنوان یک گزینه در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح هستم اینکه بگویم چه فردی نسبت به گزینه‌های دیگر اصلح‌تر است درست نیست زیرا در این صورت باید از حالا عرصه انتخابات را ترک کنم.
بنده ملاک انتخاب اصلح را در سه مولفه مشروعیت، مقبولیت و محبوبیت خلاصه می‌کنم که در این راستا در مشروعیت و توانایی خودم برای اداره کشور شکی ندارم اما اینکه چقدر مقبولیت دارم بستگی به مردم دارد.
به طورحتم اگر در نظرسنجی‌ها بیشترین مقبولیت به سمت من باشد بنده گزینه اصلح برای حضور در انتخابات هستم در غیر اینصورت اگر گزینه‌ شایسته‌تری به غیر از من در عرصه حضور پیدا کند با وی همکاری و به نفعش کنار خواهم کشید.

باشگاه خبرنگاران: شما بارها تاکید کرده‌اید که برای گرم کردن فضای انتخابات وارد صحنه نشده‌اید در ضمن هیچ موقع هم کناره‌گیری خود را نفی نکرده‌اید/ در چه شرایطی و به نفع چه کسی کنار می‌کشید؟
یحیی آل‌اسحاق: به طورحتم به نفع کسی که مقبولیت عام دارد و  براساس  یک مکانیزم جامع به مردم معرفی شود کنار خواهم کشید.

باشگاه خبرنگاران: مقام معظم رهبری در بیانات خود در روز اول فروردین فرمودند که همه جریانات سیاسی حق حضور در عرصه انتخابات را دارند؛ فکر می‌کنید فعالان و ساکنین فتنه 88 صلاحیت حضور در عرصه انتخابات را دارند/ نظر شما درباره شخص "محمد خاتمی" که به عنوان رقیب جریان اصولگرایی در انتخابات آینده مطرح است چیست، فکر می‌کنید در عرصه انتخابات حضور خواهد داشت؟
یحیی آل‌اسحاق: میان جریان فتنه و اصلاحات باید تفاوت محرزی قائل شد؛ مقوله فتنه و فتنه‌گران با مقوله اصلاح‌طلبان از یکدیگر مجزا هستند. به طورحتم فتنه نگران امکان حضور در انتخابات را ندارند و نه شورای نگهبان به آنها اجازه حضور در عرصه را خواهند داد.
فتنه‌گران به فرمایش مقام معظم رهبری آسیب‌های جدی و بسیاری را به نظام جمهوری اسلامی ایران وارد کردند لذا برای حضور در عرصه انتخابات به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیستند اما در مقابل در مجموعه اصلاح‌طلبانان انسان‌های  ارزشی  بسیاری حضور دارند که بسیاری از آنها در جاهایی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارند.
از نظر بنده اصلاح‌طلبانی که به چارچوب نظام ملتزم هستند حتما می‌توانند در انتخابات حضور پیدا کنند لذا صحنه باید برای حضور آنها فراهم شود.

باشگاه خبرنگاران: نظر شما درباره حضور شخص محمد خاتمی در انتخابات آتی چیست؟
یحیی آل‌اسحاق:  در مورد خاتمی این  نکته حائز اهمیت است که آیا خاتمی با مجموعه شرایطی که با آن روبه‌رو است مصلحت است که در عرصه انتخابات حضور داشته باشد.
خاتمی فردی هوشمندی است که مجموعه اقتضائات کشور را می‌داند اما دولتی که برسر کار می‌آید باید کار کند باید از پس مشکلات مختلف بربیاید آیا همدلی لازم میان اصلاح‌طلبان برای ورود خاتمی وجود دارد آیا با آمدن خاتمی همدلی لازم در کشور ایجاد می‌شود این مولفه‌هایی است که ورود خاتمی به عرصه انتخابات را با مشکل روبه رو می‌کند.
در کل بر این باورم که حضور خاتمی در انتخابات آینده  بعید است اما اگر با این ملاحظات وی باز هم خواهان حضور درعرصه انتخابات ریاست‌جمهوری باشد باید منتظر این بود که آیا شورای نگهبان وی را تایید صلاحیت خواهد کرد یا خیر اما نکته ‌حائز اهمیت این است که حضور خاتمی صحنه انتخابات را داغ داغ می‌کند.

باشگاه خبرنگاران: سال88 در کنار کلید واژه سران فتنه واژه ساکنین فتنه را داشته‌ایم/ آیا قائل به وجود این واژه هستید که برخی افراد با سکوت خود به سران فتنه در سال 88 کمک کردنند/ آیا بین کسانی که وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند از ساکتین فتنه کسی حضور دارد؟
 یحیی آل‌اسحاق: سوال خوبی است، در جمهوری اسلامی ایران در مجموع در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی هر کس حق دارد دیدگاه خود را بیان کند.
در مسائل اجتماعی اگر بخواهیم حکم اجتماعی بدهیم و حق اجتماعی را سلب کنیم نیاز به یک شاخص قابل قبول و مورد تایید نظام داریم که در این میان ولایت فقیه یکی از شاخص‌های اصلی است لذا هرکس حق دارد هر اظهارنظری بکند اما در رابطه با مسائل اجتماعی فصل‌الخطاب دیدگاه و نظر رهبری است.
 مقام معظم رهبری اگر نسبت به هر جریانی دستور امر کنند باید از آن تبعیت کرد لذا نمی‌توان با هر شاخصی با دیگران برخورد کرد زیرا متر و شاخصه اصلی در کشورمان ولایت‌فقیه است.

باشگاه خبرنگاران: نظر شما درباره فعالیت‌های دولت و جریان انحرافی برای انتخابات سال آینده چیست/ فکر می‌کنید گزینه نهایی دولت برای انتخابات چه کسی باشد؟
یحیی آل‌اسحاق : نمی‌توانم هیچ اسمی را به عنوان گزینه دولت در انتخابات آینده نام ببرم ولی به نظر بنده نزدیکترین کسی که بتواند آرمان‌های احمدی‌نژاد را عملی کند گزینه وی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران: نسبت به این واژه‌ها نظر خود را در یک بند بیان کنید.
موتلفه: حزبی با قدمت 50 سال که سعی کرده  همواره  در مسیر رهنمودهای  ولایت و رهبری مسیر خود را طی کند.
مشایی: آقای مشایی برادری است که به قول  برخی از عزیزان در شخص احمدی‌نژاد نفوذ بسیاری دارد و احمدی‌نژاد خیلی بهش اعتقاد داره و به نوعی رابطه مرید و مرادی بین آنها حکمفرماست.
مشایی دیدگاههای خاص به خودش را دارد و در حوزه‌های فکری صاحب یک مشرب ویژه است که این مشرب در جمهوری اسلامی هنوز جانیفتده است.  
احمدی‌نژاد: برادری پرانرژی، دلسوز و علاقه‌مند اما در کار جمعی یک مقداری باید تجدیدنظر کنند.  
سید محمد خاتمی: برادری روحانی، علاقه‌مند به نظام و آرمان‌های انقلاب که اعتقادات اصلی نظام را قبول دارد منتهی در انتخاب همراهان خود قدری اشتباه کرده است.
قیمت خودرو: وحشتناک 
امیرمنصورآریا: سواستفاده کننده از فضای رانتی
نرخ بهره بانکی: نرخی امری اداره شده که در آن اقتضائات اقتصادی ملاحظه نشده است. 
اختلاس سه هزار میلیاردی: نتیجه فضای ناصحیح و نادرست عملی و رانتی در نظام بانکی جدید 
دولت دهم: دولتی است که می‌توانست با تجربیات دولت نهم ماندگارتر باشد اما  با بعضی از تدابیر زمینه را برای بقای همیشگی‌اش کم کرد. 
انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری: نقطه عطف تاریخ جمهوری اسلامی ایران.  
 رئیس‌جمهور یازدهم: انسان جامع مدیر و مدبری که بتواند از ظرفیت کامل نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.  
 مردم ایران: شریف، متدین، و سیاسی و در عین حال نجیب و همراه نظام.

https://shoma-weekly.ir/VwCBZ8