بین الملل

بشار اسد: ایران همواره حامی سوریه است/ حزب‌الله متحد استراتژیک ماست/ از ترکیه انتظار عمل داریم نه حرف سایه تندروها بر کابینه لرزان نتانیاهو

بشار اسد: ایران همواره حامی سوریه است/ حزب‌الله متحد استراتژیک ماست/ از ترکیه انتظار عمل داریم نه حرف

رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه ایران همواره حامی سوریه بوده است، تاکید کرد ترکیه یا کشورهای عربی اگر خواهان عادی کردن روابط خود با دمشق هستند باید این رویکرد خود را در عمل نشان دهند نه حرف.

هفته گذشته «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه نشستی در کاخ ریاست‌جمهوری دمشق با جمعی از روزنامه‌نگاران و کارشناسان سوری به دور از کانون توجه رسانه‌ها داشت. این دیدار که طی آن به مسائل مختلف سوریه پرداخته شد حدود 3 ساعت به طول انجامید و بشار اسد به مجموعه‌ای از سوالات که حاضران مطرح کرده بودند پاسخ داد.

بشار اسد درباره آمریکا و اشغالگری‌ آن در سوریه نیز گفت که ما هیچ ارتباطی با آمریکایی‌ها برقرار نمی‌کنیم و روی تشدید مقاومت مردمی برای فشار علیه آمریکایی‌ها جهت خروج از اراضی سوریه که اشغال کرده‌اند حساب باز کرده‌ایم.

رئیس جمهوری سوریه درباره روابط با هم‌پیمانان این کشور اظهار داشت، ایران همواره فعالانه از سوریه حمایت کرده و به این حمایت‌ها در سطوح اقتصادی و نظامی ادامه می‌دهد و در حق ما کوتاهی نکرده است. روسیه نیز کمک‌های زیادی به ما کرده است اما واقعیت امروز بعد از عملیات نظامی این کشور در اوکراین و فشارهای اقتصادی و نظامی که بر مسکو وجود دارد متفاوت شده است.

وی در رابطه با حزب‌الله لبنان اظهار داشت، ما از حزب‌الله حمایت کرده‌ایم و همچنان به حمایت از آن ادامه خواهیم داد؛ زیرا حزب‌الله متحد استراتژیک ماست. نگرانی‌هایی درباره لبنان و آینده آن در سایه وضعیت فعلی وجود دارد اما این کشور حامی سوریه بوده و ثبات در آن برای ما بسیار مهم است.

بشار اسد درباره روابط با عراق نیز گفت که مناسبات ما با این کشور مبتنی بر رابطه دوستی بوده و ما با عراقی‌ها روی سیاست کلی حساب می‌کنیم؛ نه مواضع فردی.

وی در پاسخ به سوالی درباره احیای روابط با جنبش حماس فلسطین اظهار داشت، حماس علنا از سوریه عذرخوهی کرد و این یک عذرخواهی از همه مردم سوریه است. این امر در سفر اخیر «خلیل الحیه» (عضو ارشد دفتر سیاسی حماس) به دمشق و صحبت‌های علنی وی در این زمینه صورت گرفت.

بشار اسد در پایان گفتگو با روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه تاکید کرد، ما مشکلی برای بازگرداندن روابط خود با هر کشوری مانند شرایط قبل از جنگ نداریم؛ مشروط به اینکه آنها رفتار خود را نسبت به ما تغییر دهند. ما برای اجرای هر ابتکاری در راستای بالا بردن سطح روابط آماده‌ایم؛ به شرط اینکه طرف‌های مقابل از ما نخواهند که امتیازی بدهیم.

تشدید موج بازداشت خانواده‌های زندانیان در عربستان برای شکنجه معارضان

بازداشت همسران و فرزندان زندانیان در زندان‌های رژیم آل‌سعود به روشی برای آزار مخالفان و منتقدان در عربستان تبدیل شده است.

بن سلمان ولیعهد سعودی در سال‌های حکومت خود بر عربستان، اقدامات سرکوبگرانه بسیاری را انجام داد، احضار و دستگیری خانواده‌های زندانیان جنایتی فجیع‌تر از تشدید صدور احکام حبس و اعدام علیه زندانیان ‌آزادی بیان و آزار منتقدان است.

به گزارش مرآه الجزیره، اخیراً مقامات سعودی همسر و دختر «عبدالکریم بن حسین بن عبدالله النمر» را که 27 سال بدون محاکمه در بازداشت به‌سر می‌برد، احضار و بازداشت کردند.

اداره تحقیقات عربستان روز چهارشنبه 23 نوامبر با پسر بزرگ عبدالکریم النمر که در سفر به ریاض بود تماس گرفت و از او خواست که به اداره تحقیق بیاید، بنابراین او برادر کوچکترش، محمد را فرستاد.

مقامات سعودی محمد النمر را مجبور کردند آنها را تا خانه همراهی کند، منزل وی را تفتیش و سپس همسر و دختر عبدالکریم بن عبدالله النمر را بدون هیچ توضیح و اتهامی بازداشت کردند، دخترش پس از دو روز بازداشت آزاد شد، اما همسرش بدون اطلاع از محل و شرایط بازداشت همچنان در زندان به‌سر می‌برد.

عبدالکریم النمر که از اهالی الاحساء است، در زمان بازداشت 43 سال داشت و طلاساز بود.

این شهروند عربستانی که پس از 20 سال هنوز تفهیم اتهام نشده است ابتدا در سال 1996 زندانی و پس از چند ماه آزاد شد اما در سال 1999 مجدداً زندانی شد که از آن زمان تاکنون در زندان‌های آل‌سعود است.

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه‌جزیره عربستان خواستار آزادی عبدالکریم النمر، همسر و دخترش شد،
این درحالی است که اخیراً سازمان حقوق بشری «سند» اعلام کرد که تعقیب و بازداشت همسران فعالان و منتقدان سعودی به رویکرد آل‌سعود برای آزار و اذیت زندانیان تبدیل شده است.

اداره‌کل تحقیقات عربستان اخیراً نیز تعدادی از زنان و دختران ساکن الاحساء و الدمام و جزیره تاروت و قطیف را احضار کرد، پرسش‌های این بازجوها درباره همسران زندانیان در زندان‌های عربستان و نقش این زنان فعال در برگزاری کلاس‌های آموزشی و سخنرانی‌‌ها بود، به‌طوری که مقامات سعودی آنها را مجبور کردند برای منتشر نکردن و تبلیغ نکردن محصول دینی ویژه شیعیان در این کشور تعهد امضا کنند.

ناظران و کارشناسان معتقدند که این اقدامات آل‌سعود از احضار تا تحقیقات و محاکمه مستمر که از چهارم اکتبر 2022 میلادی دوباره از سر گرفته شده، با هدف ممانعت از فعالیت‌های مذهبی زنان شیعه است.

یکی از فعالان مذهبی مشهور توسط شش مأمور به‌مدت چند روز مورد بازجویی قرار گرفت. این زن به‌دلیل فعالیت دینی به دادگاه احضار شد. اتهام وی برپایی دوره مشاوره برای گروهی از دختران در یکی از حسینیه‌های شهر «المبرز» در الاحساء است.

رژیم آل‌سعود زنان شیعه در استان‌های شرقی را نیز مورد هدف قرار می‌دهد، به‌عنوان مثال پس از لغو حکم اعدام «اسراء الغمغام» فعال زن شیعه سعودی، دادستان عربستان حکم 8 سال حبس علیه وی را اعلام کرد،
این درحالی است که اخیراً مقامات سعودی حکم 34 سال حبس علیه «سلمی الشهاب» فعال شیعه حقوق بشری را به‌دلیل انتقاد از آل‌سعود در توئیتی صادر کرد، همچنین دادگاه سعودی پس از صدور حکم قطعی 7 سال زندان برای «سکینه الدخیل» اقدام به تشدید مجازات کرده حکم صادره علیه وی را به 12 سال افزایش داد.

تاکنون دهها شیعه منطقه قطیف توسط دستگاه امنیتی آل‌سعود به‌دلیل اتهامات ساختگی دستگیر شده‌اند؛ بازداشت فعالان شیعه و مخالفان دولت سعودی هرچند همواره در عربستان وجود داشته، اما از زمان ولیعهد شدن محمد بن سلمان از ژوئن 2017 به این سو روند بازداشت‌ها و سرکوب‌ شیعیان و مخالفان سعودی افزایش چشمگیری داشته است.

این درحالی است که رژیم آل‌سعود بعد از بازداشت فعالان، آن‌ها را در زندان تحت شکنجه قرار می‌دهد. بازداشت‌شدگان از ارتباط با خانواده خود و داشتن حق وکیل محروم هستند. این رژیم برای توجیه سرکوب فعالان شیعه بر قوانین «ضدتروریسم» تکیه می‌کند.

دلایل تشدید سرکوبگری علیه ملت منطقه شرقی عربستان در درجه اول به این دلیل است که این منطقه از نظر تاریخی حاوی یک جنبش اپوزیسیون است که اقدامات حاکمیت در غارت ثروت کشور و آزار و اذیت مردم شبه‌جزیره عربستان را رد می‌کند، این امر در قیام محرم 1979 و سپس در سال 2011 کاملاً مشهود است.

نقض گسترده حقوق بشر در عربستان موضوعی است که همواره مورد توجه سازمان‌ها و گروه‌های بین‌المللی حقوق بشری بوده است، اما باید توجه داشت که خشونت فرقه‌ای و سیاست‌های تبعیض‌آمیز نظام‌مند به‌ویژه علیه شیعیان در عربستان از جمله مواردی است که به‌رغم در پی داشتن قربانیان فراوان، اغلب از نگاه جامعه بین‌المللی دور مانده و مورد غفلت قرار گفته است.

بسیاری از بازداشت‌شدگان اهل قطیف و الاحساء به‌اتهامات ساختگی در زندان‌های آل‌سعود به‌سر می‌برند که از جمله آن‌ها: «علی المرهون»، «مصطفى القصّاب»، «مصطفى المعلم»، «صالح الرمضان»، «حسین آل‌مغیص»، «هانی الصایغ»، «عبد‌الله الجرّاش» و «فاضل العلو» را می‌توان نام برد.

سیاست اعدام علیه ساکنان بازداشت‌شده قطیف نیز همچنان ادامه دارد که این امر تأییدکننده تبعیض فرقه‌ای است که شهروندان شیعه سعودی در معرض آن قرار دارند. همان‌طور که آل‌سعود شهید شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعه برجسته عربستان را با وحشتناک‌ترین شیوه‌ها مورد هدف قرار داد و اعدام کرد.

رژیم آل‌سعود سیاست ناپدید شدن اجباری را علیه مردم قطیف و الاحساء اعمال می‌کند. ناپدید شدن اجباری انجام‌شده توسط آل‌سعود در برخی موارد مقدمه‌ای برای اعدام فعالان و منتقدان است.

آزار و اذیت و صدور حکم‌های ظالمانه و غیرمنصفانه سیاسی در حق علمای شیعه و فعالان اجتماعی و حقوقی نشان‌دهنده رویکرد فرقه‌گرایانه و تفکر و سیستم حذفی است که مسئولان آل‌سعود این رویکرد را پیش گرفته‌اند و مدعی تغییر و پیشرفت نیز هستند. اگر آل‌سعود با این رویکرد حرکت کند، باید منتقدان، مخالفان سیاسی و مذهبی و حقوقی و اجتماعی خود را در زندان‌ها ببینند.

ترودو اعلام وضعیت اضطراری برای سرکوب اعتراضات در کانادا را توجیه کرد

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا بر تصمیم خود در اعلام وضعیت اضطراری برای پایان دادن به اعتراض کامیون‌داران در زمستان سال گذشته که شهر اُتاوا را فلج کرده بود، تأکید کرد.

نخست‌وزیر کانادا به عنوان آخرین شاهد با حضور در مقابل کمیسیون عمومی که اقدام دولت کانادا در اعلام وضعیت اضطراری برای پایان دادن به اعتراض کامیون‌داران در زمستان سال گذشته را بررسی می‌کند، بار دیگر بر این اقدام خود تأکید کرد.

وی در مصاحبه با رویترز افزود: من کاملاً اعتقاد دارم که سال گذشته در استفاده از این قانون و اعلام وضعیت اضطراری تصمیم درستی گرفته‌ام. کامیون‌داران نه تنها باید این موضوع را بشنوند بلکه باید از آن پیروی کنند.

نخست‌وزیر کانادا مدعی شد در پی این اعتراضات، تهدیدی واقعی از خشونتی جدی از سوی معترضان وجود داشت و گزینه دیگری برای پایان دادن به این اعتراضات وجود نداشت.

ترودو از 14 فوریه تا 23 فوریه سال جاری از قانون اعلام وضعیت اضطراری استفاده کرد تا به اعتراض گسترده کامیون‌داران موسوم به «کاروان آزادی» که زمستان سال گذشته با مسدود کردن بخش‌هایی از مرز کانادا با آمریکا جنوب شهر اتاوا را اشغال کرده بودند، پایان دهد. این کامیون‌داران به واکسیناسیون اجباری و محدودیت‌های مرزی اعمال شده در پی همه‌گیری این ویروس، اعتراض داشتند.

جاستین ترودو ضمن اعلام وضعیت اضطراری اعلام کرده بود برای سکوب معترضان اختیارات لازم به پلیس برای بازداشت و جریمه معترضان داده می‌شود.

در همین راستا، پلیس کانادا در ادامه تلاش‌هایش برای پایان دادن به محاصره سه‌هفته‌ای اتاوا و عادی کردن عبور و مرور در این شهر، صدها کامیون‌دار خشمگین از محدودیت‌های کرونایی را بازداشت کرد. نیروهای پلیس به صفی از کامیون‌ها، چادرها و وسایل نقلیه پارک‌شده در خیابان‌های پوشیده از برف اتاوا وارد شدند و این زنجیره آهنی را شکستند.

پیش‌تر پلیس کانادا معترضانی را که روی پل امبسادور (سفیر) تجمع کرده بودند از روی این پل مرزی متفرق کرده بود.

هشدار حماس به رژیم صهیونیستی: کل اراضی اشغالی موشک‌باران می‌شود

یک روزنامه لبنانی از هشدار شدیداللحن جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس به رژیم صهیونیستی خبر داد. روزنامه لبنانی الاخبار فاش کرد که در پی افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه غزه به دنبال تشدید عملیات‌های مقاومتی در کرانه باختری، حماس از طریق مصر هشدار شدیداللحنی به رژیم صهیونیستی داده است.

این روزنامه به نقل از برخی منابع در جنبش حماس تاکید کرد که مصری‌ها روز گذشته تماس‌هایی با رهبران حماس به منظور بررسی تحولات اوضاع پس از عملیات اخیر در قدس برقرار کرده‌اند. این در شرایطی است که رژیم صهیونیستی حماس را به دست داشتن در این عملیات متهم کرده و تلویحاً به ازسرگیری سیاست ترور رهبران این جنبش در غزه اشاره کرده است.

به گفته این منابع، حماس در واکنش به این اتهامات گفته که این تلاشی از سوی صهیونیست‌ها برای رهایی از فشارهای داخلی از طریق انتقال نبرد به غزه است.

حماس تهدید کرده که ازسرگیری ترور رهبران این جنبش دامن اشغالگران صهیونیست را خواهد گرفت و جرقه‌ای برای آغاز موج جدید عملیات‌های شهادت طلبانه در اراضی اشغالی و نبردی بزرگ با مقاومت در غزه خواهد بود.

جنبش حماس همچنین رژیم صهیونیستی را از هرگونه حمله احتمالی علیه غزه برحذر داشته و اعلام کرده که واکنش مقاومت به چنین تجاوزی همانند سال ۲۰۰۲ نخواهد بود، بلکه در صورت آغاز جنگ، سرتاسر اراضی اشغالی زیر آتش مقاومت خواهد بود.

برخی منابع اعلام کرده بودند که مصری‌ها از طرف رژیم صهیونیستی به حماس ابلاغ کرده‌اند که اگر دست داشتن این جنبش در عملیات اخیر در قدس ثابت شود، این رژیم حملات سختی را علیه غزه انجام خواهد داد.

سایه تندروها بر کابینه لرزان نتانیاهو

حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» و حزب «عظمت یهود» به رهبری «ایتمار بن غفیر» به اولین توافق ائتلافی دست یافتند که راه را برای توافقات بیشتر در راستای تشکیل کابینه باز می‌کند. طبق این توافق قرار است بن غفیر در کابینه نتانیاهو وزارت امنیت داخلی را بر عهده بگیرد. فردی که همه از آمریکا تا تشکیلات خودگردان و «بنی گانتز» وزیر دفاع صهیونیستها از انتخاب او برای این پست نگران هستند. این در حالی است که به دنبال وقوع دو انفجار قوی در شهر تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی، آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها کابینه آتی رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو را قادر به مقابله با حملات رو به افزایش فلسطینیان نمی‌دانند. نظرسنجی یک اندیشکده تخصصی رژیم صهیونیستی برای شبکه ۱۲ این رژیم نشان می‌دهد که بیشتر صهیونیست‌ها بر این باورند که کابینه جدید این رژیم به ریاست نتانیاهو راه حلی برای مقابله با حملات اخیر رو به افزایش نخواهد داشت.

تسلیحات کشورهای ناتو رو به اتمام است

نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام ناتو نوشت: ۲۰ کشور از ۳۰ عضو ناتو هم تقریبا به انتهای منابع خود رسیده‌اند ۱۰ کشور باقیمانده که عموما دولت‌های قوی‌تر مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند هستند، به ارسال کمک نظامی به اوکراین ادامه خواهند داد.

147 هزار قربانی سرما و انرژی

مجله معتبر اکونومیست پیش‌بینی کرد؛ امسال ۱۴۷ هزار نفر بر اثر سرما و بالا رفتن قیمت انرژی در اروپا تلف خواهند شد.

روایت خبرنگار صهیونیست از نفرت مسلمانان

راز شش‌نیک خبرنگار صهیونیست با انتشار فیلمی پیرامون نفرت مسلمان‌ها از صهیونیسم نوشت: در قطر فهمیدم که نفرت مردم از ما چقدر است. چقدر دوست دارند ما را از روی زمین محو کنند. تا چه حد به هر چیزی که به اسرائیل مربوط می‌شود نفرت شدیدی را در آنها بر می‌انگیزد. ما اینجا در کنار ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، قطری‌ها، سوری‌ها راه می‌رویم و همه آنها نگاه‌های غضبناکی به ما می‌کنند. تنها نگاه عربستانی‌ها کمی متفاوت است و گاهی به من لبخند می‌زنند. ما تصمیم گرفتیم اینجا خودمان را اکوادوری جا بزنیم. بعد بازی برزیل بدترین تجربه را داشتیم. ما می‌خواستیم با هواداران برزیل عکس بگیریم اما مسلمان‌ها مدام می‌آمدند و پرچم فلسطین را کنار ما بلند می‌کردند و عکس را برهم می‌زدند. من به عنوان یک اسرائیلی لیبرال همیشه فکر می‌کردم مشکل ما با اعراب و مسلمان‌ها با دولت‌های آنهاست. اما من اینجا از مستی پریدم. من فهمیدم که چقدر مسلمان‌ها از ما متنفرند و این ربطی به دولت‌ها ندارد.

https://shoma-weekly.ir/Ey7yzf