بین الملل

بسیاری از کشورهای اروپایی در تکمیل پازل ضد ایرانی ترور دست داشتند

این کارشناس مسائل سیاسی خارجی در خصوص نوع واکنش کشورها به ترور شهید محسن فخری‌زاده گفت: درست است برخی کشورهای اروپایی این موضوع را محکوم و بیانیه‌هایی صادر کردند، اما نباید فراموش کنیم صرفاً محکومیت عادی یک مسئله نشان‌دهنده رفتار صحیح کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر با ایران نیست. بسیاری از کشورهای اروپایی که این جنایت را محکوم کردند خودشان در تکمیل این پازل ضد ایرانی دست داشتند.
حنیف غفاری، کارشناس سیاست خارجی، پیرامون ابعاد بینالملل و نوع برخورد کشورهای اروپایی با ترور دانشمند هستهای و دفاعی شهید دکتر محسن فخریزاده به خبرنگار نما گفت: در خصوص ابعاد بینالملل باید گفت این اقدام هدفمند و حسابشدهای از سوی دشمنان بود و منوط و محدود به برنامهریزیها در ماههای اخیر نبود. برنامه این ترور از دو دهه اخیر در دستور کار موساد، سیا و سازمانهای تروریستی ـ جاسوسی برخی کشورهای منطقه قرار داشت.

محکومیت سازمان ملل

وی تصریح کرد: به لحاظ حقوق بینالملل و قواعد شناختهشده در اساسنامههای بینالمللی و قوانین رسمی سازمان ملل متحد ترور کاملاً وقیحانه و غیر قانونی در ایران رخ داده است. بدیهی است سازمانهای بینالمللی به عنوان اولین نهادها باید وارد قضیه میشدند و آن را محکوم میکردند.

این کارشناس سیاست خارجی ابراز تأسف کرد: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در اولین پیامش بدون اینکه این ترور را محکوم کند صرفاً ایران را به خویشتنداری دعوت کرد. سپس سازمان ملل بهناچار در پیامهای بعدی این ترور را محکوم کرد.

سازمان های تحت تأثیر نفوذ

وی مطرح کرد: آنچه گفته شد نشان میدهد سازمان ملل متحد، سازمان انرژی اتمی و سایر نهادهای بینالمللی تحت تأثیر نفوذ و لابیهای بازیگرانی هستند که در این ترور دست داشتند، یعنی امریکا و رژیم صهیونیستی و حتی برخی کشورهای منطقه نظیر عربستان سعودی که همواره در اینگونه اقدامات نقش کاتالیزور را ایفا میکند.

وی تصریح کرد: محرز است که کلیت ساختار نظام امریکا و ساختار نامشروع و منحوس رژیم صهیونیستی در تحقق این جنایت دست داشتند و قطعاً باید به مجازات اعمالشان برسند.

این کارشناس مسائل سیاسی خارجی در خصوص نوع واکنش کشورها به ترور شهید محسن فخریزاده اظهار کرد: درست است برخی کشورهای اروپایی این موضوع را محکوم و بیانیههایی صادر کردند، اما نباید فراموش کنیم صرفاً محکومیت عادی یک مسئله نشاندهنده رفتار صحیح کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر با ایران نیست. بسیاری از کشورهای اروپایی که این جنایت را محکوم کردند خودشان در تکمیل این پازل ضد ایرانی دست داشتند.

وی در ادامه گفت: دستگاه دیپلماسی باید این موضوع را که نوع مواضع، رویکرد و گفتاری که اینگونه کشورها علیه ما و برنامه هستهای صلحآمیز ایران داشتند در تکمیل پازل ترور دانشمند هستهای و دفاعی کشورمان تأثیر داشته است، گوشزد کند.

غفاری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در عین حال که مواضع کشورها و بازیگران مختلف و نقش آنها را در تحقق این حادثه تلخ و فاجعه دردناک رصد میکند باید این نکته را مدنظر قرار دهد که رویکرد واقعی این کشورها در قبال ملت و نظام ایران چگونه بوده است.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا و جوزف بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و برخی کشورهای اتحادیه اروپا که ارتباطات تنگاتنگ امنیتی با امریکا دارند در عین محکوم کردن ترور دانشمند هستهای و دفاعی کشورمان موضع مثبتی به این ترور دارند گفت: مهمتر از اینها محکوم کردن تروئیکای اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه علیه ترور شهید محسن فخریزاده است که با هدف مخابره آدرس غلط به ملت ایران میکوشند همدردی ظاهری را صورت بدهند.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان تصریح کرد: واقعیت امر این است که هیچیک از این محکوم کردنها موضع واقعی آنها نیست و صرفاً گفتار است و گفتار در عالم سیاست چندان ارزشی ندارد. رفتار و رویکرد آنهاست که باید مبنای ما برای ارزیابی ماهیت، هویت و اهداف بازیگران رقیب در نظر گرفته شود.

https://shoma-weekly.ir/me5dYc