سیاسی

بسیاری از اختلافات ناشی از نداشتن بصیرت و نورالهی است

امروز هم بسیاری از اختلافات و بدگویی از گذشتگان، ناشی از نداشتن نور الهی و بصیرت است؛ چون افراد بابصیرت می‌دانند با یکدیگر چگونه رفتار کنند، با چه کسی سازش کنند، چه زمانی صلح کنند و کجا بجنگند.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینکه انسان برای اینکه در مسیر حرکت خود به سوی آینده دچار سردرگمی و انحراف نشود، باید مسیر و مقصد خود را بشناسد، اظهار داشت: برای رسیدن به مقصد، علاوه بر شناخت، انگیزه و اراده جدی برای حرکت، و توانایی تطبیق جزئیات نقشه راه بر مصادیق بیرونی نیز لازم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آشنایی با کلیات اسلام و رعایت تقوا، دو شرط لازم برای رسیدن به سعادت ابدی است، ولی وجود این دو شرط کافی نیست. سومین عامل که نقش مهمی در این مسیر دارد، تشخیص صحیح مصادیق و تطبیق جزئیات نقشه راه بر واقعیات است و این‌‌ همان امری است که مقام معظم رهبری، از آن به عنوان «بصیرت» یاد کردند. چه بسا افراد عالم و باتقوایی که به خاطر عدم بصیرت، در تطبیق کلیات بر مصادیق اشتباه کردند، یا به سادگی توسط اطرافیان، فریب خوردند، و در زندگی مرتکب خطاهای عجیب و بزرگی شدند.

وی با اشاره به وقایع بعد از پیروزی انقلاب، خاطر نشان کرد: امروز هم بسیاری از اختلافات و بدگویی از گذشتگان، ناشی از نداشتن نور الهی و بصیرت است؛ چون افراد بابصیرت میدانند با یکدیگر چگونه رفتار کنند، با چه کسی سازش کنند، چه زمانی صلح کنند و کجا بجنگند.

عضو مجلس خبرگان افزود: در این دوران کوتاه، برخی از خواص و بزرگان به خاطر عدم بصیرت، مبتلا به تزلزل شدند، به گونهای که امام (ره) مجبور شد به صورت رسمی ایشان را عزل کند.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی از صمیم دل آنچه ولیفقیه میگوید را واقعا باور نداریم و برای توجیه رفتار خود میگوییم شاید در نقل فرمایشات ایشان اشتباه شده، یا سخنشان را مطابق میل خودمان تفسیر میکنیم! این قضیه در گذشته نیز وجود داشته است؛ از همینرو حضرت امام (ره) میفرمودند: من نمیدانم چگونه حرف بزنم که هر کسی آن را به یک صورت تفسیر نکند.

https://shoma-weekly.ir/XdNknt