بین الملل

بسته جدید کمک نظامی ۷۷۵ میلیون دلاری آمریکا به کی‌یف

دبیرکل سازمان ملل در جریان سفر به بندر اودسا، با تاکید بر اینکه اطمینان از ادامه صادرات امن مواد کشاورزی از روسیه و اوکراین، برای تثبیت وضعیت بازارهای جهانی و کاهش قیمت‌ها بسیار مهم است، گفت: هیچ تحریمی برای صادرات روسیه در این راستا اعمال نشده است.

"جو بایدن" رئیس جمهوری ایالات متحده، یادداشتی را در خصوص تخصیص بسته کمک نظامی جدید 775 میلیون دلاری به اوکراین امضا کرد. این موضوع شب گذشته، جمعه، در وب سایت رسمی کاخ سفید گزارش شد.

در این سند آمده است: "بر اساس اختیاراتی که طبق قانون اساسی و قوانین ایالات متحده به عنوان رئیس جمهور به من داده شده، بدینوسیله این اختیار را به وزیر امور خارجه تفویض می‌کنم که کاهش بودجه وزارت دفاع را تا سقف 775 میلیون دلار به منظور ارائه کمک نظامی به اوکراین در نظر بگیرد."

پیش از این، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا از اختصاص بسته جدید "کمک نظامی" مضاعف ایالات متحده به اوکراین به مبلغ 775 میلیون دلاری خبر داده بود. به گفته این مقام پنتاگون، ایالات متحده در حال بررسی امکان عرضه انواع جدید تسلیحات نظامی به اوکراین است که «تغییر وضعیت در میدان نبرد» در مناطق جنوب و شرق این کشور را ممکن می‌سازد. صحبت بر سر ارسال 1500 موشک ضدتانک TOWو 100 سامانه موشکی قابل حمل جاولین به اوکراین است.

روز گذشته خبرگزاری "رویترز" گزارش داده بود که واشنگتن در حال آماده شدن برای اختصاص حدود 800 میلیون دلار کمک نظامی اضافی برای تضمین امنیت اوکراین است.

در همین رابطه "آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا، شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که حجم کل کمک‌های نظامی آمریکا به کی‌یف از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، با احتساب بسته جدید کمک مضاعف، تاکنون تقریباً 10.6 میلیارد دلار بوده است. وی اطمینان داد که طرف آمریکایی به ارائه سامانه‌ها و تسلیحات اضافی به کی‌یف با هدف «تقویت مواضع اوکراین بر سر میز مذاکره» ادامه خواهد داد. بلینکن افزود، علاوه بر ایالات متحده، حدود 50 کشور جهان نیز از اوکراین حمایت نظامی میکنند.

این در حالی است که، یاروسلاو ژلزنیاک، نماینده پارلمان اعلای اوکراین یادآور شد که این کشور به جای 6 میلیارد دلار کمک مورد انتظار کی‌یف، تنها 589 میلیون دلار در ماه آگوست دریافت کرده و برنامه زمانی که پول اهداکنندگان خارجی به این کشور می‌آید، مشکل بزرگی برای مقامات اوکراینی بوده و این مبلغ کافی نیست.

https://shoma-weekly.ir/aZ7PKY