بین الملل

بسته اتحادیه اروپا با ادعای جبران خروج آمریکا همخوانی ندارد

اتحادیه اروپا بارها گفته بود که جای خالی آمریکا در برجام را پر می‌کند، اما انتظار و توقعی که آنها در یکی دو ماه گذشته به وجود آوردند، با چیزی که هم‌اکنون در بسته پیشنهادی ارائه دادند، ناهمخوانی دارد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: بسته پیشنهادی اتحادیا اروپا کامل نیست و همه نیازهای ما را تأمین نمی‌کند.

نمی‌توان از بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا در برابر فشارهای آمریکا استفاده کردحسن لاسجردی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا همه نیازهای ما را تأمین نمی‌کند، اظهار کرد: بسته پیشنهادی کشورهای اروپایی نسبت به خواسته‌های ما کامل نیست که جمهوری اسلامی ایران بتواند از آن به عنوان یک امتیاز در برابر فشارهای آمریکا استفاده کند.

وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر درباره بسته پیشنهادی اروپا این است که کشورهای اروپایی این بسته را منوط به روزهای آینده کرده‌اند و از نظر خودشان فعلا یکسری سرفصل‌های کلی ارائه دادند و این را منوط به تحولات آینده کردند که این امر مورد قبول ایران نیست.

لاسجردی با بیان اینکه بعد از خروج ترامپ از برجام، اروپا تلاش زیادی برای حفظ برجام کرد، افزود: اتحادیه اروپا بارها گفته بود که جای خالی آمریکا در برجام را پر می‌کند، اما انتظار و توقعی که آنها در یکی دو ماه گذشته به وجود آوردند، با چیزی که هم‌اکنون در بسته پیشنهادی ارائه دادند، ناهمخوانی دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: تهران در گفت‌وگوهایی که با بخش‌های مختلف و مقامات اروپایی انجام می‌دهد تلاش می‌کند این موضوع را جا بیندازد که بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا نمی‌تواند خواسته ما را پاسخ بدهد، لذا موضوعات مهم اقتصادی، بیمه‌ای و همچنین تبادلات پولی از مواردی است که در برجام در هنگام حضور 1+5 وجود داشته لذا امروز باید این خلأ پر شود.

وی با اشاره به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای، تصریح کرد: اروپا از سویی می‌خواهد برجام را حفظ کند و به اصطلاح حیثیت دیپلماسی خود در سال‌های گذشته را استحکام ببخشد و از سوی دیگر با فشارهای آمریکا مواجه هست و نمی‌دانند چه راهکارهایی را پیدا کنند.

لاسجردی اظهار کرد: با توجه به پیوندهای اقتصادی کشورهای اروپایی براساس برجام باید با ایران همکاری اقتصادی کنند و از طرف دیگر فشارهای کاخ‌سفید هم در بحث‌های مربوط به تعرفه‌ها و تبادلات بازرگانی-تجاری موجب شده نتوانند تصمیم دقیقی اتخاذ کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: اروپا این بسته پیشنهادی را ارائه کرد تا ببیند فضای طرف مقابل چیست و در ادامه در روزهای آینده بتواند این بسته ارائه شده را تکمیل کند اما تیم دیپلماسی ما در موضع صریح خود اعلام کرد که این بسته پیشنهادی نیازهای ما را برطرف نمی‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که وزارت خارجه مسئول مذاکرات هسته‌ای و پرونده برجام است، نیاز دارد که مدام با افراد و چهره‌های مختلف اتحادیه اروپا و همچنین با کشورهای موثری که می‌توانند نقش‌آفرینی مثبتی در این زمینه داشته باشند، رایزنی‌ کند تا بتواند این بسته پیشنهادی را به آن توقع و انتظاری که داریم نزدیک کند.

https://shoma-weekly.ir/TghKGn