بین الملل

بزنگاه تاریخی در رابطه کاخ سفید و آل سعود

لابی های قدرتمندی در سنا و کنگره فعال شده اند تا ابرهای تیره از میان رابطه آمریکا و عربستان کنار رود.
محمد علایی- روابط آمریکا و عربستان احتمالا در بدترین شرایط از زمان شکل گیری آن قرار دارد و اختلاف بین دوطرف درباره سیاست واشنگتن در قبال موضوعات خط قرمز ریاض، ممکن است موجب تغییر ماهیت این روابط شود.

شاید بتوان یکی از مهمترین واکنش ها به تماس تلفنی دو رئیس جمهور ایران و آمریکا را بر روی رابطه واشنگتن ریاض دید.آنها همچنین از تمایل ظاهری امریکا برای توافق با ایران بر سر برنامه هستهای تهران و بدتر از آن احتمال به رسمیت شناختن حق غنی سازی هسته ای در داخل خاک این کشور، نیز به خشم آمدهاند، چرا که میترسند روابط نزدیکتر بین تهران و واشنگتن به این معنا باشد که آنها از قافله جا خواهند ماند.

در کنار این اتفاقات مهم، منصرف شدن آمریکا از حمله به سوریه به بهانه استفاده از سلاح های شیمیایی و کنار کشیدن واشنگتن در پروژه سرنگونی نظام حاکم بر سوریه ، کشوری که عربستان تلاش و هزینه بسیاری را برای برکناری اسد داشت به روابط این دو کشور آسیب رساند.

مشروعیت بخشیدن آمریکا به اسد با توافقی که با روسیه بر سر حل دیپلماتیک مسئله سوریه به عمل آورد و تایید ضمنی ادامه حکومت او با توافق بر سر امحاء سلاح های شیمیایی نیز در ادامه عصبانیت بیش از پیش ریاض را به همراه داشت.

یک تحلیلگر عربستانی در این باره گفته است: آنچه ما به طور جدی انجام میدهیم آن است که آمریکاییها را بترسانیم و آنان را از خواب بیدار کنیم. نمیشود که آنان وعدههایی به ما بدهند و به آن وعدهها عمل نکنند. این کار برای آنان هزینه خواهد داشت. واکنش عربستان اما، انصرافی پر انتقاد از عضویت در شورای سازمان ملل متحد بود.

در طول چند روز گذشته، مقامات عربستان سعودی، سیاست آمریکا در منطقه را «غیرقاطعانه» خوانده و آن را محکوم کردند و به نشانه اعتراض، عضویت دو ساله در شورای امنیت سازمان ملل که یک سال برای آن لابی کرده بودند را رد کرده اند.

شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس سازمان جاسوسی عربستان سعودی گفت: این اقدام پیامی به آمریکا بود، نه سازمان ملل. وی افزوده که عربستان سعودی همکاری خود با آمریکا را در زمینه کمک به گروههای شبهنظامی که در سوریه بر ضد دولت بشار اسد میجنگند کاهش خواهد داد.

رئیس شورای امنیت ملی عربستان اخیرا نیز در جریان دیدار با دیپلمات های اروپایی گفت که کشورش می تواند سیاست های خود را بر دوری از ایالات متحده متمرکز کند و به روابط نزدیک و متعهدانه خود با این کشور که از دهه پنجاه میلادی سابقه داشته است، پایان دهد، اگر همچنان آمریکا نخواهد که حرکتی جدی در متوقف کردن جنایت های جاری در سوریه انجام دهد، فشار لازم به اسرائیل برای حل عادلانه قضیه فلسطینی وارد نیاورد و در آخر، بخواهد که به ایران نزدیک شود، با وجود این که می داند این کشور چه خطر بزرگی برای هم پیمانان عربش و در راس آنها عربستان سعودی محسوب می شود.

سرخوردگی عربستان فقط به این مسائل برنمی گردد، کاهش کمک های نظامی آمریکا به ارتش مصر، روابط آمریکا با نوری المالکی - کسی که عربستان او را عامل ایران در عراق می داند- و عدم شفافیت آمریکا در تأیید سرکوب نظامی تظاهرات بحرین توسط عربستان و همچنین ترس از تغییر رژیم عربستان از جمله مواردی است که اکنون شاهزادگان
آل
سعود را نگران کرده است.

 

   نزدیکی اسرائیل و عربستان؟

روز پنج شنبه عنوان اصلی پایگاه الکترونیکی نیویورک تایمز این بود: عربستان سعودی و اسرائیل از سیاستهای آمریکا در خاورمیانه انتقاد می کنند. انتقاد از سیاست آمریکا در خاورمیانه به دلیل افزایش هم پیمانان آمریکا در منطقه است. متن خبر موضوعی بود  که در ادامه عربستان سعودی، سرزمین حرمین شریفین را با اسرائیل دشمن اعراب و مسلمانان در یک صف قرار داده بود.

در داخل آمریکا نیز، لابی های قدرتمندی در سنا و کنگره فعال شده اند تا ابرهای تیره از میان رابطه آمریکا و عربستان کنار رود. جان مککین و لیندزی گراهام، سناتورهای جمهوریخواه آمریکا به تازگی به طور جداگانه کاهش نقش رهبری باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور در خاورمیانه را به باد انتقاد گرفته و گفته اند، اوباما منافع ما در خاورمیانه را از دست میدهد. مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا  نیز با اشاره به تصمیم واشنگتن برای توقف جنگ داخلی سوریه و شتاب برای مذاکرات دلگرم کننده با ایران در ماههای اخیر گفت، اختلافات واشنگتن با عربستان سعودی اخیرا رشد فزاینده ای داشته است. راجرز تاکید کرد: شاهد هستید که اختلاف میان آمریکا و عربستان در حال افزایش است و باید هرچه سریعتر آن را رفع کنیم. آنها به دنبال پیدا کردن دوستانی دیگر هستند و این مسئله به نفع آمریکا نیست.

https://shoma-weekly.ir/2hXUBz