بین الملل

برگ برنده انقلابیون یمن در جنگ، حمایت مردمی است

لاسجردی با تاکید بر اینکه مبارزه انصارالله یمن با تجاوز عربستان اعتقادی است، گفت: با فرسایشی شدن جنگ عربستان پایدار نمی ماند.
دکتر حسن لاسجردی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی تهران نیوز؛ با اشاره به سیاست دوگانه آمریکایی‌ها در کشورهای مختلف بیان کرد: دوگانگی های سیاستی که از سوی کشورهای غربی مشاهده می‌شود بر این مبنای مبانی است که آنها در حوزه دیپلماسی خارجی دارند.

وی افزود: چون دیپلماسی غرب در جهت منافع سیاسی و اقتصادی آنان است بنابر این ممکن است مواضع متفاوتی داشته باشند و چون در منطقه خاورمیانه متغیرهای گوناگونی برای دوری و نزدیکی دیپلماسی داریم امکان دارد کشور های مختلف با اینکه در منطقه خاورمیانه کشورهای مسلمان با انگیزه های مشترک وجود دارد، سیاست های خارجه متفاوت داریم.

کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: در مقایسه کشورها مانند عراق با یمن و با یمن با عربستان و دیگر وادی های سیاسی تمام آن چیزی که در مورد سیاست های کشورهای خارجی از طرف غرب مطرح می‌شود، این است که منافع ملی آنان و وزن‌کشی سیاسی اقتصادی این کشورها موجب به وجود آمدن چندگانگی در سیاست خارجی غرب می‌شود.

لاسجردی با اشاره به اقداماتی که عربستان در یمن دارد مشابه همان اقداماتی است که صهیونیست‌ها در غزه انجام دادند، گفت: به طور یقین وقتی صحبت از جنگ و تخاصم پیش می‌آید دو طرف از تکنیک های متفاوتی استفاده می‌کنند که ممکن است این شبیه سازی در بسیاری از جنگ‌ها وجود داشته باشد، مانند جنگ عراق علیه ایران و در حال حاضر می‌توان از جنگ عربستان در یمن نیز نام برد.

وی اظهار کرد: اگر رقیب یا دشمن بر این عزم باشد که طرف مقابل را در موضع ضعف و شکست قرار دهد از هر حربه ای که بتواند استفاده خواهد کرد و برای او فرقی ندارد موشک‌باران باشد یا حمله شیمیایی و یا موارد مشابه این‌ها باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در تحولات یمن یک سری متغیرهایی وجود دارد که این متغیرها تاکنون اجازه نداده که نبرد مغلوبه شده و به نفع عربستان تمام بشود؛ از جمله این نکات جنگ‌های چریکی و سابقه مبارزات در یمن است، چرا که شورای انقلابیون یمن مورد حمایت مردم است.

لاسجردی در ادامه افزود: مردم یمن از سیستم حاکمان گذشته خسته شده‌اند و می‌خواهند هرطور است از سیستم گذشته خلاصی پیدا کنند و موضوع مهم دیگر این است که مبارزه انصارالله یمن با تجاوز عربستان اعتقادی است و یک انگیزه و یک موتور محرکه بسیار مؤثری برای مردم این کشور است.

وی بیان کرد: در مواجه با بحران‌ها در این کشورها دو نوع برخورد می‌شود؛ رسمی و غیر رسمی؛ رسمی به این شکل است که دولت‌ها در غالب شکوائیه و بیانیه و تذکر و دیگر کارهایی که در دولت‌ها مرسوم است اقدام می‌کنند و چیزی که می‌تواند خیلی مهم باشد موضع غیر رسمی و غیر دیپلماسی است که با مباحث معنوی و پشتوانه های ملی و اعلام کمک ملت‌ها در قبال مردم جنگ زده و حمایت و پشتیبانی ملل جهان است که بسیار ضروری و مؤثر است.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امت واحده اسلامی باید در راستای وحدت حرکت کرده و خارج از بحث های رسمی که وظیفه دولت‌ها است به پیش بروند.

وی افزود: نبردی که آغاز شده شاید به تجزیه عربستان منجر نشود، زیرا جنگ خسارات و لطمات زیادی دارد و آثار مخرب آن تا سال‌ها باقی می ماند بخش های شرقی عربستان که شیعه نشین هستند نسبت به مردم یمن علاقه داشته و اگر فشارهای دولت سعودی نباشد آنها به مردم و انقلاب یمن علاقه دارند.

لاسجردی در پایان خاطرنشان کرد: عربستان دچار چالش های زیادی است و اگر بخواهد جنگ را ادامه دهد با فرسایشی شدن جنگ عربستان پایدار نمی ماند و نارضایتی زیادی این کشور را فرا می گیرد.

https://shoma-weekly.ir/IM58T9