بین الملل

برگ برنده اسد بمباران نیروگاه «دیمونا» است

لشگرکشی آمریکا به سمت سوریه و حضور چهار ناو جنگی در دریای مدیترانه و نزدیکی سواحل سوریه نشان می دهد که تهدید‌های آمریکایی‌ها به واقعیت بسیار نزدیک است و آنها به دنبال ماجراجویی جدیدی در خاورمیانه هستند. بعد از شکست تروریست‌ها در حلب و حمس و عقب نشینی آنها از این مناطق و اثبات ناتوانی تروریست‌ها برای ساقط کردن حکومت اسد، تروریست‌ها این بار به دنبال این هستند که پای قدرت‌های بین المللی را به صحنه سوریه باز کنند شاید به این حکومت سوریه را تضعیف کنند.
گفت و گو: مهدی کاشی- همه چیز از حملات شیمیایی دو هفته پیش آغاز شد. تروریست‌های سوریه که تقریبا در ماههای اخیر به سمت شکست پیش رفته‌اند ناچار به دنبال این بودندکه آخرین تیر خود را هم شلیک کنند شاید به این وسیله حکومت بشار اسد را تحت فشار قرار دهند. حملات شیمیایی در شرق سوریه بعد از جو سازی رسانه‌های غربی عربی مبنی بر استفاده بشار اسد از سلاح شیمیایی در بر خورد با مخالفانش بهترین ترفند از سوی تروریست‌ها می توانست باشد تا همه دنیا بشار اسد را مسئول این حملات شیمیایی تلقی کنند.

در حالی که چند هفته تا مذاکرات ژنو دو باقی مانده است. غربی‌ها هم برای اینکه بتوانند در این مذاکرات به راحتی از رژیم اسد امتیاز بگیرند، ساز جنگ با سوریه را کوک کردند. چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا از حمله سوریه برای بمباران نیروگاههای این کشور جهت تضعیف رژیم سوریه خبر می دهد و بهانه آنها هم استفاده رژیم اسد از سلاح شیمیایی است، در این شرایط ارتش رژیم صهیونیستی هم به حال آماده باش در آمده و منتظر برخورد با پاسخ های احتمالی حکومت سوریه است که به احتمال متوجه اسرائیل، بزرگترین متحد آمریکا در منطقه خواهد شد. در این شرایط و با وجود احتمال یک جنگ تمام عیار در روزهای آتی به سراغ حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه رفتیم و نظرات وی را در این زمینه جویا شدیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

آقای هانی زاده آمریکایی‌ها به چه بهانه‌ای به دنبال تجاوز به خاک سوریه هستند؟ آیا نابودی رژیم بشار اسد هدف اصلی آنهاست؟

در واقع لشگرکشی آمریکا به سمت سوریه و حضور چهار ناو جنگی در دریای مدیترانه و نزدیکی سواحل سوریه نشان می دهد که تهدید‌های آمریکایی‌ها به واقعیت بسیار نزدیک است و آنها به دنبال ماجراجویی جدیدی در خاورمیانه هستند. بعد از شکست تروریست‌ها در حلب و حمس و عقب نشینی آنها از این مناطق و اثبات ناتوانی تروریست‌ها برای ساقط کردن حکومت اسد، تروریست‌ها این بار به دنبال این هستند که پای قدرت‌های بین المللی را به صحنه سوریه باز کنند شاید به این حکومت سوریه را تضعیف کنند.

آنها ابتدا تصمیم گرفتند با همکاری رسانه‌های غربی و عربی جوسازی علیه حکومت اسد مبنی بر داشتن سلاح شیمایی را تشدید کنند. سپس خودشان با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در شرق سوریه انگشت اتهام را با حمایت غربی‌ها و برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه و عربستان و قطر به سمت حکومت اسد ببرند. آمریکایی‌ها هم با قرار دادن ناوهای جنگی و 250 عدد موشک کروز به سمت مراکز سوریه می تواند تروریست‌ها در این منطقه حمایت کنند و همچنین منافع اسرائیل را بیش ار پیش تامین کنند. آمریکایی‌ها همچنین قصد دارند نیروی هوایی سوریه را تضعیف کنند تا خطر این نیرو متوجه اسرائیل نباشد. و در کنار آن به دنبال بمباران سکوهای پرتاب موشک اس اس 300 هستند و همچنین نابودی 300 هواپیمای سوری تا از این طریق بتوانند حکومت سوریه را تضعیف کنند. شاید سرنگونی حکومت اسد هم چندان مورد توجه آمریکایی‌ها نباشد.

در آستانه مذاکرات ژنو 2 آیا حضور آمریکا در مناقشه سوریه می تواند تاثیر گذار باشد؟

آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که قادر نیستند دیگر اعضای شورای امنیت را برای بند 7 قانع کنند، به این دلیل آمریکا در کنار انگلیس و فرانسه و همچنین برخی کشورهای منطقه و ترکیه به دنبال این هستند که با استفاده از گزینه حمله به خاک سوریه حکومت این کشور در آستانه مذاکرات ژنو 2 شکست خورده نشان دهند و از این طریق در این مذاکرات امتیازات لازم را برای تروریست‌ها بگیرند.

به نظر شما روس‌ها که در روزهای اخیر هشدارهای جدی را به آمریکا برای حمله به سوریه داده بودند چه نقشی را در این مناقشات ایفا خواهند کرد؟

روس‌ها ادبیات خود را بعد از جدی شدن حمله آمریکا به سوریه تغییر داده‌اند، آنها اعلام کرده‌اند که اگر آمریکا در برابر سوریه وارد جنگ شود دخالت نخواهند کرد. این اظهار نظر که از سوی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه انجام شده است، نشان می دهد که توافقاتی صورت گرفته است که بدون دخالت روسیه آمریکا با بمباران مناطق حساس سوریه به هدف خود در منطقه دست پیدا کند.

به نظرتان در این مناقشات با توجه به این روس‌ها هم کمی عقب نشینی کرده‌اند، نقطه اتکای سوریه چه خواهد بود؟

برگ برنده بزرگی که سوریه در جنگ با آمریکا به همراه دارد حمله هوایی به اسرائیل است. آنها به راحتی می توانند با بمباران نیروگاه اتمی اسرائیل به نام «دیمونا» اسرائیل را تحت فشار شدید قرار دهند و البته از این طریق آمریکا را وادار به عقب نشینی از خواسته‌های خود کنند. حمله به این نیروگاه نه تنها امنیت اسرائیل را هدف گرفته است، بلکه تشعشعات این نیروگاه مردم مصر و اردن و فلسطین اشغالی و لینان و خود کشور سوریه را هم تهدید می کند که بر آوردها نشان می دهد جان 16 میلیون انسان در خطر است. بنابراین ممکن است سوریه از این طریق کشورهای منطقه را هم تحت فشار قرار دهد. حکومت سوریه با توجه به تهاجم آمریکا چاره‌ای جز این ندارد و در واقع مجبور است این اقدام شبیه خودکشی را انجام دهد.

به نظر شما حمایت ترکیه‌ای ها و دیگر کشورهای منطقه از تهدید آمریکا چه پیامدی را می تواند به دنبال داشته باشد؟

ترکیه و رژیم صهیونیستی در کنار عربستان و قطر با پشتیبانی آمریکا در این حمله نشان خواهد داد حکومت بشار اسد با کشورهای دیگر منطقه هم ناساز گاراست. ساماندهی حملات آمریکایی‌ها با توجه به حمایت‌های مختلف این کشورها از این طریق کامل خواهد شد. روند تخریب سوریه از سوی این کشورها در 28 ماه اخیر دنبال شده است و تداوم این روند در دوران جنگ با آمریکا هم می تواند کار را برای سوریه کمی دشوار کند و در واقع جو را بر علیه خودش ببیند.

https://shoma-weekly.ir/VXBbY5